• wssss

    Varför kallas jag inte till jobbintervju?

    Det är så att jag skickat ett 20 tal liknande ansökan nedan men har inte kallats till ett enda intervju. Kan någon berätta vad problemet är? Om det är pga språkfel, kan någon rätta felet och ge mig den korrekta stavelsen eller formen. Skulle du kalla mig på jobbintervju om du var rekryteringsansvarig? Skulle vara väldigt tacksam om någon tog sin tid och hjälpte mig med lite feedback.

    Här är vad jag skriver i mailet när jag söker per email:


    Hej!


     


    Jag är en glad och passionerad kille som brinner för kundservice. Jag sätter alltid kunden i första hand och ha nöjda kunder är min prioritet. Att höra kunden lägger på luren med ett leende på läpparna är det som ger mig ro när arbetsdagen är slut. Har arbetat på två olika ställen som kundservice representant och jag vet hur man skapar kontakt med kunden för att skapa bästa kundupplevelse för kunden. Är lyhörd och brukar göra min läxa noga på de produkterna och servicen jag arbetar med så jag vet vad jag ska svara när kunderna har frågor. Vidare är jag lugn och jag är bra på lyssna på kunden och läsa av kund så jag kan göra en analys på vad bästa lösningen är på deras problem.





    Hoppas ni har mig i er åtanken när bestämmer vem som ska få komma på intervju. Var vänlig och öppna min bifogade personliga brev och CV för en inblick av min bakgrund.


     


    Vänliga hälsningar


    XXXX

    Här är mitt CV och personliga brev:


    Ansökan: Kundtjänstmedarbetare


    Efter att läst er annons att ni söker en kundtjänstmedarbetare blev jag väldigt intresserad och anmäler härmed mitt intresse till tjänsten. Jag har sedan tidigare en kandidatexamen i företagsekonomi från Pacific Lutheran University i USA och jag även jobbat som kundtjänstmedarbetare under min utlandspraktik där. Här i Sverige jag under ett år jobbat som kundtjänstmedarbetare på One Contact i ett av Comhems kundtjänst center, där jag jobbade med ta emot inkommande samtal och hjälpa kunderna med frågor och ärende de hade. På mitt senaste jobb som marknadsundersökare arbetade jag med att utföra olika telefonintervjuer på uppdrag av olika svenska företag. Mina tidigare tjänster har inneburit mycket kundkontakt, och jag har även stor telefonvana. Jag har också administrativ erfarenhet, såsom fakturahantering, samt erfarenhet med att jobba med reklamationsärenden.


     


    Efter en tid med både studier och jobb beslutade jag mig för att ta ett uppehåll och fokusera istället på att vässa mina kommunaktiva skickligheter. Det gjorde jag med att åka till olika mässor runt om i Europa och i USA, och samt läsa en mängd olika böcker i området.


     


    Anledning till varför jag söker tjänsten är för att jag älskar att hjälpa människor med frågor de har, och arbeta med kundfrågor är bland det roligaste som jag vet och det man tycker är roligt är man oftast också väldigt bra på.  Att ha nöjda kunder är det viktigaste för mig, och veta att kunden lägger på luren med ett leende på läpparna är det som ger mig ro när arbetsdagen är slut.  Vidare tar jag mitt arbete väldigt seriöst. På mina tidigare arbeten fick jag ofta beröm för mitt professionella sätt att hantera varje enskild kund och mitt sansade sätt att hantera stressiga situationer. Jag har även fått höra att jag har en trevlig telefonröst. 


     


    Som person är jag trevlig, positiv, lojal, målmedveten och sugen på att lära mig mer. Älskar att sprida god stämning och jag värdesätter en god relation till både mina kunder och kollegor. Eftersom jag både har jobbat och praktiserat i USA under fem år, är mina kunskaper i engelska mycket goda både i tal och skrift. Tycker även om att arbeta i en miljö där tempot är högt och där det krävs att man kan ta egna initiativ. 


    Då det finns begränsningar i ett personligt brev ser jag fram emot ett möte så att ni kan få en bättre insikt om vem jag är och vad jag har att erbjuda ert företag.


     


    Vänliga hälsningar


    XX XX


    CV


     
    Erfarenhetsbredd

    ·      Arbetat som gruppledare på IM där jag samordnade gruppens aktiviteter.


    ·      Gått ett antal vidareutbildningar inom kundrelation hos min tidigare arbetsgivare.


    ·      Arbetade under min utlandspraktik med att ta emot inkommande samtal och jag hade även en del administrativa ansvar.


    ·      Här i Sverige har jobbat som kundtjänstmedarbetare under ett år på One Contact.


     


    ARBETSLIVSERFARENHET


     


    2013 oktober till 2014 maj | Marknadsundersökare/ Svenska uppdrag AB


    Här arbetade jag med att utföra olika telefonintervjuer på uppdrag av olika svenska företag.


     


    2012 oktober till 2013 augusti | Telefonförsäljare/Kontaktpartner


    Här arbetade jag med försäljning av en rad kända produkter över telefon direkt till kunden. Försäljning kunde bestå allt från bilagor till komplicerade mobilabonnemang.


     


    2011 augusti till 2012 mars | Kundtjänstmedarbetare/ One Contact


    Här arbetade jag på en av Comhems kundtjänst center. Arbetsuppgifterna bestod av att ta emot inkommande samtal, hantera reklamation, uppdatera kundernas service och hjälpa kunderna med frågorna de hade.


     


    2009 juni till 2010 augusti | Kundtjänstmedarbetare/Verizon Communications


    Arbetsuppgifterna bestod av att emot inkommande samtal, logga ärenden, hantera reklamation, hjälpa kunder med diverse frågor och att göra olika behovsanalyser. Jag hade också vissa administrativa uppgifter såsom fakturaärenden och orderhantering. Här ingick jag i en 3 månaders lång kundrelationsutbildning.


     


    2008 september till 2008 mars | Medlemsvärvare/Individuell människohjälp


    Här jobbade jag med att värva medlemmar till ett bistånds organisation som jobbar med att hjälpa utsatta människor runt om i världen.


     


    2008 juli till 2008 augusti | Medlemsvärvare/GodEL


    Uppgifterna bestod av att värva medlemmar ute på gatorna. Här fick jag även en grundlig utbildning i kund relation.


     


    2006 oktober till 2007 maj | Köksmedarbetare/PLU dining Service


    Min huvudsakliga uppgift var att servera mat till studenterna på skolans campus. Jag hade även ansvar för matförberedelsen.


     


    2005 januari till 2005 oktober | Vaktmästare/PLU Plant services


    På PLU Plant services arbetade jag som vaktmästare på skolans campus. Jag hade ansvar för gräsklippningen och andra diverse skötseluppgifter.


     


     


    Utbildning                           Typ av Utbildning                    Läroanstalt                                                         


    2000-2004                            Gymnasium                                Malmö Latinskolan               


    2005-2009                            Business Administration             Pacific Lutheran University            


                                            


    Spåkkunskaper                 


    Svenska                              Flytande


    Engelska                             Flytande 


    Danska                                Grund


    Norska                                 Grund


     


    Datakunskaper                
    Publisher, layoutprogram                                                                    
    Word och Works                                                           
    Excel
    Crystal ball, kalkylprogram                                                                                                            
    Internet
    Outlook Express                

    PowerPoint


     


    Referenser


    Lämnas gärna på begäran.


     


    Annat


     


    Examens bevis tas med på begäran vid en eventuell intervju.

  • Svar på tråden Varför kallas jag inte till jobbintervju?
  • Scoops
    Jag skulle omformulera mina arbetslivserfarenheter. Typ såhär:

    "Min huvudsakliga uppgift var att servera mat till studenterna på skolans campus. Jag hade även ansvar för matförberedelsen."


    Min formulering:
    "Förberedelser av livsmedel och servering vid skolans campus."

    "Uppgifterna bestod av att värva medlemmar ute på gatorna. Här fick jag även en grundlig utbildning i kund relation."

    Min Formulering:
    "Värvning av medlemmar. Genomförd grundutbildning i kundrelation."

    Alltså inte "beskriva" så mycket utan vara kort och koncis. 
    Sedan så låter ditt första PM väldigt autogenererat...

  • Smulu

    Varför vill du jobba just på företaget du söker till?

    Ex. Jag tycker verkligen om att spela tv-spel, så ett arbete i kundtjänst på Nintendo....

    Vitvaror är något jag fascineras av och då jag även har ett stort intresse för data spel vore ett jobb i kundtjänst på MediaMarkt....

    Koppla ditt intresse till företagets produktportfölj och profil.

  • Scoops

    Under "Erfarenhetsbredd" skulle jag också vara tydligare med vilka utbildningar du gått och inte bara "ett antal vidareutbildningar inom kundrelation hos min tidigare arbetsgivare." Du behöver väl inte smyga med vilka utbildningar du gått hos vem?

  • Anonym (Zzzzz)

    Jag sluta läsa väldigt tidigt, du fokuserar på att hitta enl dig roliga ord, ett cv skall berätta vad du kan varken mer el mindre och inte vara mer en en a4.

    Ändra om och använd nån av alla cv-mallar som finns och sen tar du fram för varje jobb vad du lärde dig just där och likadant gör du på utb och tar bort all dötext däremellan

  • Spang

    Ser ut som ett vanlig ansökan (som min) Tomte 
    Efter 3 månader arbetssökande har jag skickat 133 ansökningar. Jag gav upp och som vanligt, när man ger upp, så fick jag 2 intervjuer. 

    Det blir svårare och svårare i framtiden. Önskar bara lycka till, det är den enda som behövs, lycka. 

  • Lärarentttt

    Håller med föregående zzzzzz. Du ska vara kort och koncis och bara få med det allra nödvändigaste, själva kärnpunkten. Alldeles för långt och detaljerat, tänk på att arbetsgivaren har många cv:n att läsa och intresset ska fastna på de första raderna. Tänk på teckensnitt och att ha utrymme mellan raderna, styckeindelningen. Personligt brev på 10-20 rader på 1 A4 och själva cv:t på 1 A4. Utgå från mall på amv som tidigare sagts. Fråga också på amv eller visa cv för någon som kan.

  • Lärarentttt

    Du har alldeles för pratig ton och använder ord som du inte behärskar, är felstavade etc. Var mer formell istället för att skriva "jag", mer saklig än personlig när du skriver cv:t. Låt någon som är duktig på svenska gå igenom ordval och stavning. Kort, sakligt och koncist är ledord.

  • Lärarentttt

    Personligt brev och cv ska vara masken som får fisken på kroken. Jobbet sker på intervjun, det är då du drar upp fisken och spänner musklerna. Det ska vara som en blänkare och bara det allra viktigaste som väcker intresse för just denna arbetsgivare ska stå i denna. Resten ger du på intervjun. Utgå från jobbannonsen och varför just du uppfyller de kriterier som ligger till grund för detta jobb. Varför just du passar för detta arbete, personlighet och tidigare erfarenheter. Gör detta kort och koncist.

  • Anonym (Signatur)

    Varför drogs det i den här gamla tråden i igen??

Svar på tråden Varför kallas jag inte till jobbintervju?