• micromat

pappers rätt till juridisk abort

Har väldigt svårt att se hur det ska fungera.. Vet inte om jag tycker det är en sån bra idé heller..

• micromat

Så himla lätt att ta den lätta vägen ut bara.. Tror verkligen inte att det funkar i praktiken alls..

• micromat
    Lord Hans skrev 2014-11-12 17:09:55 följande:

Juridisk abort för män är en mycket bra idé. Alternativet är att förbjuda abort helt och hållet.

Som det är nu har kvinnan rätt att antingen skydda sig i förväg, eller så kan hon ångra sig efteråt. Mannen har rätt att skydda sig i förtid, men efteråt så får han skylla sig själv?

Feministerna talar ju sig varma för jämställdhet. Men när det kommer till saker som är verkligt könsdiskriminerande till kvinnornas fördel så tiger dom. Vad är det för j-vla dubbelmoral egentligen?

Om jag som kvinna får bestämma vilka medicinska ingrepp du som man ska göra, kan du som man få bestämma över en abort som är ett medicinsk ingrepp på kvinnan.. Det är det enda som är jämlikt.

Då bestämmer jag att du ska kastreras, eller ska vi kanske plocka bort en njure? Så får du bestämma att jag gör en abort.

Låter inte det bra?
  • micromat
    Anonym (rätt) skrev 2014-11-12 17:29:07 följande:

Kontraktet ska finnas för att ingen ska på påtvingad ett barn. Svårare än så är det inte.

Fast vem ska sköta bevisbördan?

Enda gången man faktiskt kan bli lurad är om någon säger att det har skydd men ljuger om det.

Eller om en kondom eller ett p-piller inte har någon verkan.

Eller om mannen ljuger om sterilisering -då bör kvinnan kunna kräva skadestånd då hon får göra ett medicinskt ingrepp.

Det är egentligen dom enda gångerna man skulle kunna ha ett juridiskt kontrakt.

Vems är bevisbördan? Hur ska man veta att personen ljög om p-piller?

Annars vet man mycket väl att oskyddat sex kan resultera i barn. Vill man inte ha barn så skyddar man sig och det är bådas ansvar. Vill man då inte ha sex med kondom om kvinnan inte vill proppa i sig hormoner ja då får man strunta i vaginalt sex.

Man kan inte komma efter och säga att: Buhu jag vill inte ha barn. Det skulle du tänkt på innan du var där och doppade utan skydd..
  • micromat
    Dr Mupp skrev 2014-11-12 20:04:10 följande:

Låter som en utmärkt ide. Samtidigt fråntar vi alla män rätten till att ta några som helst beslut eftersom det tydligen inte är kapabla till att tänka till innan de agerar.

Så jäkla bra!!
  • micromat
    detkanskefunkar skrev 2014-11-13 09:29:03 följande:

Juridisk abort?

Är det inte betydligt enklare att använda kondom om man nu absolut inte vill bli pappa?

Varför krångla till saken?

För det är såååå jobbigt att behöva ta eget ansvar för säkert sex..
  • micromat

OM det nu skulle finnas något så idiotiskt som juridisk abort hur skulle då reglerna se ut?

Vem skulle ta ansvar att skydda sig? Säg att kvinnan vill ha barn men inte mannen är det då ändå kvinnan som ska se till att skydd används? Är det samhället som ska stå för underhåll? Varifrån ska dom pengarna tas? Enligt Ts ska det vara om man blir lurad, vems är bevisbördan? Vilka tillfällen ska gälla för att det ska vara en lögn?

• micromat

Ja men det blir ju toppen med massa kontrakt.. Först ska juridiska aborten skrivas under och sedan ett samtyckeskontrakt där det framgår vad man får göra och inte göra..

Döda sexlusten? Oooh neej inte alls..

• micromat
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-14 14:26:51 följande:

Det verkar som om en hel del här har problem med läsförståelse.

Återigen... Att diskutera preventivmedel och vad man borde ha gjort innan graviditeten är ett faktum är en HELT ANNAN diskussion! Hur lätt eller svårt spelar ingensomhelst roll i denna debatten för om någon form av abort skall göras MÅSTE det vara en graviditet. Det är liksom grundförutsättningen!

Både mannen och kvinnan har lika stor del i att det blir en befruktning så att efteråt försöka skuldbelägga mannen för att han "stoppade in den" är endast puerilt trams.

Vad debatten gäller är att man och kvinna skall ha liknande rättigheter att själv bestämma om den tänker bli förälder eller inte. Kvinnan styr över livet i magen eftersom det är hennes mage - fine! Ingen säger att någon annan skall kunna besluta om kvinnan skall göra en abort eller inte utan det är och förblir hennes val. Men mannen borde då ha rätten att göra en juridisk abort dvs han kommer inte på något sätt att bli en förälder. Han kommer inte ha några rättigheter eller skyldigheter i detta fallet på precis samma sätt som sker då en ensamstående kvinna åker över till Danmark och blir inseminerad. Inte försöker väl dessa kräva "killen i båset med koppen" på pengar efteråt?

Skall vi ha jämställdhet så skall vi ha samma rättigheter. Inte en övervikt åt något håll!

En kvinna som åker över till danmark använder sig av en donator. Kvinnan har inte sex med någon för att graviditeten ska bli ett faktum.

Det är en gigantiskt skillnad mot att två stycken som har oskyddat sex med varandra.

Då undrar jag om en man som ansöker om juridisk abort får han några men? Fysiska som psykiska.. Ja du vet så som kvinnor kan få vid en abort, annars blir det inte jämlikt. En kvinna som gör en abort gör ett medicinskt ingrepp, hon skriver inte på ett papper.. Hon kan dessutom redan ha fått tecken på graviditet så som illamående, molande värk mm.. Vad gör mannen, tar en penna i handen och skriver en krumelur..

Hur kan någon få det till att det är jämlikt?
  • micromat
    View skrev 2014-11-14 17:52:39 följande:

Nej samhället ska inte betala... Mamman ska betala i så fall det är ju hennes val att födda barnet....

Så alla andra ska få underhåll men inte dom där "pappan" ansökt om juridisk abort?
  • micromat
    Anonym (ts) skrev 2014-11-14 19:17:06 följande:

Varför ska tjejerna knulla runt och ta betalt av stackars killar som blivit lurade fy fan säger jag.

Varför inte ta ett eget ansvar för? Ist för att skylla på alla andra.. Föds alla män med offerkofta på sig?

Buhu hon tog inget ansvar till säkert sex och jag ville inte ha kondom för det är inte lika skönt.. Allt är kvinnans fel

Enda gången någon blir lurad är om tjejen säger att hon skyddar sig, MEN man skulle ju kunna tänka med det stora huvudet och inte bara med kuken och ta på sig en kondom av andra orsaker mer än att undvika graviditet..
  • micromat
    Anonym (ts) skrev 2014-11-14 21:50:48 följande:

Ja frågan i rubriken är ju att tjejen luras.

Varför tar man då inget eget ansvar och ser till att skydda sig? Om jag var man och inte ville bli pappa så skulle jag stå för mitt eget skydd.. Jag skulle inte lita på någon annan när det gäller en så stor och viktig sak..
  • micromat
    MEE83 skrev 2014-11-15 18:36:11 följande:

Ja jag tror inte det är så vanligt. Så många galna brudar finns det inte, men när det händer är det ju förkastligt och även en grov kränkning av förtroendet och den personliga integriteten.

Det skulle antagligen bli ungefär som när man bevisar andra fall, i många brottsmål blir det ord mot ord, och då är det svårt att få en fällande dom.

Det är inte svårt att skydda sig själv, men om man har en överenskommelse om att det är ok med andra skydd(eller inget skydd) mot graviditet än kondom så är det väl inte mer med det, då har man en överenskommelse, båda är införstådda med situationen. Om en tjej säger att hon använder p-medel men ändå inte gör det så vilseför hon ju killen, som litar på att hon talar sanning.

Fast vill man inte bli pappa och man vet att det sker att folk ljuger om sånt så ser man väl till att skydda sig själv?
  • micromat
    View skrev 2014-11-16 00:57:11 följande:

Idiot kort och gott... Med det ger inte kvinnan mer rätt att göra som hon gjorde i detta fall och därför inte heller ska ha rätt att få någe bidrag för det... Och vadå skiter i barnet... Hon visste ju att han inte ville ha barn vad trodde hon skulle hända...

Fast hur ska man veta om någon vill ha barn eller inte.. Män anser sig bli lurade av ons.. Tror aldrig jag haft ett sånt där mannen faktiskt sagt att han inte vill ha barn..
  • micromat
    Centurione skrev 2014-11-16 09:54:16 följande:

Fast jag tror att männen tänker att det är underförstått, att de kvinnor som har ONS även går på piller eller annat säkert p--medel. Det verkar ju extremt idiotiskt att inte göra det... OM man nu ska ha den livsstilen. Har man däremot ett förhållande där man är mer eller mindre överens om att man ska skaffa barn förr eller senare... så känns det kanske inte lika brännande att vara hundra procent skyddad jämt. Och DET bör männen förstå.

Fast att ha ens ons är ingen direkt livsstil och varför är det då kvinnan som ska se till att skydda sig? Du skriver ju själv att det är underförstått att kvinnan använder sig av skydd..

Är det därför okej att inte fråga om hon använder skydd eller ge fan i kondom?

Vid ett ons så bör man använda kondom för sjukdomsrisker också..

Det bör man även göra med en kk tills man får veta att båda är fria från sjukdomar.

Därifrån får man se till att skydda sig från en graviditet.. Det är inte svårt att fortsätta använda kondom även om någon äter ppiller.
  • micromat
    Centurione skrev 2014-11-16 10:12:16 följande:

Fast det är ändå så KILLAR tänker. Att dividera om vems fel det var är meningslöst, när graviditeten är ett faktum.

...och såklart att det är en livsstil. Det lär inte finnas många kvinnor som plötsligt out-of-the-blue kommer på att de ska gå ut någonstans en kväll och leta efter en tillfällig älskare. Om de är oskulder, eller endast har haft sex i äktenskap eller långa, etablerade relationer tidigare.

Juste, det är så dom tänker och sen är det kvinnans fel iaf..

Det är ingen livsstil, det är knappast att man bestämmer sig för det i förväg utan det är något som sker..
  • micromat
    Centurione skrev 2014-11-16 17:09:08 följande:

Fast det är samma människor som råkar göra det hundra gånger...

Det var en överdrift som heter duga..
  • micromat
    Anonym (ego) skrev 2014-11-16 18:30:03 följande:

Det vet du ju inget om, bara för att det inte drabbat dig på en kväll,

Det kan slå till på mindre än en minut, ren skär åtrå. 

Pang, rakt ner i maggropen och könet.

Du borde prova det. 

Håller med dig..
  • micromat
    Anonym (ego) skrev 2014-11-17 07:30:05 följande:

Jag sitter här och delar min medicin, bl a min hjärtmedicin.

Jag lider av flertalet kroniska allvarliga sjukdomar som kräver daglig medicinering för att hållas i schack. 

Och ni vet säkert hur ömtåligt och viktigt det är att det blir rätt, i synnerhet när man kombinerar olika sorters mediciner.

Jag litar helt och fullt på min sambo, men det här gör jag själv. 

Jag tar ansvar för min hälsa, min medicinering och mitt liv, det är såpass viktigt att det blir rätt så jag vill inte överlåta det på någon annan.

Det ska inte ligga i nån annans händer och skulle det bli fel så är det jag som gjort fel, ingen annan ska behöva dras med skuld för det.

Och när jag sitter här så ser jag parallellerna till vad vi diskuterar, för vore jag man vore det lika självklart för mig att resonera på samma sätt när det gäller mina spermier.

Det ska inte vara upp till någon annan när och om jag alstrar ett barn, det är min rätt att få avgöra det och det är mitt ansvar att se till att det inte blir så innan jag vill det själv och skulle det bli fel är det jag och ingen annan som begått felet.

Det är så lätt för mig att ta in, så självklart vare sig det gäller medicin eller spermier.

Jag ansvarar över mitt liv.

Och jag kan inte låta bli att undra om dom män som vågar gambla med sina spermier och överlåta ansvaret för dom, till rena främlingar även skulle låta en främling få ansvara över deras medicinering? 

Så jävla bra skrivit!!
  • micromat
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-18 18:56:47 följande:

För att repetera vad jag tidigare skrivit... Varför skulle detta inte kunna likställas med en insemination med en ensam moder? Eller skall denna form av insemination förbjudas eftersom hon, enligt er, inte är kapabel att ta hand om barnet ekonomiskt utan behöver en man?

Har redan besvarat den frågan längre bak i tråden och nej det går inte att jämföra..

För det första är sperman donerad just av den orsaken att ett barn ska bli till.

Enda orsaken att kvinnan åker till Danmark är för att göra ett barn.

För det tredje har hon inte sex med någon och kan på så vis varken luras eller något annat.

För en människa som inte åker till Danmark så krävs sex mellan 2 personer.. Oskyddat eller med ett skydd som inte fungerar. Man är alltså 2 personer som skapar barnet tillsammans. Vare sig det är ett ons eller om man är gifta så är man 2 om det..
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort