• Anonym (..)

pappers rätt till juridisk abort

Perfekt förslag! Då kan alla män säga att de gör juridisk abort och samhället betalar för alla dessa barn, antar att det för många par blir ett bra tillskott till barnbidraget

Även om man anser att ens rätt till fri sex går före barns rättigheter, och att det är värre att betala underhåll än att bli gravid, så undrar jag hur det i praktiken ska lösas? Ska mannen sen ha kontaktförbud med fotboja resten av livet så man ser att han varken är nära kvinnan eller barnet?

I dagens läge har praxis gått åt hållet att man till varje pris vill hitta barns fäder. En man kan "dömas" till faderskap med enbart dna, utan kvinnans hjälp. Märkligt nog tycker vissa män att detta är en feministisk fråga, och inte en fråga om barns rättigheter.

• Anonym (..)
    Centurione skrev 2014-11-13 01:30:14 följande:
    DET tänkte jag inte ens på - men såklart har du rätt! Säkert skulle en del par välja att fuska med detta, för att få ut underhållsstödet av skattebetalarna. Det förekommer ju redan idag fusk där mannen skriver sig någon annanstans, t.ex. hos sina föräldrar, fast paret bor ihop. Då blir kvinnan "ensamstående mamma" och får ett saftigt bostadsbidrag, underhållsstöd om mannen tjänar lite/inget, och ev. socialbidrag.
    Ja, exakt. Jag blir lika överraskad varje gång jag ser det här dumma förslaget. Det är ju bara att fortsätta för dessa män att skaffa barn, med sina fruar eller med olika kvinnor. Det finns inte heller något motiv längre för dessa män att skydda sig vid sex, eller att avstå sex, eftersom de är 100% skyddade från konsekvenserna. Detta skulle förmodligen också leda till fler oönskade graviditeter.

Vill män ha rättvist föräldraskap får de kämpa för att forskningen går framåt och de själva kan vara gravida, men jag tror inte att dom vill ha den utvecklingen heller.
  • Anonym (..)
    yodi skrev 2014-11-14 14:54:58 följande:
    hur är det" jämställd och inte övervikt åt något håll"

om den ena parten bara behöver skriva på ett papper för att slippa ta något som helst ansvar, behöver inte ens försöka undvika att det göra någon gravid?
    Det handlar inte något om jämställdhet. Bara om att vissa vill slippa ansvar till 100%. De ska aldrig behöva lyfta ett finger för att undvika graviditet, utan bara rycka på axlarna och gå vidare. De oönskade graviditeterna skulle öka, när den ena parten helt saknar ansvar och den andra sitter på alla konsekvenser ensam.
  • Anonym (..)

Istället för att fundera på hur pass ansvarslöst man vill leva, så vore det väl bättre att de män som känner så här steriliserar sig eller undviker sex och startar en kampanj för att få ut manligt p-piller till försäljning. Alltså ta ansvar istället för att smita.

Förslaget låter som det kommer från någon som går på högstadiet. Oavsett om tjejen är en idiot, oavsett om hon gör abort eller föder, har ni avlat ett oskyldigt liv som bär era gener. Men ni tycker tydligen bara synd om er själva.

• Anonym (..)

Intressant. Väldigt lång tråd. Ännu inte en kille vad jag sett som skulle föredra att få ta eget ansvar för sitt liv. Inte en enda som som undviker sex för att få barn. Inte en som är intresserad av att själv använda skydd. Nej, bara bortförklaringar för att slippa ansvar alls. Den perfekta straffet mot de lömska kvinnorna vore att ni steriliserade er, men inte ens det..

• Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2014-11-19 10:01:36 följande:
    Sant men min fråga var att tjejen säger att hon har skydd men ljuger om det ska inte killarna kunna lita på tjejerna?
    Jag tycker faktiskt att det är lika osmart som att fråga någon okänd om dom har hiv eller en könssjukdom, och sen lita på det. Är man verkligt rädd för något, och det är livsavgörande, så ser man till att ta sitt eget ansvar. Visst, det vore ju trevligt om alla människor tyckte lika, alla var pålitliga och snälla, men det är verkligen naivt att tro att så är fallet. Man kommer att gå på många nitar i livet med det tankesättet.
    Pentagram skrev 2014-11-19 10:22:37 följande:
    Ehum, JAG är kille och jag argumenterar verkligen inte för att killar skall slippa ansvar. (Skall dessutom sterilisera mig inom kort...)
    Jag har sett dina vettiga inlägg, visste inte att du var kille..och ts är tydligen en tjej.

• Anonym (..)
    Anonym (Hades) skrev 2014-11-19 17:08:48 följande:

Ok ni har nu övertygat mig! Jag tycker helt och fullt att man skall stå för sina ansvar och ta ansvar för sina misstag.

Detta innebär att jag hädanefter kommer vara en hängiven abortmotståndare. Jag menar, en kvinna kan ju sterilisera sig om hon inte vill ha barn, hon måste ju själv inse att sex (även om det utförs med skydd) kan leda till en graviditet. Sure, det är ju hennes kropp men det borde ju motivera henne än mer att avstå sex. Det är ju tydligen dessutom en naturlag...

Tiden för ansvarsfrihet borde alltså vara över!

Visst är det bra argument?

Ja bli det du, p-medel för män eller avhållsamhet har du aldrig hört talas om Förresten, vore det inte bättre att helt befria män från föräldraskap? Att skriva på ett papper att man inte vill ha ungen, insinuerar att mannen har något med saken att göra. Bättre då att få skriva på ett papper ifall man någon gång får lust att ha en unge, helst ett kontrakt man kan säga upp
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort