• Joppepepp

Byta bank på bolån med bindningstid?

Hej!

Jag och min sambo ska separera. Vi har ett gemensamt bolån som vi delat upp på 3 olika lån med olika bindningstid. 

Vi har 3 månader, 3 år (3år kvar) och 5 år (2 år kvar på det 5åriga) lånet.

Min fråga är kan man byta bank och förhandla om bättre ränta även fast man har sina lån bundna hos en annan bank? Jag har tänkt behålla bostaden och lösa ut min sambo och undrar om det går att lägga om lånen i samband med detta?

Vill veta innan jag kontaktar en annan bank så att de inte dumförklarar mig :)

• Svar på tråden Byta bank på bolån med bindningstid?
  • Tharre

Klart du kan. Det som händer är att nya banken betalar det gamla lånet på gamla banken. Sen betalar du enligt nya villkor till nya banken. Förutsatt att nya banken anser dig kreditvärdig och vill låna ut pengar till dig

• Kjell2

Den gamla banken kan kräva en avgift om du vill lösa bundna lån i förtid.

• Joppepepp

Vad menar du med "kan"? Lixom, vad beror det på och hur vet man det? Samt vad kan detta avgift vara? 

Tack för svaren! :)

• Kjell2
    Joppepepp skrev 2014-11-10 14:41:51 följande:

Vad menar du med "kan"? Lixom, vad beror det på och hur vet man det? Samt vad kan detta avgift vara? 

Avgiften beror på dagens ränta, räntan du har på ditt bundna lån, kvarvarande lånetid, storlek på lånet och bankens beräkningsmodell.

Ända sättet att få reda på det är att prata med din nuvarande bank

• Tharre
    Joppepepp skrev 2014-11-10 14:41:51 följande:

Du går till din nya bank, förklarar situationen. Anser banken dig tillräckligt kreditvärdig kommer dom lösa lånen till dig och skriva nya avtal med ny återbetalningsplan för dig ensam (utan sambo/make). Jag är ganska säker på att din gamla bank inte kan ta ut en avgift vid lösen i förtid så länge du endast är privatperson. Finns det ett företag inblandat kan det dock förekomma avgift. Nu var det visserligen ett tag sedan jag läste avtalsrätt men då var det iaf inte tillåtet att ta ut avgift vid lösen av enkla skuldebrev. Du får nog vara beredd på att behöva öppna lönekonto och flytta försäkringar och dyl till nya banken. Brukar vara krav vid tecknande av bolån.
  • enussune

Hej! På bundna lån måste man betala ränteskillnadsersättning som du kan räkna på här:
    bankforsakring.konsumenternas.se/lana--betala/bolan/berakna-ranteskillnadsersattning

Banken betalar aldrig en ränteskillnadsersättning åt dig. Den måste du stå för själv.

Om någon av er köper en ny bostad innan ni säljer den ni har idag. Och har tillträdet före frånträdet - så kan man flytta med något av de bundna lånet till den nya bostaden och göra ett såkallat objektsbyte. Då slipper man betala ränteskillnadsersättningen på de bundna lånen.

• zZzZz

Du/ni kommer få betala dyra pengar om ni ska "lösa" lånet i förtid, därför bankerna tjänar på bundna lån, för den dagen ni ska lösa dom så vill dom ha pengarna för räntan dom inte fått in då ni löser dom i förtid, så det kan bli en dyyyyyr peng, typ hundra tusen plus, så snacka med banken vettja...

Ni borde läsa det finstilta i bankens avtal ni ingått vad som sker om ni vill lösa lånen med 3-5års bunden tid i förtid..

• Anghammarad

Ränteskillnadsavgiftens storlek beror, som Kjell2 säger, på en hel del parametrar. Har du ett lån med lång bindningstid kvar som dessutom är låst till en mycket högre räntesats än den som gäller idag så kan du räkna med att avgiften blir mycket hög. Har du däremot ett lån som du lyckats binda till en ränta som ligger väsentligt lägre än idag så kan det tom hända att du inte behöver betala något alls. 

• ahlane

Det kommer troligtvis att bli dyrt att lösa lånen som är bundna. Jag tycker du ska förhandla med din nuvarande bank och få ner räntan där. Dem kan lägga in rabatt på redan bundna lån.

Svar på tråden Byta bank på bolån med bindningstid?