• Sara101010

Fruktpure till Sinlac gröt?

Ger ni era barn fruktpure till sinlac gröt? det finns ju socker i den,blir inte den för söt?Min son är 5 mån och 2v nu, är det okej att börja med gröt eller ska jag vänta 2 veckor till?

• Svar på tråden Fruktpure till Sinlac gröt?
  • Lina Loppan

Man kan ju börja med gröt vid 4 månader så tycker definitivt du kan börja. Dock är det ju bara en tesked i början som gäller. Man ska ju alltid ge bara en sak åt gången i några dagar i början för att se om barnet reagerar på nåt. Så ge bara gröt. Sedan kan du fylla på med fler saker efterhand.

• mallar

Vi slutade faktiskt med sinlac just för att det är socker i den. Nu får min dotter Enago eller sempers mjöljfria. Sen är hon då mjölkallergiker och det kanske är ngt annat din son inte tål? 

Vi valde också att sluta med Sinlac för att det är den gröt man fann mest arsenik i (www.barnakuten.nu/mat/ge-inte-ditt-barn-risbaserad-grot-eller-valling-om-tungmetaller-i-barnmat/) Enago har ändrat sitt recept efter detta test och innehåller nu inte ris alls. 

Sen är iof Enago från sex månader. men den ena av sempers mjölkfria havregröt är från fyra månader.

Men för att svara på sin fråga - jag skulle inte ha i fruktpure i Sinlac. Har själv smakat den och den är väldigt söt redan. 

Svar på tråden Fruktpure till Sinlac gröt?