• bebbelängtan77

Ständigt skällande hund *vad göra*?

är det nån som har ett tips på mitt problem?

Våran vovev( flat) är snart 2 år och har äntligen börjat lyssna mera sånär då han skäller i tid och otid.. man kan bli galen

Skäller på bilar som kommer, människor som kommer..

Då vi är borta skäller han inte alls, värst då en av oss är hemma och inte båda...

Vad gör man? Testat att ignorera, men det funkar ju inte i längden... bor i radhus så kvällstid är tufft....
    Testat att fya honom men då får han ju uppmärksamhet....
    testat att sätta in honom i ett rum och stänga dörren tills han slutar...

Är det nån som har nåt bra råd?

*tacksam* från ledsam matte,,,

• Svar på tråden Ständigt skällande hund *vad göra*?
  • Jonna S

Ta en blomspruta med vatten och ställ in den starkaste strålen. Så fort han skäller sprutar ni honom på nosen och säger TYST! Jag lovar att han kommer att tystna så smånigom så fort flaskan åker fram. Lycka till!

• Mika86

Lägg ner honom när han skäller o visa att det är fel o att det är ni som bestämmer

• Standly

Det med blomsprutan kan funka....gäller bara att ha den tillgänglig jämt. Vi har haft samma problem & använde oss av en liten leksakspistol vilket bara hjälpte dom första gångerna. Att säga nej gjorde bara saken ännu värre osv. Ju argare vi blev dessto mer skällde han osv. Ignorera fungerade lite bättre.

Till slut så började vi tacka honom när han skällde. Sa bara tack tack utan att göra så stor affär av det & när han då tystnade så fick han en godis & ett enkelt bra vilket fungerade bättre även om det låter motsägelsefullt .

Ett tips är att läsa böcker skrivna av Jan Fennell: Du och din hund och Förstå din hund. Dom böckerna har iaf hjälp oss mycket som har haft en jobbig och krävande hund. Allt i böckerna är ju inte bra utan man får sålla lite som i de flesta.

Lycka till

• bebbelängtan77

tack för era tips...

Märkt då jag sätter in honom i ett annat rum så börjar han skälla ännu mera.. Trots?

Vatten älskar han ska pröva era tips och hoppas att något funkar...
    man orkar inte hålla på att fya honom hela tiden,,,

• babytrin

låter som om han är understimulerad? att han skäller för att plocka på eran uppmärksamhet.

• Asrta1

Testa och köp ett citronhalsband...dom är jätteeffektiva. Du sätter på hunden halsbandet likt ett vanligt och så är där en dosa på halsbandet som ska sitta vid struphuvudet...tror jag att det är. Så när hunden skäller så känner dosan av det och pyser lite samtidigt som den avger en citronelladoft som hundar inte uppskattar. Tillsist behöver hunden inte ha halsbandet utan det kan räcka med att du ser att hunden är påväg att skälla så säger du pssst...

Känner nga som blivit hjälpta av citronhalsbandet, kan vara värt att prova. Dom säljs i välsorterade djuraffärer eller dom som säljer hund och kattmat och prylar..

Lycka till!

• bebbelängtan77

Spelar ingen roll om man varit ut med honom just eller han har varit inne..
    eller när man har aktiverat honom...
    skäller så fort han hör ett ljud av ex en bil...
    så det tror jag inte,,,

• Akinna

hehe det är ju inte så lätt att spruta vatten på den om han gillar vatten men köp ett skäll halsband då kommer han garanterat att sluta det kan jag ge garanti på hehe har funkat på alla min kompisars hundar som hade samma problem som du =) lycka till

• Västkusttjejen

Prova att investera i ett antiskällhalsband :) Har hört av andra att de ska vara effektiva. Själv tar jag tag i nacken på min hund eller nyper till han i örat så han piper till lite, Sen om han är tyst då han kanske annars hade skällt så berömmer jag han som bara den =)Eller ta ett par intensiva dagar då du utsätter dig o din hund för sånt du vet den skälle av och fya på valfritt sätt, tills den märker att den bara får skäll och inte finner det speciellt kul att skälla längre. Tror också att den kanske är en smula understimulerad. Vissa personligheter kräver mer ;)

• Miss W

Har du provat att lära honom skälla på kommando? Min tik kan få skällanfall ibland och om jag säger "Skall" då så tystnar hon och ser väldigt konfunderad ut. Jag har lärt henne "skall" och "tyst", fungerar ok.

Svar på tråden Ständigt skällande hund *vad göra*?