• levande charader

Era godaste rätter med curry?

Är så sjukt sugen på någon slags mat innehållande curry men tyvärr så brukar jag inte laga mat med curry i. Så jag vill ha tips på era godaste curry rätter. Behöver inte vara recept men på ett ungefär, jag höftar gärna när jag lagar mat... Skriv gärna vad ni brukar äta till också

• Svar på tråden Era godaste rätter med curry?
  • IsDimma

Jag brukar göra en gryta med vitkål och fläskkött ibland. Creme fraîche och vatten. Curry. Paprika. Gul lök. Salt, peppar, buljong. Väldigt gott!

• levande charader

Tack det lät gott

IsDimma skrev 2014-11-07 19:17:26 följande:

Jag brukar göra en gryta med vitkål och fläskkött ibland. Creme fraîche och vatten. Curry. Paprika. Gul lök. Salt, peppar, buljong. Väldigt gott!

• amia01

Gryta med fläskkött, lök, purjolök, banan och räkor.
    Stek kött, gul lök och curry först, koka med buljong tills köttet är mört. Lägg i strimlad purjo och bananskivor när det är ca 10 minuter kvar. Sist i med räkor och Creme fraiche. GOTT!

• levande charader

Tack! Äter inte banan men det kan man ju utesluta...

amia01 skrev 2014-11-07 23:17:53 följande:

Gryta med fläskkött, lök, purjolök, banan och räkor.

Stek kött, gul lök och curry först, koka med buljong tills köttet är mört. Lägg i strimlad purjo och bananskivor när det är ca 10 minuter kvar. Sist i med räkor och Creme fraiche. GOTT!

• SVejsan

Curry är ett ganska vitt begrepp..

Thailändsk Kyckling med grön curry
     Indisk Biff Curry Vindaloo
    eller höns med ris och curry (från Bonniers kokbok från -82)

Den översta : Wokgrönsaker enl eget huvud, Grön curry pasta, Kyckling, Kokosmjölk, (stek de treförsta ingredienserna, spä med kokosmjölken), ät med nudlar eller ris...

• babyba

Jag brukar koka en hel kyckling på låg värme i ca 1 timme tillsammans med morötter och lök som jag skivat ner slarvigt.

När den är klar tar jag bort skinnet och slänger och pillar bort allt fint kött,sen tar jag morötterna som är mjuka och hackar dom.
    Lägger ner kycklingköttet och de hackade morötterna i en gryta/stekpanna med smör och fräser upp det lite,kryddar med curry eller mangocurrykrydda ca 3 teskedar,tillsätter 1 msk mangochutney,rör ned 2-3 dl matlagningsgrädde och 1 msk kycklingfond,smakar av med salt och peppar.

• Loncelot

Kolla på Gordon ramsey s köttbullar i curry och cocosmjölksås den är fantastisk.

• amasjo

Flygande Jacob på fläskfile!

Fläskfile
    Matlagningsgrädde
    Curry
    Banan
    Jordnötter
    Bacon

Jättegott!

• micromat

Stek Kyckling, morötter och paprika.. Krydda med 1-1,5msk curry du kan slå i lite vatten så det får "gotta till sig lite" du kan även ha i lite salt och peppar. slå i en burk krossade tomater och lika mycket vatten och en klick tomatpure.. Låt det puttra en stund servera med ris och ha turkisk yoghurt till eller slå i creme fraiche innan servering..

Gott!!

• SecretMe

Linssoppa på röda linser, supergott!

• x0x0x0x

Currykyckling:
    Stek strimlad kyckling och ha på currypulver efter smak i precis i slutet så att det får steka med en stund. Ha på en matlagningsgrädde och en creme fraiche, smula i kycklingbuljong efter smak och koka ihop. Riv i ett skalat äpple på slutet och servera med ris.

• RubyRed
    Loncelot skrev 2014-11-14 10:13:44 följande:

Kolla på Gordon ramsey s köttbullar i curry och cocosmjölksås den är fantastisk.

Har du någon länk? Det lät gott :) hittar inte när jag googlar..
  • Loncelot
    RubyRed skrev 2014-11-16 19:21:18 följande:

Har du någon länk? Det lät gott :) hittar inte när jag googlar..

www.lifestylefood.com.au/recipes/18245/meatballs-in-fragrant-coconut-broth

Gordon Ramsay Meatballs in Fragrant Coconut Broth - YouTube

Kolla in den på Youtube så ser du exakt hur man gör, jag brukar ha i cocoscreme/mjölk så blir den lite tjockare men det är en smaksak

Vill du ha receptet på svenska bara att hojta till

Han gör den som typ en soppa men vi brukar göra med ris, både maken och barnen på 2och 3år älskar receptet!
  • byggd av bomull

Bryn köttfärs, lök och fickhackad bacon. Tillsätt grädde, curry, tomatpuré, salt/peppar och ev. lite soya eller oxfond. Koka ihop och ät med valfri pasta

• Ann Nelly
    Pastasås m räkor och curry

Tärna ett par morötter, ett par palsternackor och liten bit rotselleri i små tärningar.
    Smält smör/olja i en djup panna och fräs grönsakerna tills de får lite färg. Strimla en bit purjolök och fräs med efter en stund. Salta och peppra och strö över en rejäl dos av curry (den gamla hederliga på kryddburk) och fräs en liten stund till så curryn utvecklar sin smak.
    Häll i ett par dl vatten och grönsaksfond (eller tärning), koka en liten stund tills grönsakerna mjuknar. Häll sedan även på ett par dl grädde av valfri kokbar sort och koka en stund till. Smaka av såsen och kolla så det är tillräckligt med curry.
    Stäng av plattan och tillsätt skalade och tinade räkor av valfri mängd och låt dessa bara värmas (ej kokas).
    Serveras med bandpasta.
    Supergott!
  • LauraPalmer
    Kyckling och spaghetti gratäng:

Koka spaghetti
    Koka vitsås, blanda i curry och ost, salt och peppar.
    Rensa en grillad kyckling på allt kött, hacka och blanda i såsen.

Blanda såsen med pastan och häll upp i en smord gratängform. Strö över ost och gratinera tills det har blivit lite färg på ytan.

Kyckling m cutney o bacon:

Skär kycklingfile i små bitar och stek. Krydda med vitlökspeppar, spiskummin och ingefära. Lägg kycklingen i en gratängform.

Stek bacon knaprigt och strö över kycklingen. Om du vill kan du skiva lite banan över med.

Vispa grädde. Blanda i chillisås, mango chytney och massor av curry.

Bred ut gräddblandningen over kycklingen. Kör i ugnen tills det fått lite färg. Servera med klibbigt jasminris.
Svar på tråden Era godaste rätter med curry?