Inlägg från: mammavetintevadgöra |Visa alla inlägg
  • mammavetintevadgöra

Göra läsläxa VARJE dag

Barnens skola har gått ut med önskemål om att alla barn ska göra läsläxan varje dag.
    Vi gör läsläxan 1-2 gånger sen har vi högläsning och barnen läser själva på sina rum eller för oss som föräldrar.
    Nu undrar jag hur många gör samma läsläxa med sina barn varje dag?

• Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag
  • mammavetintevadgöra

Läser han ett nytt stycke varje dag då eller är det samma flera gånger?

Mercurialis skrev 2014-11-11 20:56:56 följande:

Min 7-åring har en Lasse-Maja-bok, som han läser sin läsläxa i. Vi brukar få till att han läser i boken 4-5 dagar per vecka. Det är ingen given läxa i form av några av fröken angivna sidor som han ska läsa utan han läser i en lagom takt tills boken tar slut. Då ska han skriva en recension på boken och sedan får han en ny bok att läsa.

• mammavetintevadgöra

Exakt så tänker jag men nu är sambons ex helt galen för att vi inte läser läsläxa varje dag i 15 minuter. Hon har gapat o härjat i 1.5 timme om det. Huvudsaken är ju ATT de läser,tycker jag. Enligt henne ska SAMMA sida läsas om och om igen 15 minuter varje dag.

Flickan och kråkan skrev 2014-11-11 21:13:17 följande:

Här är det 15 minuter 5 gånger/veckan som gäller. Första klass. Han tycker att det är rätt kul så läser lite mer tidsmässigt. Har avverkat en lasse-maja-bok i veckan senste tiden veckorna. Barnen i klassen har individualiserade läsläxor. Har de bra flyt så är det ju inget problem att de läser annat för er istället. Det viktiga är ju att just läsa regelbundet/dagligen....och det verkar ju era barn göra = inget problem.

• mammavetintevadgöra

Ja det är bra flyt i läsningen och är det någon gång oflyt så läser vi läxan flera gånger. Barnen kommer också alltid och frågar om det är något om de inte förstår när de läser själva

• mammavetintevadgöra

Jag kämpade som en tok med min sons läsning hela fyllas och halva 1:an. Det slutade alltid med att vi båda satt o grät för att läsningen inte funkade. Efter jul i 1:an fick han äntligen extrastöd svenska ( efter mycket tjat från mig, skolan tyckte vi kunde ta det lugnt). Den läraren konstaterade att han vara kunde 12 bokstäver och inte visste att en grupp bokstäver bildade ett ord. Sen gick det fort, redan i mars läste han läxan utan problem och i april ville han börja läsa lättlästa kapitelböcker

• mammavetintevadgöra

Givetvis litar jag inte på att barnen klarar läsningen själva. Jag menade bara att på så sätt " fudkar" de inte o hoppar över svåra ord utan vill lära sig. Jag frågar alltid vad boken handlade om. ., vem som gjorde vad och varför och låter dem berätta om boken. Likadant när vi läser högt för dem går de återberätta lite om vad vi läst.

Flickan och kråkan skrev 2014-11-11 22:26:49 följande:

Fast det kan/ska ni inte nöja er med. Det krävs en skicklig läsare med med goda lässtrategier för att verkligen förstå att man inte förstår. Jag har ganska få tonårselever som har nått så långt. De förstår det explicita men inte det implicita.

• mammavetintevadgöra

Jodå jag begriper

Tack snälla för hjälpen!

Som sagt anledningen till att jag startade tråden var att jag och sambon tycker att det viktiga är ATT de läser sen är vad mindre viktigt. Medan exet hat snöat in sig på att samma läxa.ska läsas 7*15 minuter " för det har skolan sagt"

Att upprepa samma text så många gånger ser jag inget värde i. Då tycker jah det är bättre med variation.

Syftet med läsningen är ju inte att man ska lära sig en text utantill

Svar på tråden Göra läsläxa VARJE dag