Inlägg från: Anonym (jeez) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jeez)

pappers rätt till juridisk abort

Starkast skrev 2014-11-13 11:19:49 följande:

Jag som kvinna anser att juridisk abort ska finns.

För BARNETS skull.

Långt ifrån alla, både kvinnor och män är lämpade som föräldrar.

Betydligt färre barn skulle behöva växa upp i familjevåld och alkoholmissbruk.

Jag röstar för BARNET bästa framför de vuxnas ego.

Det behövs ingen "juridisk abort" för de föräldrar som känner sig olämpliga. Det finns nämligen i dagens läge inget i lagstiftningen som tvingar föräldrar att fostra sina egna barn.
  • Anonym (jeez)
    Starkast skrev 2014-11-13 11:31:09 följande:

Att känna sig lämplig och att vara lämplig är 2 vilt skilda saker.

Nähä??? Du menar inte.
  • Anonym (jeez)
    Starkast skrev 2014-11-13 11:19:49 följande:

Jag som kvinna anser att juridisk abort ska finns.

För BARNETS skull.

Långt ifrån alla, både kvinnor och män är lämpade som föräldrar.

Betydligt färre barn skulle behöva växa upp i familjevåld och alkoholmissbruk.

Jag röstar för BARNET bästa framför de vuxnas ego.

På vilket sätt skulle "juridisk abort" bättre skydda barn från att växa upp med olämpliga föräldrar?
  • Anonym (jeez)
    View skrev 2014-11-13 15:41:11 följande:

Nej det tycker ja inte men om man som kvinna väljer att behålla mot manens vilja så tycker jag att juridiskt ska manen ha rätt att bli bortkopplad från alla måsten till försörjning så som underhåll osv... Han ska stå som pappan men utan förbindelser eller krav.... Dvs mamman får klara sig bäst hon vill och kan i te kräva ett skit av pappan. Barnet får senare i livet göra valet att söka upp osv...

Som det ser ut i dagens läge så finns det inga andra krav på föräldrar förutom att de försörjer sina barn. Och det är så för att samhället (skattebetalarna) inte ska behöva försörja andras barn.
  • Anonym (jeez)
    Lord Hans skrev 2014-11-13 14:43:52 följande:

Dig kan jag respektera. Du är den enda av de som varit emot som faktiskt har genomtänkta och konsekventa åsikter.

De övriga nej-sägarna här får en dock att bli ganska uppgiven. Jag har alltid varit för jämställdhet och tyckt att det varit en bra idé som gynnar alla. Efter den här tråden vet jag inte längre. Det är uppenbart att jämställdheten endast ska få gå i en riktning. När lagen gynnar kvinnor och förtrycker män är det tydligen inte så viktigt längre. Jag kommer aldrig mera att stöda nånting som kan öka kvinnans jämställdhet i samhället.

Man kan inte köpa sig jämställdhet på andras bekostnad.

Innan aborten fanns så fanns det ingen ångerrätt för någon. Hade befruktningen skett så blev det så småningom ett barn (om man bortser från missfall) oavsett vad mannen eller kvinnan tyckte. Det fann INGEN ångerrätt.

Sedan kom aborten till. En möjlighet för kvinnan att avsluta sin graviditet. Det är en möjlighet för kvinnan, inte för mannen. Det enda mannen skulle kunna opponera sig emot är att det även är hans barn som aborteras och därför kräva ett förbud mot abort.

Om jag vinner på lotto har inte du någon rätt att kräva hälften. Och du kan inte kräva abort bara för att jag kan göra det.
  • Anonym (jeez)
    Threezool skrev 2014-11-13 22:01:45 följande:

Snarare har du inte läst från någon som har tänkt ett par varv runt det och debatterar mer seriöst.

Gag är för juridisk abort, men endast som form att det är något som avtalats innan graviditeten är ett faktum. På så sätt kan inte mannen lura kvinnan och kvinnan kan inte komma efteråt och kräva något av mannen.Barnet ska självklart ha rätt att veta vem pappan är men umgänge eller ekonomiskt bistånd kan inte krävas av honom. Detta innebär även att han inte kan komma senare och kräva umgänge OM kvinnan så klart inte godkänner det i efterhand.Det är enligt mig den mest rättvisa lösningen.

Så man ska avtala fram det på förhand. Skriftligt utgår jag ifrån att du menar. Det innebär att det i princip bara skulle vara aktuellt i lite mer seriösa förhållanden. Hur resonerar du kring män i mer tillfälliga relationer, särskilt när det är alkohol inblandat?

Hur tänker du vidare kring sexet och eventuella preventivmedel efter att avtalet slutits? Mannen vill inte ha barn. Men ska kvinnan då enligt avtalet ta ansvar för preventivmedelsanvändningen? Eller ta ansvar för avhållsamheten exempelvis (enda fullständigt säkra sättet att inte bli gravid)? Och ska hon då ha laglig rätt att tvångssterilisera mannen? Begår kvinnan ett brott om hon glömmer bort att ta sitt p-piller någon dag? Eller om hon råkar bli gravid trots att hon äter sina p-piller varje dag? Ska hon då ensam tvingas ta ansvar för p-pillrenas ofullständiga effekt?
  • Anonym (jeez)
    Threezool skrev 2014-11-13 22:47:44 följande:

Avtalet i sig är inte så komplicerat, man kan i lag skriva in vad ett sådant avtal innebär och sedan göra ett enklare avtal med att om en graviditet skulle uppstå så avskriver mannen sig från att vara delaktig och ansvarig för barnet. Ser inte behovet av att göra avtalet i sig krångligare än så och det kan man ha färdigt hemma om man nu vet att man ska ragga tex.

Det handlar inte om att idiotförklara eller säga att de inte kan ta ansvar, om något så är detta mer att ta ansvar då de faktiskt behöver förbereda detta innan de har sex. Mannen kan då skydda sig från kvinnor som kanske på olika sätt lurar till sig en graviditet som tex säga att de skyddar sig men sanningen är en annan eller medvetet tar hål på kondomer.

Barnet kommer inte att märka någon skillnad från att mannen har avtalat bort sin skyldighet mot att han so nu bara är frånvarande. Om något så kan det ge mer förståelse till barnet i rätt ålder att mannen helt enkelt inte var redo istället för att bara inte vara där.

Sedan är det upp till kvinnan att försäkra sig om att den ekonomiska biten faktiskt håller och att hon kan försörja barnet om hon väljer att behålla det och vet om att hon har skrivit på detta avtalet.

Vore det inte enklare för mannen att bara ta på sig en kondom än att plocka fram och fylla i och skriva under avtal på fyllan och villan?

Och vore det inte enklare för oss andra om han bara tog på sig en kondom hellre än att avtala bort sina spermier till oss skattebetalare?
  • Anonym (jeez)
    Threezool skrev 2014-11-13 22:47:44 följande:

Avtalet i sig är inte så komplicerat, man kan i lag skriva in vad ett sådant avtal innebär och sedan göra ett enklare avtal med att om en graviditet skulle uppstå så avskriver mannen sig från att vara delaktig och ansvarig för barnet. Ser inte behovet av att göra avtalet i sig krångligare än så och det kan man ha färdigt hemma om man nu vet att man ska ragga tex.

Det handlar inte om att idiotförklara eller säga att de inte kan ta ansvar, om något så är detta mer att ta ansvar då de faktiskt behöver förbereda detta innan de har sex. Mannen kan då skydda sig från kvinnor som kanske på olika sätt lurar till sig en graviditet som tex säga att de skyddar sig men sanningen är en annan eller medvetet tar hål på kondomer.

Barnet kommer inte att märka någon skillnad från att mannen har avtalat bort sin skyldighet mot att han so nu bara är frånvarande. Om något så kan det ge mer förståelse till barnet i rätt ålder att mannen helt enkelt inte var redo istället för att bara inte vara där.

Sedan är det upp till kvinnan att försäkra sig om att den ekonomiska biten faktiskt håller och att hon kan försörja barnet om hon väljer att behålla det och vet om att hon har skrivit på detta avtalet.

Vore det inte enklare för mannen att bara ta på sig en kondom än att plocka fram och fylla i och skriva under avtal på fyllan och villan?

Och vore det inte enklare för oss andra om han bara tog på sig en kondom hellre än att avtala bort sina spermier till oss skattebetalare?
  • Anonym (jeez)
    Threezool skrev 2014-11-13 23:15:10 följande:

Men gud vad bitter och aggressiv du är, verkar nästan som att du tar detta personligt med tanke på hur du skriver.

För det första så fick nu kvinnor möjlighet att påverka sin framtid när möjligheten till abort kom. Varför ska då män inte kunna få en liknande möjlighet men som samtidigt inte inskränker på kvinnornas rätt till sin egen kropp?

När det kommer till p-piller så finns det skydd som både är hormonfria och valet är ens eget om man vill ta det eller inte. Biverkningar finns som med de flesta mediciner och något man går igenom när det skrivs ut om jag inte minns fel.

Att p-piller för män inte har kommit har inget att göra med biverkningar att göra utan att de inte är lika effektiva som att förhindra att ett ägg fäster. Pillret måste stoppa spermier från att produceras utan att det leder till att han blir steril så det går inte ens att jämföra de båda pillren då de fungerar på olika sätt.

Till sist som du skriver i slutet så finns det situationer då mannen kan bli lurad till att bli pappa och detta gäller inte bara inom en relation och på något sätt måste även mannen kunna skydda sig rättsligt mot dessa situationer. Det handlar om ett åtagande i minst 18 år och är inget som man ska tvingas in i om man inte är redo och att ha sex är inte densamma som att vilja ha barn så som det ser ut i dag när det finns skydd.

Därav ska avtalet i så fall skrivas under INNAN man har sex för så att båda parter är med på premisserna av att ha sex och skulle kvinnan bli gravid så kan hon välja att behålla men då vet hon också att hin inte får stöd av killen eller ekonomisk kompensation, men hon har fortfarande valet då hin i slutändan bestämmer över sin kropp.

Hur menar du att det är möjligt att tvinga män in i föräldraskapet? Vet män inte om hur barn produceras? Eller pratar du om våldtäkter?

Eller slåss du bara för mannens rätt att få ha oskyddat sex utan "bieffekter"?
  • Anonym (jeez)
    Threezool skrev 2014-11-13 23:17:13 följande:

Han finns ju fortfarande på pappret som pappa men med skillnaden att inget kan krävas av honom. Barnet ska fortfarande ha rätt till att söka upp honom om det vill och det är inget som ska kunna avtalas bort.

Den ekonomiska biten måste kvinnan själv i sådant fall se om det är möjligt då hon i förväg vet i så fall att hon inte kan räkna med hans pengar om hon blir gravid. Med ett avtal så vet båda premisserna för om hon skulle välja att behålla.

Det är dyrt att ha barn. Ensamstående får mer bidrag och oftare socialbidrag. Hur man än lägger det är det skattebetalarna som får betala om den ovilliga pappan inte vill eller kan. Jag misstänker starkt att de flesta skattebetalare inte är intresserade av att försörja andras barn.
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort