• Ezmeraldah

pappers rätt till juridisk abort

Men då skulle väl alla göra juridisk abort för det är väl jättebra med lite extrapengar från Försäkringskassan? Så länge kvinnan och mannen inte är gifta eller skrivna på samma adress så kan ju mannen officiellt genomgå en juridisk abort så att kvinnan kan lyfta underhållsstöd från Försäkringskassan. I praktiken kan de leva ihop och ta hand om barnet gemensamt som vilka föräldrar som helst. Och det är väl inte olagligt att gifta sig och flytta ihop efter att den juridiska aborten har genomförts? För man kan ju "råka springa på varandra" och känslor kan uppstå, även efter att en abort har genomförts. Då är mannen alltså inte juridisk förälder utan enbart en så kallad "bonuspappa" i lagens mening. Alltså kan kvinnan fortsätta lyfta underhållsstöd från Försäkringskassan trots att de biologiska föräldrarna numera är gifta och skrivna på samma adress. Gifta par kan skilja sig och skriva sig på olika adresser och sen gifta om sig när mannen har genomgått juridisk abort. När barnet har tagit studenten och är självförsörjande kan mannen göra en närståendeadoption och bli juridisk förälder så att barnet får ärva sin pappa vid dennes bortgång. För det är ju inte olagligt att adoptera sitt bonusbarn och det brukar inte vara några problem om bonuspappan funnits i barnets liv sen barnets sen barnet var nyfödd.

• Ezmeraldah

Män har ju faktiskt möjlighet att sterilisera sig och frysa in spermier. Då är de skyddade men kan få biologiska barn senare om de så önskar. Kunde det vara ett alternativ att man sänker åldersgränsen för sterilisering till 18 år och att det är gratis att ha spermier nedfrusna på klinik (eller att kostnaden motsvarar ungefärlig kostnad för p-piller och liknande preventivmedel för kvinnor)? 

• Ezmeraldah

Varför vill ingen kommentera att män kan sterilisera sig och frysa in spermier? Det finns ju ett sätt för dem att kontrollera sin reproduktion? 

• Ezmeraldah
    Anonym (Lurad) skrev 2025-11-25 10:58:25 följande:
    Jag har steriliserat mig efter jag fått mina barn just för att mina framtida partner inte ska behöva använda massa hormoner i onödan.
    Men jag får mycket skit för att jag gjort det utanv andra kvinnor tyvärr 
    Måste du berätta för nån annan än din partner/personer du har sex med? Ingen annan har väl med det att göra? 

Det finns kvinnor som "får skit" för att de gör abort också. Det finns kvinnor som blir mördade av den anledningen. Och det finns kvinnor som "får skit" av sina partners för att de kräver kondom. Eller för att de tappar sexlusten (eller blir på dåligt humör/går upp i vikt/får finnar) av p-piller/hormonspiral/p-spruta. Eller för att de har kopparspiral som mannen är rädd att sticka sig på och som ger kraftiga blödningar ("menskopp är äckligt!") och svår mensvärk (se tråden "min man tycker att jag är lat vid mens"). Eller för att de har en p-stav som syns under huden..

Menar du att vi ska införa juridisk abort för att män inte ska riskera att "få skit" för att de skyddar sig? 
  • Ezmeraldah
    Anonym skrev 2025-11-25 17:03:00 följande:
    Någon ska vilja befruktas med dem också.
    Ja? När både mannen och kvinnan är överens om att skaffa barn så kan kvinnan insemineras på klinik. Vad är problemet, menar du? 
  • Ezmeraldah
    Anonym skrev 2025-11-25 16:52:21 följande:
    Juridisk abort ska givetvis bara gälla för män. Kvinnor har abort tillgängligt redan sedan över 50 år.
    Men det finns ju samkönade par. Två kvinnor som är gifta blir båda juridiska föräldrar enligt svensk lagstiftning om inget annat anges. Till exempel om den ena kvinnan har inseminerat sig på klinik så räknas även hennes fru som juridisk förälder enligt svensk lagstiftning. Så varför ska inte kvinnor kunna göra juridisk abort?
  • Ezmeraldah
    Anonym skrev 2025-11-26 20:25:48 följande:
    För att det inte sker av misstag/otur.
    Män ska väl kunna göra juridisk abort även om de blivit "lurade" för att kvinnan sett till att bli gravid genom att exempelvis ljuga om p-piller, om jag förstår saken rätt? Då borde väl en kvinna ha rätt till juridisk abort om hennes fru åkt utomlands och inseminerat sig i smyg? Du kanske har sett filmen "Tomten är far till alla barn"? I filmen har kvinnan åkt till London och insrminerat sig i smyg. Eftersom de är gifta räknas de båda som juridiska föräldrar enligt svensk lagstiftning. Mannen bör väl då ha rätt till juridisk abort eftersom han blivit lurad? Sånt kan ju hända även inom samkönade par (och det blir nog att bli allt vanligare). Så varför skulle inte en kvinna kunna göra juridisk abort?
Svar på tråden pappers rätt till juridisk abort