• Oscarsmamma84

han vill ej äta middagar

Min son är nu 17 mån o har aldrig varit glad för mat. Hur han kan väga 12,5 kg är ett mysterium. Bvc säger att han äter när han e aldrig men han är ju aldrig hungrig. 

han äter knäckebröd o ibland kan han offra sig o äta yougurt men middagar går inte alls. Nu e de längesen han åt en middag o jag blir mer o mer frusterad. 

idag har han ätit 4 knäckebröd med smör o kanske 1 dl yougurt. 

jag vet inte alls hur jag ska få honom o äta. Blir snart desperat o bvc hjälper som sagt ej. Har haft det så här sen han var 8 mån

• Svar på tråden han vill ej äta middagar
  • mammalovis

Matar du eller har han fått plocka i sig själv från 8 månader?

Kan det finnas någon allergi som spökar?

Äter han välling?

• Oscarsmamma84

Jag har provat allt i matväg. Kött, fisk, pannkakor mm mm.

jag har låtit han äta själv o matat. Blanda maten ej blanda maten.

han äter välling på kvällen o natten o på morgonen om han ska till förskolan.

• mammalovis

Hur många dl välling äter han på en dag? Välling är ju oerhört mättande och ger ingen hunger i första taget. Min dotter åt ju 2 dl på kvällen och klarade hela natten på det. Då åt hon ju visserligen 1 dl gröt till frukost och kvällsmål samt lunch och middag med lagad mat. Detta när hon var ca året. Nu vid 17 månader äter hon frukost med macka o frukt, lunch, mellanmål, middag och ev ett kvällsmål om vi får in det.  Välling slutade hon med när allt skulle vara mjölkfritt i september ...

Välling på natten "ska" han inte behöva efter 6 månaders ålder.

Hur äter han på förskolan?

Spelar det någon roll vilken temperatur det är på maten?'

Om ni lägger upp mat på hans tallrik och ni norpar hur reagerar han då? Äter hela familjen samtidigt?

• Oscarsmamma84

Nä han ska inte det men han e hungrig på natten.

han äter 250 ml per gång. Han bryr sig inte om vi tar hans mat för oftast öppnar han inte ens munnen o smakar.

På förskolan äter han oxå dåligt. Lever på knäckebröd där med. Han äter ju yougurt så tror han föredrar kall mat . Ja vi äter alltid tillsammans

• Gladhannapanna
    Oscarsmamma84 skrev 2014-11-10 20:21:19 följande:

Nä han ska inte det men han e hungrig på natten.

han äter 250 ml per gång. Han bryr sig inte om vi tar hans mat för oftast öppnar han inte ens munnen o smakar.

På förskolan äter han oxå dåligt. Lever på knäckebröd där med. Han äter ju yougurt så tror han föredrar kall mat . Ja vi äter alltid tillsammans

Vi minskade mängden välling när vi märkte att barnen hade dålig aptit på dagen. Om jag var er skulle jag minska till 100 ml på natten och morgonen så att han är hungrig när det är matdags. Ge honom rumstempererad mat och se om det gör skillnad.
  • Ramborg

Min treåring äter bara 2,5 dl välling på kvällen och äter ofta inte mycket mera än din son. Fyra knäckebröd är mycket, tycker jag, och en hel dl yoghurt också. Oroa dig inte, han verkar få i sig vad han behöver.

Om jag hade varit du skulle jag tagit bort nattmålet först. Han kan få vatten i flaska men ingen välling. När han vant sig vid det får han inte vatten heller, så stora barn behöver inte äta på natten.

Sedan skulle jag ta bort morgonvällingen. Erbjuda gröt, yoghurt, smörgås men inte truga. Ta med en smörgås i väskan och ge på väg till dagis om han frågar efter den. Tala om för personalen om han ätit noll så de kan ge honom extra frukt på förmiddagen.

Det kommer nog att lösa sig ska du se!

42.
  • Oscarsmamma84

[quote=74319116][quotknäckebröd ]Ramborg skrev 2014-11-10 20:32:06 följande:[/quote-nick]

Min treåring äter bara 2,5 dl välling på kvällen och äter ofta inte mycket mera än din son. Fyra knäckebröd är mycket, tycker jag, och en hel dl yoghurt också. Oroa dig inte, han verkar få i sig vad han behöver.

Om jag hade varit du skulle jag tagit bort nattmålet först. Han kan få vatten i flaska men ingen välling. När han vant sig vid det får han inte vatten heller, så stora barn behöver inte äta på natten.

Sedan skulle jag ta bort morgonvällingen. Erbjuda gröt, yoghurt, smörgås men inte truga. Ta med en smörgås i väskan och ge på väg till dagis om han frågar efter den. Tala om för personalen om han ätit noll så de kan ge honom extra frukt på förmiddagen.

Det kommer nog att lösa sig ska du

han har inte ätit på natten innan men nu de senaste veckorna så sover han inte bra o äter kasst.

Jag lämnar honom så tidigt så ger honom välling för han ska få i sig nåt eftersom det dröjer innan de äter frukost.

han har inte ätit på natten innan men nu de senaste veckorna sover han oroligt.

Jag tycker inte fyra knäckebröd är mycket på en hel dag från 7-20.

Svar på tråden han vill ej äta middagar