• Mackan87

Ersätta mjöl med potatismjöl i glutenfri smörkräm?

Jag ska göra en tårta i helgen som måste vara glutenfri. Smörkrämen innehåller då 1 msk vetemjöl som jag alltså behöver byta ut. Kan jag ersätta det med 1 msk potatismjöl istället eller finns det något annat lätt och billigt alternativ som blir bättre för smakens skull?

• Svar på tråden Ersätta mjöl med potatismjöl i glutenfri smörkräm?
  • temporär

Kan du skriva av receptet på smörkrämen? Det blir lättare att säga hur man bäst byter ut mjölet då.

• Mackan87
    temporär skrev 2014-11-06 09:58:12 följande:

Kan du skriva av receptet på smörkrämen? Det blir lättare att säga hur man bäst byter ut mjölet då.

Självklart, det glömde jag ju :)

4 äggulor

1 dl socker

1 msk vetemjöl

1 dl grädde

50-75 g margarin

Vispa ihop allt utom smör i en kastrull och låt smeten sjuda ihop på svag värme. Rör i smöret och låt kallna.
  • temporär

Antagligen kan du strunta i mjölet helt. Det finns liknande recept helt utan mjöl eller potatismjöl. Äggen gör ju att det stelnar ändå så mjölet behövs inte av den anledningen. Om du ändå vill använda lite extra redning så går det nog bra med potatismjöl, men ta kanske snarare en halv matsked än en hel.

• Dixie

kolla annars på sempers sida - där brukar jag hitta en del glutenfria recept! 

• Mackan87
    temporär skrev 2014-11-06 10:19:33 följande:

Antagligen kan du strunta i mjölet helt. Det finns liknande recept helt utan mjöl eller potatismjöl. Äggen gör ju att det stelnar ändå så mjölet behövs inte av den anledningen. Om du ändå vill använda lite extra redning så går det nog bra med potatismjöl, men ta kanske snarare en halv matsked än en hel.

Ok! :) Jag är lite ny på det här med glutenfritt så stort tack för tipset!
  • Mackan87
    Dixie skrev 2014-11-06 10:21:25 följande:

kolla annars på sempers sida - där brukar jag hitta en del glutenfria recept! 

Kanon, tack! :)
Svar på tråden Ersätta mjöl med potatismjöl i glutenfri smörkräm?