Min åsikt! Ni är tröga
Tycker för det första att man kan hålla en trevlig ton i debatten och inte vara så aggressiv, det hjälper inte alls.
Personligen tycker jag att du har en poäng, men jag tror att det handlar mycket om att informationen inte är tillräcklig. En KS är en stor buk operation med alla risker detta innebär. Den borde alltså användas i nödfall, inte som en utväg när man vet att det är fara för barnet.
Hur definierar man det sistnämnda?
Naturligtvis om hjärtljudet går ner, om förlossningen stannar av, om bebisen kommer med sätet först osv..
Men det kan också vara fara för barnet om mamman t.e har en skräckupplevelse bakom sig och är stressad redan innan t.e. För om mamman blockerar sig av rädsla så blir smärtan större och risken för att bebisen blir stressad också större.
Dock tycker jag att om en förstföderska är rädd så ska den först till Aurora mottagningen och att man ska försöka hjälpa till på alla sätt psykologiskt innan man godkänner en planerad snitt när själva graviditeten löper väl.
Vi ska inte heller glömma att en KS kostar mycket mer än en vaginal förlossningen, alltså det är ingen rättigheter för att man är rädd att spricka...