• Anonym (Rådvill)

Obetald bilförsäkring, åka ändå?

Halloj! Vet att det är en bagatell egentligen, men here goes.

Igår konstaterade jag att jag behöver organisera upp mina räkningar bättre eftersom jag hittade en avi från mitt försäkringsbolag där jag har bilen försäkrad. Premien skulle varit inbetald 2014-11-06 som var räkningens förfallodag.

Imorse postade jag räkningen så de bör dra premiebeloppet från mitt konto under morgondagen.

En obetald försäkringspremie innebär ju även att min bil rullar omkring oförsäkrad och har så gjort sen 2014-11-06. TFF kommer ju vilja ha sina 106kr/dag av mig, så rent krasst handlar det om 400-500kr jag kommer betala in till dem pga rent SLARV. Klart jag gör det. Men nu till mitt problem.

Igår hade min dotter simskola så vi åkte ju dit i vanlig ordning. Väl där fick vi reda på att dagens lektion var inställd så vi fick vända och lilla tösen var ju riktigt besviken. Kände ju för henne så jag sa då att vi kunde åka idag istället och bada. Dock känns det riktigt osäkert att ta ut bilen alls på vägarna OM det skulle hända något. Den är ju oförsäkrad vad jag vet. Premien är inbetald men försäkringen gäller ju fr o m när den är registrerad på försäkringsbolagets konto. Det är nog mest sannolikt fr o m imorgon.

Skulle ni åka och bada ändå med ert barn (som ni lovat) eller vänta en dag eller två tills premien är reggad och bilen är försäkrad och få ett ledset och besviket barn idag istället?

Magkänslan säger vänta. Jag vill bara inte se min dotter besviken igen pga att jag lovade henne badhus idag utan att tänka mig för en extra gång. :/

• Svar på tråden Obetald bilförsäkring, åka ändå?
  • Lovisblomman

Vilket försäkringsbolag har du? Ifall det är första fakturan du var sen med, o inte en påminnelse så gäller försäkringen fortfarande.

• Anonym (Rådvill)

Har inte fått någon påminnelse men den lär ju komma i dagarna. Jag sa som det var till lilltösen. Hon blev såklart ledsen och som bonus drämde hon av misstag sin bildörr i sitt huvud. Dubbel besvikelse. Men som plåster på såren så ska vi baka pepparkakor nu istället.

• Lovisblomman

Jag jobbar på Folksam. Hos oss är det ingen fara ifall man är sen med första. Bara tuta o köra! Tillkommer ingen förseningsavgify el ngt på påminnelsen. Så den är det bara att bortse från.

• Haskel

Så länge bilen är påställd, skattad och besiktigad, kan den inte bli oförsäkrad.

Om man glömmer eller låter bli att betala försäkringen, övergår den automatiskt till Trafikförsäkringsföreningen. Dock gäller enbart trafikförsäkring, samt att det kostar ca 150 kr/dag.

• Anonym (Rådvill)
    Haskel skrev 2014-11-10 19:29:47 följande:

Så länge bilen är påställd, skattad och besiktigad, kan den inte bli oförsäkrad.

Om man glömmer eller låter bli att betala försäkringen, övergår den automatiskt till Trafikförsäkringsföreningen. Dock gäller enbart trafikförsäkring, samt att det kostar ca 150 kr/dag.

Den är skattad, påställd och besiktad. Dock ska den inte besiktas igen förräns 2017, den var fabriksny när jag köpte den.

I mitt fall hade jag glömt att betala in försäkringspremien och antal dagar det handlar om är 141107-141110. TFF tar ju ut en avgift per dag på 112:- så jag ser fram emot ett kärleksbrev från dem om nån dag. Men det är rätt, det ska kosta att slarva.
  • PerG

Men Trafikförsäkringsföreningen lär ju inte bli inblandade överhuvudtaget? Du har alltså varit sen med att betala fakturan med några få dagar? Det värsta som lär hända är nog troligen att du får en påminnelseavgift på nästa faktura.

Trafikförsäkringsföreningen går ju in när du saknar försäkring överhuvudtaget och så lär ju inte vara fallet den här gångnen..

• Sweet Sofia
    PerG skrev 2014-11-10 21:13:28 följande:
    Men Trafikförsäkringsföreningen lär ju inte bli inblandade överhuvudtaget? Du har alltså varit sen med att betala fakturan med några få dagar? Det värsta som lär hända är nog troligen att du får en påminnelseavgift på nästa faktura.

Trafikförsäkringsföreningen går ju in när du saknar försäkring överhuvudtaget och så lär ju inte vara fallet den här gångnen..

De går in när man missat att betala försäkeingen med... Har hämt mig, dock var det mitt försäkringsbolag (Folksam) som klantade sig.
  • PerG
    Sweet Sofia skrev 2014-11-10 21:19:02 följande:

De går in när man missat att betala försäkeingen med... Har hämt mig, dock var det mitt försäkringsbolag (Folksam) som klantade sig.
    Ja, men då ska ju försäkringen sluta gälla först och de kan inte säga upp försäkringen hur som helst bara för att man är någon dag sen med att betala. I ditt fall kan det väl inte varit så att du missat en betalning och sen blev bilen oförsäkrad omedelbart?

Googlade snabbt och försäkringsbolaget har inte ens rätt att säga upp försäkringen förrän en viss tid har gått ("om inte dröjsmålet är av ringa betydelse"). 
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050104.htm

"Uppsägning på grund av dröjsmål med premien

2 § Betalas inte premien i rätt tid, får försäkringsbolaget säga upp försäkringen, om inte dröjsmålet är av ringa betydelse. Uppsägningen skall sändas till försäkringstagaren.
       Uppsägningen får verkan fjorton dagar efter den dag då den avsändes, om inte premien betalas inom denna frist. Uppsägningen skall innehålla en uppgift om detta. Saknas denna uppgift, får uppsägningen ingen verkan."

Svar på tråden Obetald bilförsäkring, åka ändå?