Inlägg från: isabellab |Visa alla inlägg
  • isabellab

Vaccinera eller inte?

Så resonerar jag med.

Ska ta min på tisdag och är då i vecka 37+2.

CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-07 13:08:36 följande:

Rekommendationen ges främst för att skydda modern, inte det ofödda barnet även om det också skyddas indirekt. Olika förändringar i kroppen under graviditeten (främst lungfunktion och immunsystem) gör att gravida kvinnor är en riskgrupp.

Att barnet redan är fött när influensaperioden kommer är snarare ett argument för vaccination, inte ett emot. Ett spädbarn vars mamma vaccinerat har en bättre chans att klara sig från att bli smittad.

Nu säger jag inte att du ska vaccinera dig, ditt beslut är förstås ditt eget. Men om det är något område där vi ska vara försiktiga med tyckanden och verifiera att det vi säger stämmer så är det just vaccination.

• isabellab

Det är inte det vaccinet. Detta är använt sedan typ-60 talet med olika influensastammar.

Donum skrev 2014-11-08 20:39:40 följande:

Jag vaccinerade mig inte. Gjorde inte det när vaccinet först kom 2010 heller och det är jag glad för.

• isabellab

Vissa är ju immuna så det kanske du är. Önskar att jag var det :)

Donum skrev 2014-11-09 09:40:34 följande:

Det spelar mig mindre roll. Jag har levt i 37 år nu och är rätt motståndskraftig. Har aldrig fått influensa eller ens magsjuka så jag ser inte behovet för min del. Jag är överlag rätt skeptisk mot att vaccinera sig i tid och otid. 

• isabellab

Ja mina influensor har varat en vecka och sedan ett par veckor med återhämtning där man är rejält trött. Sist tappade jag 5kg och drog på mig öroninflammation efteråt för jag var så nedsatt.

Så att få det som gravid vill jag undvika!

Donum skrev 2014-11-09 09:58:01 följande:

Mot magsjuka tror jag faktiskt att jag är immun. Det kan gå magsjuka gång på gång på dagis, men vi får ingenting. Nu är barnen fortfarande små och mycket kan hända, men hittills har de aldrig haft magsjuka. Förkylda kan vi bli, dock, men det går ju över på ett par dagar, och influensa ska väl pågå rätt länge för att vara influensa?

• isabellab

Baserat på tre olika.

tvetalan skrev 2014-11-15 23:35:18 följande:

Årets influensavaccin är väl baserat på förra årets vanligaste virus. Bara det gör att jag aldrig skulle vaccinera mig om jag stod i valet.

Svar på tråden Vaccinera eller inte?