• Anonym (frustrerad)

Ni som sökt bodelningsförrättare hur lång tid innan ni fått en tilldelad?

Det har nu gått närmare 5 månader sen ansökan om bodelningsförrättare och fortfarande har ingen tilldelats!!! När jag ringer tingsrätten får jag bara sura svar att de inte kan säga någon tid! En bodelningsförrättare behövs då det inte går att prata med andra part å hus behöver säljas. Andra parten fattar inte att det drabbar oss båda ekonomisk att stå med ett tomt hus då vi båda står på halva lånen var å så. Jag kommer ju få lägga ut alla kostnader tills detta är över men är ju givetvis ngt som ska regleras sedan när huse väl är sålt. Men man måste ju komma dit! En bodelning måste ju göras! Men att det drar ut såhär på tiden att få en tilldelad är helt galet!

• Svar på tråden Ni som sökt bodelningsförrättare hur lång tid innan ni fått en tilldelad?
  • Anonym (hgjkljgf)

Beror från tr till tr och deras belastning, i Malmö för 4 år sedan tog det tre månader för oss.

Lider med dig och vet hur jobbigt det är att vänta.

• Lyckanfinns

Åh! Kommer nog snart få ansöka om en då jag står i samma sits.

Har dock läst att bodelningsförrättaren inte har så mkt att säga till om, om den ena parten trilskas och drar ut på processen. Kan bli långvarigt. Bf har inga juridiska rättigheter att hämta handlingar fr bank etc.

Bävar!

• Anonym (hgjkljgf)
    Lyckanfinns skrev 2014-11-10 09:44:52 följande:

Åh! Kommer nog snart få ansöka om en då jag står i samma sits.

Har dock läst att bodelningsförrättaren inte har så mkt att säga till om, om den ena parten trilskas och drar ut på processen. Kan bli långvarigt. Bf har inga juridiska rättigheter att hämta handlingar fr bank etc.

Bävar!

Tyvärr har du rätt...

Vår process tog 3 år efter det att bf var tillsatt. Då innefattade processen en fastighet som skulle säljas. Mitt ex försökte överklaga varje beslut som fattades, försökte hävda att bf var jävig vid ett par tillfällen samt vägrade vid ett tillfälle flytta fastän att fastigheten var såld. BF kan i realiteten inte bestämma något, utan har som uppgift att försöka få parterna att enas. Hela grejen slutade med att jag fick betala en mindre summa för att få saken ur världen, fastän det var jag som var säkert 100 tkr plus om man räknade på det. Rätten försöker medla med den parten som verkar vettig oavsett vem som är skyldig vem osv i realiteten. Detta kanske är ett skräckscenario, och jag hoppas ni båda slipper undan lindrigare!! Det kan kosta mer än man anar att falla för en IDIOT.
  • Lyckanfinns

Men suck!

I mitt fall hindrar just försäljning mina möjligheter till bostadsbidrag osv.

Har ingen trygg ekonomi att stå på så är beroende av dessa bidrag. Det blir moment 22...

Just nu pågår separationen för fullt, otroligt mkt känslor o sorg som sköljer över i tid o otid, och så detta med att inte komma någonvart med försäljning... Vet inte hur jag ska få ihop tillvaron alls.

Bor tillsvidare hos min far med alla barnen. Att bo under samma tak går inte.

Å håller med, IDIOTER!!

Men vrf saknar jag då denna idiot så det gör ont emellanåt...

:(

Tack för svar!!! :)

• cucu

Man vänder sig till tingsrätten får att fa hjälp med bodelningen och tror att man ska ha en efektiv lossning till det. Jag fick en advokat som heter Birgitta Mörner. Hon brukar att spela dum. Hon inte svarar adekvat på frågorna. Mer än ett år för att bodela en legh. och ändå tycker tingsrätten hon är lämpligt . Fick inte att entlediga henne. Oftas brukar tingsrätten inte entlediga någon bodelningsförrattare. Kunden får betala dyra kostnader och behålla den advokaten som tingsrätten har bestämd. Man bör tänka två gånger förre man fastnar med en bodelningsförrättare som bara går efter pengar.

• Anonym (Kristin)

Det viktiga är att ha en bra egen jurist vid sin sida. han/hon kan snabba på prosessen och framför allt stångas när man inte orkar själv. Själv hade jag ombudet Gunnar Flodin i Göteborg som lärde mej att inte kriga om varje bestick utan att en "bra" skilsmässa är när bägge makar är lite ekonomiskt missnöjda efteråt..hadde aldrig insett det själv utan hade nog fortfarande hållt på å bråka{#emotions_dlg.djavulsk}

• aannsofie

Hej, läste ditt inlägg och man blir ju rätt gripen, förstår att det enda ni vill är att kunna komma vidare. Om du har lust får du gärna skriva till mig, kanske har jag en idé om hur det kan gå något fortare. MVH Ann-Sofie aannsofie punkt andersson snabeln gmail punkt com

• Johan70

Det kan vara så att tingsrätten inte vet vem de skall föreslå (vilket i och för sig är konstigt, det finns ju massor med jurister). Så ni kan ju föreslå någon själva.

Ett förslag är Elias Granqvist på Attorney, Biblioteksgatan 3, 11146 Stockholm.

Svar på tråden Ni som sökt bodelningsförrättare hur lång tid innan ni fått en tilldelad?