• MartinAnyonymGBG

Hur stor lägenhet behöver man när man är två?

- Våran situation: jag blir 28 i januari, hon blir 21 om någon vecka.
    - Vi har dejtat i ungefär ett år, men vi har gjort det på långdistans.
    - Har varit på bilsemester med henne i fyra veckor i somras och vi umgicks 24/7 då utan minsta lilla problem.
    - Vi är båda "storasyskonmänniskor" så båda är otroligt lugna och icke-konfliktsökande.
    - Vi har bestämt att hon ska flytta ner hit så snart som möjligt, förhoppningsvis innan jul

Ni som haft en partner och bott tillsammans förut, hur stort bodde ni och hur funkade det? Vi kommer bo på 41 kvadrat som är bra planerade med separat sovrum, vardagsrum och kök. Är det för litet eller kommer det fungera?

• Svar på tråden Hur stor lägenhet behöver man när man är två?
  • Tonårsmamman1

Om ni inte behöver mer plats (eget arbetsrum eller så) så är det inga problem.

Vi bodde litet första tiden, det gick bra.

• Yonndax

Jag och sambon bodde på 24 kvm när vi studerade. Hade en kokvrå bara med 2 kokplattor och micro. Det gick bra i 1 år innan vi skaffade en 2 på drygt 45 kvm. Så 41 kvm är inte för litet för 2 pers tycker jag. 

• Jag är bara jag

Är man ung och "utan" krav går det väl,men vi skulle blitt galna båda två som på varsitt håll bott i tvåa resp. trea innan.

• Askalas

Min spontanta tanke är att det känns litet... Känns som att det kan bli rörigt men inget är omöjligt!

• fannybk

Låter som rena lyxen i mina öron! Jag och min sambo har bott i snart tre år på 34 kvm med kokvrå och utan sovalkov. För 16 månader sedan fick vi dessutom barn och det funkar fortfarande även om vi börjar känna oss aningen trångbodda... Mitt tips är att ni ser över förvaringen för att få mer plats. Vi har tex byggt en egen sängstomme av köksbänkar från ikea och har fått undan en massa grejer i den.

• Gizmo

Vi skulle inte klara av att bo så litet. Vi bor nu i en 3a på 70 kvm, med varsitt sovrum.

• Cissi95

Jag och min sambo bor på 35 kvm och det funkar :) dock är det krävande ibland. Då man aldrig i princip får vara ifred. Men det har funkat för oss i över ett halvår nu och har inte blivit några stora bråk :)

• Kereza

Just nu bor vi (jag 32, han 38, om det spelar in) på 19 kvadrat (undantaget köket, där vår rumskamrat bor - så vi spenderar ingen tid där, utöver matlagning, eftersom det är "hans rum" och han blir sur om vi är där för mycket)

Jag ska inte sticka under stol med att det är jobbigt som fan ibland - men hittills fungerar det :)

• Cissi95

glömde även tillägga att vi har en hund & en katt :)

• EnGladPingvin

Om man bara talar för att klara det duger en etta alldeles utmärkt, men det är inte särskilt bekvämt. Har man pengarna är en trea att rekommendera. Ett sovrum, ett vardagsrum och ett kombinerat gäst/kontor/träningsrum.

41 kvm kan fungera alldeles utmärkt, framför allt i början. I längden vill man nog dock ha något större. Det är skönt att kunna gå undan och inte umgås varje stund man är hemma. Det är också skönt att ha utrymme för gäster, kontor, träningsutrustning, m.m. Men det är såklart inte nödvändigheter.

• annieh897

När jag flyttade in hos min sambo bodde han i en lägenhet på 43 kvm. Han tyckte att det fungerade bra, men jag tyckte att det var för litet. Vi fick tex inte plats med två skrivbord utan jag satt alltid med laptopen vid vardagsrumsbordet och han satt vid enda skrivbordet (stationär dator). Det var jobbigt för mig. Planlösningen var inte speciellt bra heller, så mycket yta försvann pga det.

Sen ska jag väl tillägga att jag inte vantrivdes utan det fungerade okej. När jag bott hos honom i drygt 1,5 år köpte vi en större lägenhet. Så jag tror absolut att 41 kvm fungerar, men kanske inte hur länge sen som helst. Det beror mycket på hur ni är som personer skulle jag tro - om ni behöver kunna dra er undan eller om ni har intressen som tar stor plats (jag var inte alltid toppenglad när köksbordet användes som bilverkstad).

• riboflavin

Det beror ju lite på. När jag och sambon träffades för 7 år sedan så bodde han på 13 kvm, jag "flyttade in" ganska snabbt eftersom det var bättre där än i ettan om 34 kvm som jag delade med 2 polare. Vi flyttade ihop på riktigt i en etta på 42 kvm, mellanlandade i ytterligare en etta innan vi köpte ett radhus om 5 rok, 125 kvm.

Efter mina studier så sålde vi huset och flyttade tillbaka till ettan på 42 kvm, det höll i 3 veckor innan vi panikköpte vår nuvarande villa, 180 kvm+gästhus+dubbelgarage+ladugård.

Idag skulle vi aldrig palla att bo utan varsitt hobbyrum, garage, dubbla badrum, egen tvättstuga m.m. eftersom vi blivit så sjukt bortskämda med utrymmen :)

Då behövde vi två 13 kvm, nu "behöver" vi 180 ;) 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Dina08

Det går nog bra om det finns flera rum att vara i. Jag och min man bodde på 31 kvm med ett rum och trångt kök, och det fungerade inte.

• Piglet

Jag och min sambo, 19 resp. 24 år, och våran hund bor i en etta på 43 kvm tror jag det är. Separat hall, badrum, kök och vardagsrum/sovrum. Det har funkat i 10 månader änsålånge, men det börjar bli påfrestande. Vi letar lägenhet för tillfället, dock utan större framgångar.

Tycker att ni ska flytta ihop och se hur det fungerar, semester och att bo ihop är inte samma sak, och om det fungerar bra så kan ni leta större lägenhet om ni vill det. Det mesta går att lösa ????

• CinnamonGirl

Det borde kunna fungera bra för er! Om ni har ett separat kök och sovrum behöver ni inte riskera att gå varandra på nerverna hela tiden.

Lycka till!

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
Svar på tråden Hur stor lägenhet behöver man när man är två?