• snabeldrake

Foglossning i blygdbenet

Hej! Väntar mitt första barn (gravid v21). Har nu fått problem med smärta i blygdbenet så fort jag gör något ansträngande (promenader, snabba rörelser, vänder mej i sängen osv). Varit till läkaren som säger de är foglossning, råder mej att ta de lungt och sjukskriver mej gärna- jag jobbar på ett service-boende. Men jag vill jobba heltid ett tag till, för jag har inte så ont så länge jag inte "gör något"...

Min fråga är nu hur ni andra har gjort? Har ni fortsatt försöka motionera och sånt även fast de gjort ont eller har ni satt er som en "strandad val" i soffan å sjukskrivit er?

• Svar på tråden Foglossning i blygdbenet
  • rere88

Det bästa att göra när man har foglossning är och undvika det som gör ont.

om det betyder att du måste sjukskriva dig så bör du göra det.

Jag har två barn och med första fick jag byta arbetsuppgifter pga foglossningen och med andra hade jag samma uppgifter men kunde reglera rörelserna så det inte gjorde ont.

Lyssna på din kropp.

om du fortsätter göra rörelser som gör ont förvärrar du det.

har du provat foglossningsbälte? Det är guld värt och kan hjälpa dig fortsätta jobba :)

• snabeldrake

Tack för svar! Jag har som ingen i min närhet som haft problem med detta och känns lite som att folk misstror mej när jag säger att jag har ont/foglossning.. eller så är jag väl paranoid.

Ska träffa BM nästa vecka, så skall höra med henne om detta bälte så skall jag prova det :) Men är väl som du säger, man ska lyssna på sin kropp.. Men samtidigt är man uppfostrad att inte klaga när man har ont och att man ska bita ihop.

Är även väldigt rädd att gå upp i vikt, eftersom jag redan är överviktig sen innan, VILL så gärna kunna motionera men de gör helt enkelt för ont som de är nu :( 

• rere88
    snabeldrake skrev 2014-11-05 21:43:51 följande:

Tack för svar! Jag har som ingen i min närhet som haft problem med detta och känns lite som att folk misstror mej när jag säger att jag har ont/foglossning.. eller så är jag väl paranoid.

Ska träffa BM nästa vecka, så skall höra med henne om detta bälte så skall jag prova det :) Men är väl som du säger, man ska lyssna på sin kropp.. Men samtidigt är man uppfostrad att inte klaga när man har ont och att man ska bita ihop.

Är även väldigt rädd att gå upp i vikt, eftersom jag redan är överviktig sen innan, VILL så gärna kunna motionera men de gör helt enkelt för ont som de är nu :( 

Smärtan du beskriver är helt klart foglossning.. du är inte paranoid.

Jag klagar inte heller vid smärta.. jag klassas som korkad när det gäller mitt ignorerande av smärta... Har jobbat med hjärnskakning.... så kan sätta mig in lite i hur du menar.

Vikten kan du ta hand om efter förlossningen. :)

Jag kunde inte träna under någon av mina graviditeter pga olika problem. Visst får man jobba mer efter födseln men det är bättre än o riskera smärta/risk för skador.

när du fått bältet ska du se att du kan gå lugna promenader..:)
  • majja83

Har oxå foglossning idag är de värre än värst så fort jag går så ilar de å gör riktigt ont. Jobbar som personlig assistent så känner att de börjar redan bli tungt och jag är vara i v13. Är livrädd att bli sjukskriven för de har jag verkligen inte råd med. Ska stå ut till årskriftet först å främst sen får jag ser helt enkelt hur jag mår.

Har ju ett gravidbälte men vet inte riktigt vart de är måste hem sen å leta på de

Lycka till! Hoppas du inte får värre problem.

• Sunnan

Problemet med foglossning är att det ofta blir värre av att man kör på och fortsätter jobba/promenera etc. Jag har haft foglossning sen v 13, gav upp och sjukskrev mig i v 29, då hade jag väldigt ont och kunde knappt röra mig. 
    Nu kan jag vila och anpassa min aktivitet till mer lämplig nivå vilket gör att jag för det mesta inte har ont - men då rör jag mig också väldigt lite.

Svaret på att kunna fortsätta motionera är vatten! Jag går på vattengymnastik 3 ggr/vecka och det är fantastiskt. 1g/v är det i en varm bassäng och gravidanpassat men de andra två är i en vanlig simhall med ett gäng glada pensionärer och det fungerar utmärkt också.
    Jag har även uppsökt en sjukgymnast och fått övningar som jag gör hemma för att stärka upp musklerna och underlätta lite.

• Yonndax

Prova att simma istället. Det kan fungera istället för att gå då man inte lägger samma vikt på bäckenet. Fungerade rätt bra för mig när jag hade foglossning fram til v 32 iaf. Efter det gjorde simning oxå ont.

Svar på tråden Foglossning i blygdbenet