• Jennefer

Hur kan normalarbetande människor ha hund?!!

Jag är en ung tjej (22 år) med ett väldigt stort intresse och engagemang för djur. Jag och min sambo äger en mindre gård där vi bedriver inackorderingsstall för hästar, och i stallet står dessutom min egen unghäst som förhoppningsvis skall bli en dressyrtalang i framtiden. Jag har dessutom 3 katter, en Norsk skogkatt, en Ragdoll och en bondkatt. Bedriver också omplaceringshem och uppfödning av marsvin. 

Nu drömmer jag såklart också om att utöka familjen med en liten hund. I dagsläget studerar jag och är därför hemma väldigt mycket. Jobbar lite extra framförallt på kvällar och helger men då är alltid sambon hemma. Sambon arbetar inom lantbruk och därför skulle det säkerligen finnas möjlighet för hunden att vara med på hans jobb då och då. Drömmen hade dessutom varit att kunna ha med hunden i stallet och på uteritter i skogen. Dessttom har vi grannar som mer än gärna vill ta med hunden på sina dagliga morgonpromenader (deras egen hund finns inte längre kvar i livet).

I dagsläget känns det som om vi kan ge en hund riktigt bra förutsättningar, men det känns ändå helt omöjligt att skaffa hund. Om 3 år är jag klar i skolan och då väntar ett heltidsarbete för min del, och det förstör hela min bild. Hur kan heltidsarbetande människor ha hund? Även om hunden ibland kan vara med sambon på arbetet, och även om vi har grannar (pensionärer) som gärna vill promenera på morgonen, så blir det väldigt många timmar för hunden att vara ensam! Hur löser alla andra heltidsarbetande detta problem? 

• Svar på tråden Hur kan normalarbetande människor ha hund?!!
  • TheaN

Hej. 

Vår hund är faktiskt på hunddagis 8-17. Hittade ett jättebra där han trivs och rastas mycket. Så funkar det för vår del. 

• Lilje

Den är ju inte ensam om du har 3 katter? Känns det ok att lämna hästen själv, den är ju också flockdjur.

• Erizajo

Tycker det är helt fel att skaffa hund om den dagligen ska vara på hunddagis. Jag är mammaledig nu, sen ska jag plugga. När det är dags att börja jobba är mitt äldsta barn tonåring och kan gå hem direkt efter skolan.

• TheaN
    Erizajo skrev 2014-11-08 12:13:16 följande:

Tycker det är helt fel att skaffa hund om den dagligen ska vara på hunddagis. Jag är mammaledig nu, sen ska jag plugga. När det är dags att börja jobba är mitt äldsta barn tonåring och kan gå hem direkt efter skolan.

När vi skaffade honom så jobbade vi inte lika mycket samt att han kunde följa med till jobbet. Men nu har vi nya jobb, jobbar längre så istället för att göra som så många andra och göra mig av med hunden eftersom det inte längre passar i mitt liv så valde jag faktiskt att ha honom på dagis. Han är 7 år, trivs jättebra där, har massa kompisar och rastas flera gånger om dagen. Vad tycker du är bättre?? Lämna honom hemma själv i 9 timmar?? Så nej det är inte fel att han är på dagis. 
  • Dexter dot com

Man löser det med dagis/dagmatte. Att äga hund är ingen rättighet utan bara skyldigheter att tillgodose hundens behov och jag tycker du gör rätt i att avstå om du inte vet hur framtiden ser ut.

• nozpa

Hade en dagmatte till våran hund. Nu har vi ingen längre tyvärr, och kan inte skaffa just nu. Hoppas att barnen vill ha hund senare i livet så vi kan skaffa en i familjen.
    Men ja, dagmatte hade jag (sedan vi när jag träffade min man). Fast vi hade tur, vår dagmatte hade systern till våran hund, så det var perfekt för alla.

• Lilje
    Erizajo skrev 2014-11-08 12:13:16 följande:

Hur gör du om tonåringen vill göra annat efter skolan? Min 15-åring har nästan lika långa dagar som mig, och vill ofta träffa kompisar efter skolan, det hade aldrig funkat att kräva att hon skall springa hem direkt pga hunden.
  • ullkofta

tänk på att alla hundar ej kan vara ensamma. Hur ska du göra om hunden har separationsångerst?

• Jennefer
    Lilje skrev 2014-11-08 12:13:00 följande:

Den är ju inte ensam om du har 3 katter? Känns det ok att lämna hästen själv, den är ju också flockdjur.

Haha fast alltså... Hästen är ingen sällskapsdjur i den bemärkelsen... Och hästen har dessutom 4 hästkompisar i hagen och trivs betydligt mycket bättre med att leka med dom i hagen istället för att ha tjatmatte (mig) rännande efter sig hela dagarna ;) Lite träning varje dag vill hon ha, men sen vill hon resta sig i hagen med sina kompisar ;)

Alla ni som har dagmatte, vart hittar man en sådan fantastisk människa? :)

Och nej, som jag skrev tänker jag inte skaffa hund eftersom jag inte kan garantera en trygg framtid i dagsläget, men det hade varit en dröm. 

• amasjo

Om ni bor på en gård och har stor trädgård kan ni väl "bara" bygga en rymlig hundgård med hundhus som är varmt och mysigt?

Så kan hunden både vara ute eller inne om han vill och göra sina behov när det behövs.

Det hade jag gjort :)

Och om du hellre vill att hunden ska ha sällskap så är det många studenter som vill ha extrajobb som säkert vill passa hunden! 

• amasjo
    Lilje skrev 2014-11-08 17:24:51 följande:
    Hur gör du om tonåringen vill göra annat efter skolan? Min 15-åring har nästan lika långa dagar som mig, och vill ofta träffa kompisar efter skolan, det hade aldrig funkat att kräva att hon skall springa hem direkt pga hunden.
    Så fick jag och min bror med göra. Vi var med på valet att skaffa hund och har då lika stor del i det hela som våra föräldrar hade eftersom vi lovade att hjälpa till. Ut och gå med hunden först - sedan åka och träffa kompisar.
    Var riktigt surt ibland när man ville iväg direkt men så är livet :)
Svar på tråden Hur kan normalarbetande människor ha hund?!!