billig speldator?
Jag har en nioåring som älskar spel. Nu börjar min laptop bli för klen för hans spel så jag undrar om någon har tips på hur man får tag på en billig speldator. helst stationär.
Jag har en nioåring som älskar spel. Nu börjar min laptop bli för klen för hans spel så jag undrar om någon har tips på hur man får tag på en billig speldator. helst stationär.
Antingen köper man en begagnad eller också köper man nytt och sätter ihop själv (eller låter någon annan/företaget göra det) alternativt köper färdiga paket hos exempelvis Inet eller Komplett. Det brukar finnas ganska många datorer på exempelvis Sweclockers som är både bra och billiga.
Det man generellt inte bör göra är att köpa ett färdigt paket hos någon av de stora elektronikkedjorna. Ibland har ganska bra erbjudanden och då kan det vara värt att göra det.
Vad är din budget? Krävs kringutrustning som skärm, tangentbord, mus och högtalare? Vilka spel är det du vill spela?
Jag vet faktiskt inte vilka spel han kommer vilja spela men han har börjat spela "vanliga" spel, förut var det mest minecraft. Jag kan absolut inte sätta ihop en dator själv. Min son är väldigt spelintresserad och tycker om att spela med andra över internet.
Vad jag förstått är det viktiga bra grafikkort, processor och arbetsminne. Jag tycker Intel i5 verkar bra men då hamnar ju prislappen på ca 5000 och med Intel i7 kanske 6000-7000 minst
Vad är ett OK grafikkort? Det har jag ingen susning om...
Datorn ska helst vara stationär, jag tror fortfarande stationära är bäst för spel. Jag skulle även vilja att det ska vara lätt att byta ut delarna. Jag misstänker att min son snart ska vara smart nog för att själv kunna byta ut t ex grafikkort.
Det finns ingen större anledning att köra en I7-processor i dagsläget (för spel). Den processor jag kör är en i5 3570K och den begränsar mig inte överhuvudtaget och då spelar jag mycket och de nyaste spelen och den är inte överklockad alls.
www.techspot.com/review/734-battlefield-4-benchmarks/page6.html
www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770k-och-i5-4670k-haswell/18
Där är två jämförelser som visar skillnaden mellan processorer, den är i stort sett akademisk (när det kommer till spel).
Grafikkortet är något av det viktigaste i en speldator och återigen handlar det om budget. Det finns grafikkort från omkring tusenlappen men man får nog räkna med att lägga minst tvåtusen på det om man vill ha någorlunda bra prestanda.
Stationära är bäst för spel om man pratar om värde per krona, det finns bärbara som kan prestera mycket bra i spel men de är ganska mycket dyrare än motsvarande hårdvara stationärt.
I en stationär dator så är det inga problem att byta ut delarna.
Men det hela hamnar återigen på prislappen, du behöver nog sätta upp en budget för att vi andra ska kunna hjälpa dig.
Kan man få en speldator för 4000? Kan man köpa begagnat eller är det nytt som gäller. Dyr julklapp till en nioåring men just nu spelar han på våra laptop och de mår inte bra av det Jag tror jag köper en ny laptop varje år.
Kan man få en speldator för 4000? Kan man köpa begagnat eller är det nytt som gäller. Dyr julklapp till en nioåring men just nu spelar han på våra laptop och de mår inte bra av det Jag tror jag köper en ny laptop varje år.
Köp ingen bärbar, den blir oftast för varm av spel och har dessutom sämre specifikationer.
Köp en stationär går att få billigt begagnat, kolla bara vad man köper om det går att uppgradera med mer minne tex.