pappers rätt till juridisk abort
Jag är kvinna och levde med en man som påstod sig vara infertil. Blev gravid och ung och naiv som jag var trodde jag det var vår enda chans till barn och behöll (var också troende och ville inte göra abort). Några år senare när jag försökte tvinga honom att flytta ut för att avbryta hans makt över mitt liv (fast jag fortfarande var kär i honom) la han ett starkt medel på kondomerna och fick mig att tro att jag fått allergi. Sedan fejkade han avbrutet. Han visste att han skulle vara mitt enda stöd om jag blev gravid igen eftersom min familj inte ens visste att han var kvar i mitt liv, medan han isolerade mig från familj och vänner. Som han räknat ut gav jag honom en chans till. Polletten för mig trillade inte ner förrän han försökte samma sak igen när han när andra barnet var bebis försökte samma sak med en tredje metod, att låtsas att kondomen ramlat av under sex vilket jag inte gick på (hade igen precis sagt sagt jag måste lämna honom för min överlevnads skull). Klagade jag? Ja, men inte på barnen. Har jag tagit 100% av ansvaret som förälder till mina barn sedan de var ett faktum? Ja, tveklöst. De är mitt allt. Det har varit jag och de sedan jag lyckades fly från honom helt barskrapad med en tvååring och en bebis.
Man måste inte vara den som planerat och valt situationen för att steppa upp och ta ansvar. Livet händer. och det kan vara det bästa som hänt, dessutom (även om jag vill råda alla att inte vara naiva och att ta ansvar för sin egen fertilitet). Dock väldigt tacksam för att han lämnade oss ifred när vi väl kommit loss, hade aldrig velat ge mina barn en sådan pappa. Men det hade ju knappast hjälpt barnen om jag (fruktansvärda tanke) skulle lämnat dem med honom och gjort ?juridisk abort?. Ryser inombords av bara tanken på hur utsatta de skulle varit. Varför lämna sina barn med en hemsk person? Barnen måste vara viktigare än ens egen bekvämlighet. Man kanske är deras enda chans till trygghet och stabilitet och en framtid. Det verkar ju ganska troligt om människan lurar en på det sättet att de kommer vara extra beroende av sin mer stabila förälder.