pappers rätt till juridisk abort
Juridisk abort?
Är det inte betydligt enklare att använda kondom om man nu absolut inte vill bli pappa?
Varför krångla till saken?
Juridisk abort?
Är det inte betydligt enklare att använda kondom om man nu absolut inte vill bli pappa?
Varför krångla till saken?
Jag sitter här och delar min medicin, bl a min hjärtmedicin.
Jag lider av flertalet kroniska allvarliga sjukdomar som kräver daglig medicinering för att hållas i schack.
Och ni vet säkert hur ömtåligt och viktigt det är att det blir rätt, i synnerhet när man kombinerar olika sorters mediciner.
Jag litar helt och fullt på min sambo, men det här gör jag själv.
Jag tar ansvar för min hälsa, min medicinering och mitt liv, det är såpass viktigt att det blir rätt så jag vill inte överlåta det på någon annan.
Det ska inte ligga i nån annans händer och skulle det bli fel så är det jag som gjort fel, ingen annan ska behöva dras med skuld för det.
Och när jag sitter här så ser jag parallellerna till vad vi diskuterar, för vore jag man vore det lika självklart för mig att resonera på samma sätt när det gäller mina spermier.
Det ska inte vara upp till någon annan när och om jag alstrar ett barn, det är min rätt att få avgöra det och det är mitt ansvar att se till att det inte blir så innan jag vill det själv och skulle det bli fel är det jag och ingen annan som begått felet.
Det är så lätt för mig att ta in, så självklart vare sig det gäller medicin eller spermier.
Jag ansvarar över mitt liv.
Och jag kan inte låta bli att undra om dom män som vågar gambla med sina spermier och överlåta ansvaret för dom, till rena främlingar även skulle låta en främling få ansvara över deras medicinering?
Intressant. Väldigt lång tråd. Ännu inte en kille vad jag sett som skulle föredra att få ta eget ansvar för sitt liv. Inte en enda som som undviker sex för att få barn. Inte en som är intresserad av att själv använda skydd. Nej, bara bortförklaringar för att slippa ansvar alls. Den perfekta straffet mot de lömska kvinnorna vore att ni steriliserade er, men inte ens det.. ![]()
Det jag tar med mig från den här diskussionen är att jag kommer informera mina barn om hur egoistiska tjejer kan vara hur viktigt det är för killen att skydda sig oavsett vad tjejen säger. Jag känner allt för många killar som blivit pappa mot sin vilja då de litat på tjejen.
Dessutom, om en tjej är så ohederlig att hon ljuger om att använda preventivmedel, varför skulle hon ERKÄNNA att hon ljugit om den saken när graviditeten är ett faktum? Varför inte bara hävda att det blev barn TROTS preventivmedel?
...Eller är det som så att om det blir barn så ANTAR folk att tjejen ljugit om sina preventivmedel, oavsett vad hon själv säger?
...Kan det t om vara som så att en massa killar inte vill erkänna att de öht inte tänkte på möjliga konsekvenser utan mest hävdar att tjejen ljugit om saken när de beklagar sig hos sina vänner oavsett vad som verkligen hänt?...
Verkar som vissa tjejer här inne har barn med pappor som inte har kontakt med era barn? Någon?
Det är ingen absolut rättighet utan en rätt vi givit oss själva. Dessutom till största del av bekvämlighet (precis som en juridisk abort hade varit).
Men du missar troligtvis poängen. Följ "motståndarsidans" argument i denna tråden och byt ut man mot kvinna så kommer du få följande argument som svar på din fråga: "Kvinnan har ju alltid rätten till självbestämmande över sin kropp! Hon kan alltid välja att avhålla sig från sex! Men har man sex kan det bli en graviditet och då MÅSTE man ta ansvar för barnet!"
Det går naturligtvis att diskutera juridisk abort som princip, att tillämpas när kvinnor förfar bedrägligt. En praktiskt existerande rätt till juridisk abort utifrån bedrägerivillkoret blir ju helt omöjlig, dock. Det lär ju bli jämrans svårt att efter att en graviditet bekräftats bevisa både att en kvinna hävdat att hon använt en viss typ av preventivmedel och att hon ljugit om det, särskilt som det är fullt möjligt att graviditeten uppstått även om kvinnan faktiskt använt preventivmedel. Eftersom den ekonomiska försörjningsplikten dessutom är gentemot barnet, inte modern, så blir det svårt att argumentera för att moderns bedräglighet skall ligga det gemensamma barnet till last.
Så, simplaste sättet att få till stånd något som liknar juridisk abort är att ta bort underhållsskyldigheten för barn öht. Vi betalar för alla barns uppväxt gemensamt via skattsedeln istället och barnbidraget höjs för att motsvara vad detta kostar. Så, ingen kille behöver betala, individuellt, för ett oönskat barn. Vi blir dock alla skyldiga att hjälpas åt att försörja samtliga barn.
Alternativet är att juridisk abort är ovillkorat. Dvs, mannen har rätt att avsäga sig försörjningsplikten för sina barn utan att behöva bevisa något särskilt vad gäller det kvinnans sagt och gjort eller ej. (Kvinnor har givetvis inte motsvarande rätt.)