• Tutilure

Bilkrock, hur går man sen till väga?

I lördags var jag med i en bilolycka. Den andra föraren hade väjningsplikt och träffade min bil i baken med lite plåtskador samt kofångaren i plast som gick sönder som följd.

Den andre föraren erkände direkt att han var vållande och vittnen såg det också, så polisen konstaterade snabbt att andre föraren bär skulden.

Jag har aldrig varit med i en krock förut så jag har ingen aning om hur jag bär mig åt nu?

Min bil måste lagas och jag antar att det går på hans försäkring. Ringer jag hans försäkringsbolag, eller hur gör jag?

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Svar på tråden Bilkrock, hur går man sen till väga?
  • Eleonor01

Anmälskadan till ditt försäkringsbolag. Brukar gå bra att göra det i efterhand på nätet. Där fyller du i var som inträffade sen åker du till en verkstad så de får dokumentera skadorna å boka en tid till dig. Du behöver skadenumret du får på din anmälan till ditt försäkringsbolag. Annars ring ditt försäkringsbolag så hjälper de dig. Det spelar ingen roll att han är vållande. Det sköter försäkringsbolagen mellan varann. Han kommer att få betala en självrisk å inte du då du ej var vållande. Lycka till

• zZzZz

Du fyller i en skadeanmälan/tar ett snack med ditt försäkringsbolag så du får hem ett papper du ska fylla i, sen sköter ditt bolag resten (dialogen med dennes bolag)

därför man ALLTID ska skriva papper på plats, så man har alla uppgifter och ett ev erkännande, samt polisrapportnr om dom varit på plats osv..

Lycka till :)

• lostinspace

Råkar du ut för en olycka skall du alltid ta reda på motpartens:

Namn
    Person-nr
    Telefon-nr
    Försäkringsbolag

Sedan får du såklart också ringa ditt försäkringsbolag så hjälper dem dig med resten

• zZzZz
    lostinspace skrev 2014-11-10 15:58:05 följande:

Råkar du ut för en olycka skall du alltid ta reda på motpartens:

Namn
    Person-nr
    Telefon-nr
    Försäkringsbolag

Sedan får du såklart också ringa ditt försäkringsbolag så hjälper dem dig med resten

Mjae.. Du glömde det viktigaste. motpartens REGNR :)

motpartens telefonnummer behövs inte heller, namn,persnr, regnr, plats för olycka, sen bara fylla i skadeanmälan och skicka in... bolaget sköter resten :)
  • lostinspace

Ja, reg-nr är naturligtvis också med på listan...

Telefon-nr är alltid bra att byta även om det inte är krav på det

• Tutilure

Tack för era svar!

Regnr, namn och telefonnummer fick jag. Sen gjorde polisen en hel del som att ta vittnesmål, fotografera skadorna och kolla körkort och sådant.

Själv hade jag inte riktigt sinnesnärvaro där och då, så det var tur att det fanns andra på plats som styrde upp och hjälpte till.

Men då börjar jag med att ringa mitt försäkringsbolag, så får jag se hur det blir.

Svar på tråden Bilkrock, hur går man sen till väga?