• april79

Inte längre kissnödig 2,5 månader kejsarsnitt - någon som känner igen?

För ca 2,5 månader sedan födde jag min dotter med planerat kejsarsnitt. Allt gick bra utan synbara komplikationer. Men sedan snittet har jag inte fått tillbaka känslan av att vara kissnödig. Har träffat läkare som ville att jag skulle avvakta och trodde att det skulle rätta till sig efter några månader men det känns verkligen inte som att det går åt rätt håll. Känner någon igen?! Jag undrar om det kan vara biverkning av ryggbedövning, eller om någon nerv skadats i samband med snittet alternativt om jag har haft för full urinblåsa efter att de tog bort katetern så att den skadats på något sätt... 

• Svar på tråden Inte längre kissnödig 2,5 månader kejsarsnitt - någon som känner igen?
  • elle9

Det hände mig också efter första snittet. Det kom tillbaka. Fram tills dess är det bra att komma ihåg att gå med jämna mellanrum.

• april79

Ok tack för svar! Minns du ungefär hur lång tid innan det kom tillbaka igen? Tycker det känns som att känslan är helt bortkopplad, precis som vid bedövning och har inte alls blivit bättre.... men hoppas det vänder för min del också!

• Lisasmor

Jag hade samma problem efter mitt planerade snitt. Hörde av mig till kvinnokliniken och fick komma på undersökning. Fick där förklarat att det inte berodde på bedövning eller kateter (som jag också trodde) utan på att de "knuffat undan" urinblåsan under operation och då skadat små nerver som tar tid på sig att läka ihop. En ganska ovanlig komplikation, men som väldigt sällan lämnar bestående men. Gradvis kom känslan av kissnödighet tillbaka och jag kände mig helt återställd efter ungefär 6 månader. 

• elle9
    april79 skrev 2014-11-10 23:01:55 följande:

Ok tack för svar! Minns du ungefär hur lång tid innan det kom tillbaka igen?

Kanske ett år? Det var kvar rätt länge. Jag uppfattade det aldrig som ett problem.
  • april79
    Lisasmor skrev 2014-11-12 08:38:05 följande:

Jag hade samma problem efter mitt planerade snitt. Hörde av mig till kvinnokliniken och fick komma på undersökning. Fick där förklarat att det inte berodde på bedövning eller kateter (som jag också trodde) utan på att de "knuffat undan" urinblåsan under operation och då skadat små nerver som tar tid på sig att läka ihop. En ganska ovanlig komplikation, men som väldigt sällan lämnar bestående men. Gradvis kom känslan av kissnödighet tillbaka och jag kände mig helt återställd efter ungefär 6 månader. 

Tack!! Läkaren jag träffade hade aldrig varit med om detta förut vilket ju kändes lite hopplöst.. så det känns skönt att du berättar vilken information du fått. Jag kommer ringa dem om några veckor för uppföljning och kanske får mer svar då. 

Du skriver att det gradvis blev bättre - minns du när du började känna av kissnödighetskänslan igen? Nu har det snart gått tre månader för min del och det finns inga tecken på att känslan kommer tillbaka. 

• april79
    elle9 skrev 2014-11-12 09:43:43 följande:
    Kanske ett år? Det var kvar rätt länge. Jag uppfattade det aldrig som ett problem.
    Ok! Då finns det ju verkligen hopp. Nej kanske inte egentligen ett stort problem men ändå känns det ju krångligt om jag hela livet ska behöva ställa klockan för att inte glömma gå på toaletten och det är ju risk för infektioner om man inte går tillräckligt ofta på toaletten + att blåsan kan bli för uttöjd m.m. tänker jag. Så jag hoppas verkligen att det inte är permanent. Tack igen för svaret!
  • lövet2

Jag råkade ut för samma problem efter en njursten. Fick se till att kissa vid vissa klockslag. Efter närmare ett år började känseln komma tillbaka, och sedan gick det fort att bli återställd.

• Lisasmor
    april79 skrev 2014-11-12 21:47:31 följande:

Tack!! Läkaren jag träffade hade aldrig varit med om detta förut vilket ju kändes lite hopplöst.. så det känns skönt att du berättar vilken information du fått. Jag kommer ringa dem om några veckor för uppföljning och kanske får mer svar då. 

Du skriver att det gradvis blev bättre - minns du när du började känna av kissnödighetskänslan igen? Nu har det snart gått tre månader för min del och det finns inga tecken på att känslan kommer tillbaka. 

Det började inte med att jag kände mig kissnödig, utan vid 4-5 månader slog mig att jag inte längre tänkte på att jag INTE var kissnödig. Så då antar jag att känslan kommit tillbaka, även om jag aldrig kände mig superkissnödig. Men även under tiden fram tills dess behövde jag inte ställa alarm för att komma ihåg att kissa, utan gjorde det ändå regelbundet. Så jag tror att signalerna fanns där ändå på nåt sätt, utan att jag var medveten om känslan. 

Känns det nåt särskilt när du kissar? Jag hade en konstig känsla när jag tömde blåsan helt, det kändes som när de drog katetern ungefär. Den känslan försvann också med tiden. 

Tänk på att det tar tid för nerver att läka ihop, tre månader är inte mycket. Det kommer säkert ordna sig för dig också! 
  • april79
    Lisasmor skrev 2014-11-13 20:06:50 följande:
    Det började inte med att jag kände mig kissnödig, utan vid 4-5 månader slog mig att jag inte längre tänkte på att jag INTE var kissnödig. Så då antar jag att känslan kommit tillbaka, även om jag aldrig kände mig superkissnödig. Men även under tiden fram tills dess behövde jag inte ställa alarm för att komma ihåg att kissa, utan gjorde det ändå regelbundet. Så jag tror att signalerna fanns där ändå på nåt sätt, utan att jag var medveten om känslan. 

Känns det nåt särskilt när du kissar? Jag hade en konstig känsla när jag tömde blåsan helt, det kändes som när de drog katetern ungefär. Den känslan försvann också med tiden. 

Tänk på att det tar tid för nerver att läka ihop, tre månader är inte mycket. Det kommer säkert ordna sig för dig också! 
    Ok! Nej det känns inget särskilt, men det gjorde det dock första veckorna. Nästan lite ömt och värkte en del, precis som du beskriver med känslan av kateter litegrann. Tack snälla du, hoppas du har rätt...
Svar på tråden Inte längre kissnödig 2,5 månader kejsarsnitt - någon som känner igen?