Inlägg från: 70talistmamma |Visa alla inlägg
  • 70talistmamma

Hemiplegi

Vi vill gärna hitta fler fritidsaktiviteter till sonen som går i f-klass. Tips? Han är blyg och försiktig och vi vill gärna att han ska känna sig duktig och självkänslan stärkas. Han har lindrig hemiplegi. Han går på simskola nu. Flera skriver om facebookgrupper, känner någon till om man kan vara anonym?

• 70talistmamma

Många bra tips till fritidsaktiviteter, tack!! Han vill dock inte pröva vare sig ridning eller dans. Jag trodde utförsåkning var svårare än skridskor.. Scouter står han nu i kö till ( måste dock vara 8). Är det någon vars barn testat judo? Sjukgymnasten sade att många med lättare funktionshinder går på det. Sonen går som sagt i f-klass. Sonen började i en skola där han inte kände någon ( alla barn från dagis gick till olika skolor). Nu till min fråga : Sonen ska hem till en ny kompis och leka. Hur ska jag förklara detta med att han har ortos på sig. Vill ju inte att föräldrarna ska tycka att det är besvärligt. Läraren tyckte att vi bara kan säga att han ska ha med sig innerskor. Han klarar av att byta skor själv och ta av sig ortosen om det behövs. Kompisarna i klassen vet alla om att han har ortosen. Hans funktionshinder är ju inte så stort så han behöver ju ingen hjälp förutom att de ju bör veta om detta. Det är inte så lätt när man inte känner föräldrarna. Vad hade ni sagt?

Svar på tråden Hemiplegi