Inlägg från: Anonym (Cilla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cilla)

Hur delar ni ekonomin?

Anonym (fattig?) skrev 2014-11-10 23:05:07 följande:
    Barnens omkostnader så som kläder, aktiviteter osv tycker han är självklart att han ska betala men han verkar inte riktigt se att även alla andra kostnader blir större pga dem. Han tänker tex att de äter inte så mkt, men de äter ju ungefär som jag. +8 måltider som jag inte äter.

Han äger redan huset så jag kommer flytta in med dem. Vi har inte diskuterat igenom allt/kommit fram till något än men jag känner att jag behöver lite inputt i allt..
    Träffa gärna en bankman eller en familjejurist innan ni flyttar ihop! Det här med att köpa in sig i hus eller inte köpa in sig är en storfråga som på verkar er bådas framtid. Hur ni fördelar maten påverkar mest nuet, men hur ni fördelar ägande och kostnaderna för huset påverkar även hur era respektive ekonomier ser ut efter en eventuell separation.
  • Anonym (Cilla)

Jag har tre tonåringar på heltid, han har inga barn. Inkomsten skiljer bara någon tusenlapp och båda tjänar bra. Vi har köpt hus tillsammans och valt hus utifrån hur vi vill bo när barnen flyttat hemifrån (om två år kommer två av dem ha hunnit flytta).

Själva huskostnaderna betalar vi lika, och det som kostar lika mycket oavsett antal personer i hushållet (bredband, dagstidning). Men elen betalar jag 2/3-delar. Just maten har vi ett separat konto för med varsitt kort, där sätter vi in pengar utifrån Konsumentverkets siffror. De har en bra pdf som man kan ladda ner som heter "Koll på pengarna" där det finns siffror för vad olika åldrar och kön kostar i mat, hygien, kläder, osv. Det finns även siffror på de gemensamma kostnaderna.

Svar på tråden Hur delar ni ekonomin?