• winnethepooh

Störs du av offentlig amning?

Störs du av offentlig amning?

För enkelhetens skull utgår vi frân en situation där den ammande kvinnan är relativt diskret och inte sitter och bollar med brösten i ansiktet pâ folk men hon är inte heller ihoptryckt och bortvänd i hörnet av caféet (eller var det nu äger rum) och har inte heller ett svart skynke över hela sig och bebisen.

Observera att frågan inte är om du tycker det borde vara tillåtet att amma var som helst utan ifall du störs av âsynen av en ammande kvinna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Störs du av offentlig amning?
  • Anonym (-)

Ni som inte ser några som helst problem med amning på restaurang och café; hur ställer ni er till att amma hemma hos någon, vid matbordet, som man är middagsgäst hos? Och hur ställer ni er till att värdinnan, hemma hos vilken ni själva är middagsgäst, ammar sin bebis vid matbordet?

• fluu
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 10:24:36 följande:
    Ni som inte ser några som helst problem med amning på restaurang och café; hur ställer ni er till att amma hemma hos någon, vid matbordet, som man är middagsgäst hos? Och hur ställer ni er till att värdinnan, hemma hos vilken ni själva är middagsgäst, ammar sin bebis vid matbordet?
    Amning hemma hos mig? Be my guest. Amning hos annan: Känner samma där och känner faktiskt inte en jäkel som sätter i halsen för att barn äter.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (j)
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 09:16:55 följande:
    Man får väl se till att ha ammat barnet innan, eller söka upp ett amningsrum (finns i de flesta gallerior i större städer). Eller så sätter man sig helt sonika, lite diskret ner på en bänk och ammar. Men man låter bli att göra det på café och restaurang. Min personliga åsikt.
  • winnethepooh
    Johan70 skrev 2014-12-23 09:30:56 följande:

Är du mindre vetande eller? Vad är det som är opassande med att slå någon på käften? Vad är det som är opassande med att skrika i örat på någon?

Alla generella artighetsregler finns av den enkla anledningen att motsatt beteende stör ens medmänniskor och gör dem illa till mods eller rent av skadar dem.

Bara en liten fråga: om det var som du säger, tror du inte att offentlig amning skulle ha förbjudits för länge sedan?
  • Anonym (-)
    fluu skrev 2014-12-23 10:26:41 följande:

Amning hemma hos mig? Be my guest. Amning hos annan: Känner samma där och känner faktiskt inte en jäkel som sätter i halsen för att barn äter.

Så om du är hemma hos någon på middagsbjudning, ni är ett större sällskap, så har du inga problem med att amma vid matbordet när övriga middagsgäster avnjuter sin måltid?

Det finns f*n folk till allt. :O
  • fluu
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 10:49:25 följande:
    Så om du är hemma hos någon på middagsbjudning, ni är ett större sällskap, så har du inga problem med att amma vid matbordet när övriga middagsgäster avnjuter sin måltid?

Det finns f*n folk till allt. :O
    Nej. Är en bebis välkommen vid bordet stör skrik mer. Och jag väljer ju liksom också mitt sällskap.
  • Anonym (-)
    fluu skrev 2014-12-23 10:54:18 följande:

Nej. Är en bebis välkommen vid bordet stör skrik mer. Och jag väljer ju liksom också mitt sällskap.

Min son behövde sällan skrika för att få bröstet. Jag körde, och kör än idag, på regeln; ge barnet mat INNAN barnet blir hungrigt, gå och lägg barnet INNAN det blir trött - så blir livet MYCKET enklare!

Det finns ju fler med mig, som inte väntar med att amma tills dess att barnet skriker av hunger. Ska dessa kunna amma vid matbordet under en middagsbjudning?

Allmänt hyfs säger att man GIVETVIS avlägsnar sig från övriga middagsgäster och söker upp ett ställe, lite i skymundan, för att amma. Detsamma borde gäller på café och restaurang.
  • fluu
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 11:02:57 följande:
    Min son behövde sällan skrika för att få bröstet. Jag körde, och kör än idag, på regeln; ge barnet mat INNAN barnet blir hungrigt, gå och lägg barnet INNAN det blir trött - så blir livet MYCKET enklare!
    Det finns ju fler med mig, som inte väntar med att amma tills dess att barnet skriker av hunger. Ska dessa kunna amma vid matbordet under en middagsbjudning?
    Allmänt hyfs säger att man GIVETVIS avlägsnar sig från övriga middagsgäster och söker upp ett ställe, lite i skymundan, för att amma. Detsamma borde gäller på café och restaurang.
    Inte min unge heller, signalerna märks ju oftast innan det blir panikhungrigt. Allmän hyfs gäller också.. är något jobbigt för dig, titta inte så har vi löst det icke-problemet.
    Dock tycker jag faktiskt att det är annorlunda i ett privathem än i "offentligheten". I ett privathem kan man ta hänsyn till om någon exempelvis inte gillar parfym eller amning. Det kan man inte i "offentligheten".
  • Anonym (j)
    Anonym (-) skrev 2014-12-23 11:02:57 följande:

Om mamman inte själv har vett att amma diskret på exempelvis en restaurang finns det personal där som har möjlighet att säga till mamman med hänsyn till övriga gästers trivsel.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (j) skrev 2014-12-23 11:18:53 följande:

Om mamman inte själv har vett att amma diskret på exempelvis en restaurang finns det personal där som har möjlighet att säga till mamman med hänsyn till övriga gästers trivsel.

Jaså för en servör på t ex 20 år vet ju och kan avgöra vad som passar sig? Vi får väl hoppas att servören inte är Johan70 i alla fall för då får väl både mamman och bebisen en käftsmäll.
Svar på tråden Störs du av offentlig amning?