• Gladabarnensmamma

Hur länge är din hund ensam (i sträck) utan tillsyn om dagarna?

Min mamma har en väldigt fast uppfattning om hur länge man kan lämna en hund hemma ensam utan tillsyn (4 timmar). Jag har ingen hund men undrar lite hur andra gör då jag vet många som lämnar hunden ensam mycket längre än så.
    Hur länge får din hund vara ensam (regelbundet) om dagarna?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur länge är din hund ensam (i sträck) utan tillsyn om dagarna?
  • Tow2Mater

9 timmar 4 dagar i veckan. (Helt lagligt t o m där jag bor.) Och det går ingen nod på henne.

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2014-11-06 18:22:01 följande:

9 timmar 4 dagar i veckan. (Helt lagligt t o m där jag bor.) Och det går ingen nod på henne.

Bara för att det är lagligt betyder det inte att det är bra för hunden. Hon bor ute, med koja, hoppas jag....

TS: Aldrig mer än 4 timmar, men oftast aldrig någonsin. De har dessutom sällskap av varandra, så jag hade varit ok att lämna de ensamma längre om de hade haft rastgård med allt det innebär.
    The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • Aniiee
    Tigerhonan skrev 2014-11-06 18:24:05 följande:
    Enligt djurskyddet är det 6 timmar.
    Tow bor i USA, har jag för mig...
  • Dexter dot com

Min är max ensam nån timme i veckan eftersom jag har hundvakt eller med henne på jobbet. Min maxgräns tidigare var också 4 timmar per dygn, alltså inte 4 timmar och sen några timmar till på kvällen.
    Bara för att en hund klarar att vara ensam längre utan att protestera är det absolut inte lämpligt då hunden praktiskt taget sover bort sitt liv. Jag har ingen förståelse varför man har hund om den ändå ska sova/ligga ensam större delen av dygnet.

Jag kan tycka att hundgård är ett ok alternativ om hunden aktiveras ordentligt innan och efter den lämnas och att man sen spenderar resten av dygnet med hunden .

• PaRa

Runt 4-5 timmar, sen kommer en som rastar, sedan 2-5 timmar tills vi kommer hem. Allt beror på hur jag jobbar då jag har varierande schema. Valde 5 timmar då det är den tid det längst tar mellan att jag eller min sambo senast åker hemifrån, rastare kommer (går oftast runt en timme), sedan tiden därifrån tills ngn av oss kommer hem. 
    Går ingen nöd på henne, och hon mår bra. 

Provat med dagis, men det fungerar verkligen inte, då hon blir otroligt stressad. Har det bäst hemma i lugnet. 

The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem.
  • Tow2Mater
    Dexter dot com skrev 2014-11-06 20:57:09 följande:

Bara för att en hund klarar att vara ensam längre utan att protestera är det absolut inte lämpligt då hunden praktiskt taget sover bort sitt liv. Jag har ingen förståelse varför man har hund om den ändå ska sova/ligga ensam större delen av dygnet.

Dels kan forhållandena varit annorlunda då en hund inforskaffas och sedan ändras, och alternativen blir då att antingen behålla hunden och forsoka gora det bästa av situationen, ge bort den, eller avliva den.

Hundar kan has for mer än sällskap, vår hund har t ex en uppgift i att vakta och larma. Att den "sover bort" sitt liv genom att vara ensam 9 timmar på dagarna halva veckan, anser jag den får ta, vi är ingen välgorenhetsinrättning for hunden, den har en uppgift.
  • Fanny b

Min ena hund är på dagis och den andra hos mina föräldrar när jag jobbar. Ibland är den sistnämnda. Ibland är den sistnämnda hunden ensam 6 timmar.

Jag har dock förståelse för hundägare som har hunden ensam hemma och går hem på lunchen eller anlitar hundrastare, för alla hundar passar inte på dagis.

Angående hundar som sover bort/är ensam en stor del av dagen, även om jag tycker att det optimala är om man som hundägare kan vara hemma en stor del av tiden så tror jag inte det är realistiskt att tro att alla hundägare kan skaffa sådana jobb. Dels för att man bör gilla det yrke man jobbar med och dels för att om man tex jobbar natt, så man är hemma på dagarna, så bör man trivas med att jobba natt och kunna skapa en tillvaro där man går upp relativt tidigt om man har hund, för om man sover under större delen av dagen för att orka jobba på natten så innebär det enligt mig inte någon fördel för hunden.
    Sedan är det också så att det finns hundägare som är hemma på dagarna men inte aktiverar sina hundar, dessa sover också bort stora delar av dygnet.

• Tow2Mater

Och underskatta inte sovande; skulle gärna sova bort mer av mitt liv om jag bara kunde. Hundar är heller inte som människor och kan inte direkt jämforas med oss på det sättet. Vad säger en hund är lyckligare på "dagis" än sovandes hemma?

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2014-11-06 23:25:32 följande:

Och underskatta inte sovande; skulle gärna sova bort mer av mitt liv om jag bara kunde. Hundar är heller inte som människor och kan inte direkt jämforas med oss på det sättet. Vad säger en hund är lyckligare på "dagis" än sovandes hemma?

Hundar är flockdjur. Det är största invändningen. Hundar som är ensamma blir lätt deprimerade. Det är nästa invändning.
Svar på tråden Hur länge är din hund ensam (i sträck) utan tillsyn om dagarna?