• beccagranen

Overall till skolbarn?

Har ni overall till era skolbarn?
    Har en pojk som går i 1:an, och nu funderar jag på om det är någon idé att ha overall till vintern. När han gick i förskoleklass var det ca hälften som hade overall och andra tvådelat set. Har frågat honom och han rycker på axlarna, hel ointresserad. Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Overall till skolbarn?
  • sextiotalist

Vi behövde inte ens fundera, när han fick sitt första tvådelade set, så var det slut med overall

• Silverhaj76

Har två barn som går i 4:an och de har overall hängandes i skolan för de tycker att det är lätt och ta på sig o leka på rasten. De har också tvådelat.

• jonnashus

Båda mina har overall men även tvådelat lite olika vad de känner för till skolan men blir oftast overallen som de tycker är lite smidigar, de har även galonisar.

• Gladskit

Min son går i tvåan och det här blir första vintern utan overall, jag har inte hittat några i hans storlek. Han hade 146 förra vintern men de har han vuxit ur.

Annars hade vi gärna fortsatt med overall, han är så fysisk och leker och klättrar runt i snön så jag kan inte se några som helst fördelar med tvådelat faktiskt. Själv bryr han sig inte överhuvudtaget.

• Duckan

Vi har inte haft overall de sista 3-4 åren. Hon går nu i ettan. Skulle nog inte komma på tanken att köpa en overall åt ett så pass gammalt barn.

• suziz

Min son går i trean, i ettan ville han först ha ett tvådelat set men han ångrade sig och det blev overallen som användes eftersom att den går snabbare att ta på sig.

Förra året, när han gick tvåan var det även då overallen som gällde. Detta år vet jag inte, vi har köpt båda alternativen så han kan välja. Det beror helt på vad kompisarna har, har de inte overall vill han inte heller ha det även om han egentligen gillar overall bättre.

• fluu

Jag skulle köra på overall så länge som barnet är på eftersom jag tycker att det är bäst för ungar i lekålder.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • cosinus

Mina har haft overall på sexårs och i ettan. De har haft tvådelat också men alltid föredragit overall (provat tvådelat en vecka men insett det opraktiska)

Dottern som går 4an har kört tvådelat enbart tvåan och trean men har i år deklarerat att hon ska ha overall då det är mer praktiskt.

Killen i tvåan tror jag kommer köra ungefär 50/50 då han har en overall han kan ha

• fluu

Själv hade jag overall sista gången i ettan, på heltid då. Jag hade det även lite i trean när mitt set blivit blött eller något. Inte var det något konstigt.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Dreamis

Dottra går i sexårsklassen och har två delat varmfodrat galonställ samt en overall när det blir ordentligt med snö. Overallen kan hon ha även nästa år och kanske året efter det. Sedan får vi se. Allt beror ju på hur de leker på rasterna osv.

• phillipha

Gladskit - kolla didriksson! Där köpte vi en overall i stl 170 som min make kan ha ;)

• strojes

Äldsta dottern hade overall i förskoleklass, i ettan fick hon välja och valde tvådelat. Hennes småsystrar vägrade overall i förskoleklass så det fick bli tvådelat. 

• Dixie

Min dotter gick i förskoleklass förra året och då tänkte jag att det var slut med overall - och köpte ett tvådelat set, men hon ville gärna ha overall - för det går mycket snabbare att ta på sig! I
    år passar fortfarande overallen, så hon får ha den i år också! 

• pingvin88

Jag är förvånad över att ett sånt smidigt och bra plagg anses bara vara till småttingar nu för tiden. När jag var liten hade vi alla overall tills vi var 9-10 år. Det var suveränt! Varför är det bara för små barn nu för tiden? 

Min använder det fortfarande och är 7 år.

• Duckan

pingvin88, har inget bra svar ang overall annat än att ibland behövs det bara en jacka och då är det skönt att ha tvådelat. Vi har som sagt haft det i flera år och dottern har kunnat klä sig själv ändå.

• Penida

Våra barn (snart 6 och 7 år) har både och men föredrar overallen.

Avskyr CIO-metoder
  • Johan70

Jag förstår inte den här uppfattningen, att tvådelat ställ av någon anledning skulle vara till för större barn och overall för mindre barn. Det är ingen skillnad. Barn har antingen overall eller ställ så länge de är i åldern att de leker i snön, sedan övergår de till att bara ha jacka sådär i 12-årsålern.

Svar på tråden Overall till skolbarn?