Inlägg från: Anonym (Kanske din dotter?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kanske din dotter?)

Min åsikt! Ni är tröga

"Mamma hade inte haft mig om hon varit tvungen att föda normalt. Hon hade valt bort mig då... *snyft*"

Anonym (h) skrev 2014-11-11 14:30:03 följande:
    Jag kan inte heller tänka mig att ts är ute efter att ifrågasätta de kvinnor som verkligen måste föda med kejsarsnitt utan det jag tänker mig är just att det är "mysgnället" som ts vill åt.

Här i Sverige är det ju ingen automatiskt rättighet för en kvinna att föda med kejsarsnitt utan det är alltid ansvarig läkare som bestämmer i slutänden.
    Skulle inte kalla det att föda om man får KS.
    Då blir man förlöst, föder gör man vaginalt.
    Anonym (h) skrev 2014-11-11 15:31:53 följande:
    Jag väljer att kalla kejsarsnitt för att föda den lyckliga stunden för dom blivande föräldrarna är densamma oavsett.
    Att föda är något man presterar, är aktiv i.
    KS, då ligger man bara där och väntar. Det är inte att föda.
    Förälder blir man givetvis men fött, nej det har man inte.
    Anonym (h) skrev 2014-11-11 15:48:47 följande:
    För mig föder en kvinnan oavsett om det sker via kejsarsnitt eller vaginalt och barnet är lika välkommet av föräldrarna oavsett.

Vad ska du egentligen kunna göra något åt att jag anser så?
    Och vad kan du göra åt min åsikt?
    Same same... (förutom att du har fel då.)

Onödiga KS ska bara medges om man själv bekostar det.
    Eller iallafall mellanskillnaden mellan VF och KS.

Voodoodoll skrev 2014-11-12 11:04:24 följande:
    Samma sak med elitidrottares utslitna knän, storrökares kol och fetma som man ju faktiskt "valt själv" då antar jag? Antingen har man en skattebetald vård eller så har man det inte. Man kan inte välja själv vad man vill vara med och betala och inte.
    Nej, inte kol. Det är en dödlig sjukdom.
    Det ska man inte behöva betala för.
    Lika lite som man ska betala för nödvändiga snitt.

Och vad vet du om idrottarens knä, det kanske hade blivit utslitet ändå?

Fetma är inget snack om, det har man ätit sig till själv i de flesta fall.
    Jag tycker att tjockisoperationer görs lite väl frikostigt.

Anonym (mor) skrev 2014-11-12 11:59:00 följande:
    Ja fetma är dyrt för samhället. Men om man hjälper en gravt överviktig till ett nytt liv så finns det ju ett värde i det för samhället också då personen kanske kan bli mer produktiv och klarar att ta hand om sig själv och sin familj bättre etc. Däremot så ser jag inget värde för  samhället om gravida som är fullt friska (obs fullt friska utan komplikationer) ska operera ut sina barn?
    Det har du i och för sig rätt i, fast en motprestation som att gå ner x antal kilon först  vore inte fel.
    Vet att en del landsting kräver det, osäker på om det gäller överallt.

Du har helt rätt i det sista, utan tvekan!
    ylva12 skrev 2014-11-12 13:40:47 följande:

Jag är helt för att kvinnor själva ska få välja förlossningssätt och tror tom det skulle vara lönsamt för samhället ekonomiskt. Barn generellt gynnar Sveriges ekonomi och jag tror fler barn skulle födas om man som kvinna kunde välja kejsarsnitt. Jag vet flera som avstått från fler barn eller väntat för länge innan de vågat sig på en förlossning igen och därför inte fått de antal barn de önskat. Jag tycker även landstingsbekostad IVF ska bli generösare och tror även detta skulle gynna samhället ekonomiskt på sikt. I jämförelse med den skatt de flesta svenskar hinner betala under en livstid är kostnaden för ett kejsarsnitt eller IVF-behandling ingenting.

Fast nu är det ju så att skatten ska gå till så mycket annat så att lyxoperationer nog får stryka på foten.
    Voodoodoll skrev 2014-11-12 21:40:38 följande:
    Det är ingen lyxoperstion.
    Precis vad det är.
    Voodoodoll skrev 2014-11-13 07:48:54 följande:
    Nej.
    Jo, det är ju det.
    Faktiskt.
Svar på tråden Min åsikt! Ni är tröga