70talistmamma skrev 2015-01-24 21:57:12 följande:
Vi vill gärna hitta fler fritidsaktiviteter till sonen som går i f-klass. Tips? Han är blyg och försiktig och vi vill gärna att han ska känna sig duktig och självkänslan stärkas. Han har lindrig hemiplegi. Han går på simskola nu. Flera skriver om facebookgrupper, känner någon till om man kan vara anonym?
Förstår frågan och känner igen mig så väl. Har också en son med lindrig hemiplegi som går i f-klass, och vi har funderat mycket på det här.
Han vill vara med och spela fotboll, innebandy osv som de andra, men hänger inte med socialt och motoriskt, och blir besviken, frustrerad och ledsen.
Vår lösning är kyrkans barngrupper, motorsport och utförsåkning. Aktiviteter som passar oss som bor på landet, och som stärker hans motorik, passar hans intressen och där han kan hänga med kompisarna.
Kyrkans barngrupper är är inte så välbesökta, har fast personal som han kan lära känna, och är i en trygg miljö utan för mycket spring och stoj. Mycket pyssel och musik som han gillar
Började med ridning, men han gillade inte hästarna
Då kom vi på att med en liten 4-hjuling kunde han få samma motoriska träning, och en möjlighet att röra sig lätt i omgivningen. Han älskade det, och numera kör han en större variant med vagn efter

Han har också börjat köra cross, vilket även flera kompisar i närheten gör, så dom kan träffas och köra tillsammans. Funkar jättebra
Utförsåkning fick vi tips av från habiliteringen efter att jag berättat att han har svårt för att åka skridskor och längdskidor. Utförsåkning är mycket lättare, eftersom skidor och pjäxor stabiliseras så bra. Hade turen att bli extra peppad av en erfaren skidlärare som jobbat mycket med rörelsehindrade barn, och fick bra hjälp att komma igång. Nu åker sonen hur säkert som helst och älskar det

Frihet att få åka själv i de mindre backarna och glädje över att kunna något riktigt bra. Lagom socialt, eftersom man kan åka med kompisar och träffa nya människor, men samtidigt ha friheten att åka en bit ifrån om man vill.
Ledorden för oss har varit självkänsla, frihet och glädje. Just att våga och klara av att röra sig fritt och att inte bli efter eller utanför är viktigt. Och få att känna sig trygg och säker med det man kan, utan att det ställs för höga krav.
Scouterna är en annan tanke jag haft, men som det känns nu så har han fritidsaktiviteter så det räcker