• Juliknodden

Grav havandeskapsförgiftning, hur gick det andra graviditeten?

Äntligen, idag, efter två års försök är jag gravid igen. Lyckan är total!

Vår son är 4 år idag och jag fick grav havandeskapsförgiftning i vecka 28 den graviditeten. Jag gick in i kramptillstånd och hade tur som idag sitter här med en fullt frisk liten kille. Han kom med kejsarsnitt v.32 och var tillväxthämmande på grund av min H.F. Idag syns det dock inte det minsta. Det tog 16 månader innan jag blev friskförklarad. En tuff resa, men värd varje minut.

Chefen för kvinnokliniken gjorde mitt kejsarsnitt och vid uskrivningssamtalet fick jag reda på att om man haft grav havandeskapsförgiftning som jag hade, så får man det mer eller mindre garanterat nästa gång (enligt senaste forskningen). Om man däremot haft en mildare variant så får man det sällan igen.

Jag har sedan den graviditeten haft otroligt lätt att lägga på mig vätska och jag har redan känt att jag lagt på mig vätska nu igen. Jag är lite orolig över hur det kommer att utvecklas och hoppas så att jag kan få uppleva en "normal" graviditet och förlossning. Ska ringa MVC imorgon och boka tid. Vet att jag kommer få gå på kontroller 1-2 gånger per vecka redan från början.

Någon som varit med om liknande och blivit gravid igen efter det? Hur gick det i så fall för er? Fick ni H.F. igen? Lika grav, mildare eller ännu värre?

• Svar på tråden Grav havandeskapsförgiftning, hur gick det andra graviditeten?
  • Jodyanna

Vill följa trden då jag fick hf förra graviditeten och är i v 21 nu. Hoppas att jag slipper de.

• En glad tjej

Jag fick preeklampsi med första barnet, dock lite senare i graviditeten. Var runt v 34 när jag lades in, mitt barn föddes i v 37. Med andra barnet var jag frisk hela graviditeten,

• yodi

första barnet fick jag mild hf, upptäcktes lagom till det planerade snittet.

andra var helt problem fri

tredje fick jag svår hf samt hellp, hon fick förlösas v 32 då mina inre organ höll på att ge upp.

fjärde fick jag svår hf, lillkillen var tvungen att komma ut med akut ks v 28 då flödet i navelsträngen var påverkat och han var tillväxthämmad och hade inte växt något på två veckor.

jag har konstaterade njurskador sedan tredje graviditeten.

• Juliknodden

En glad tjej, hade du grav preeklampsi?

Yodi, tråkigt att höra! Jag är allt oroligt för att det kommer bli så för mig också nu andra gången. Låg du inne länge? Numera har man ju inte bara sig själv att tänka på som förra gången när jag låg på sjukhus i över två månader. Nu har jag ju en kille hemma som får det tufft om jag borta så länge tänker jag.

• S Michaela

Jag hade allvarlig havandeskapsförgiftning när jag väntade vårt första barn.

Upptäcktes när jag kom in akut med blödning i vecka 34, hade dock haft högt blodtryck dom senaste kontrollerna hos BM innan det.

Hade ont i övre delen av magen och huvudvärk men trodde det var "normalt", sen kom blödningen.

Låg inne två dagar sen blev mina organ för påverkade och jag blev igångsatt.

Igångsättningen drog ut på tiden och dom sa att dom skulle förbereda för snitt, men då gick allt fort och min kropp satte fart och öppnade sig och jag krystade ut en frisk kille i vecka 35+2. Han var inte tillväxthämmad men va lite kall och orkade inte äta så blev NEO en vecka och sen hemsjukvård i 3 veckor.

Vet inte om grav och allvarlig preeklampsi är samma. Jag i sig tyckte inte att allt va så farligt för mig men tydligen va mina organ på gränsen till att lägga av.

Nu är jag gravid igen i vecka 17 och än så länge håller sig blodtrycket runt 120/60. Har dock haft mycket huvudvärk dom senaste dagarna så ska till BM imorgon för koll. Till mig sa dock bm att det inte är säkert jag får hf igen och att om man får det blir det oftast en mildare variant.

• yodi
    Juliknodden skrev 2014-11-13 17:15:42 följande:

En glad tjej, hade du grav preeklampsi?

Yodi, tråkigt att höra! Jag är allt oroligt för att det kommer bli så för mig också nu andra gången. Låg du inne länge? Numera har man ju inte bara sig själv att tänka på som förra gången när jag låg på sjukhus i över två månader. Nu har jag ju en kille hemma som får det tufft om jag borta så länge tänker jag.

tredje graviditeten låg jag inne i nästan tre veckor innan jag blev förlöst och ca en vecka efteråt.

fjärde låg jag inne två dagar innan och fem dagar efter.
  • S Michaela

Hur går det för er?
    Själv är jag idag i vecka 24+3.
    Hade lite förhöjt blodtryck i måndags, men ingen protein i urinen, så det är bara att hoppas på att det sjunker igen tills kontrollen nästa vecka.
    Har haft lite ont i övre delen av magen och huvudvärk till och från, dock så har jag inte haft någon huvudvärk alls dom senaste 2 dagarna! Yeey!
    Hoppas det går bra för er också.

• yodi
    S Michaela skrev 2015-01-07 21:38:45 följande:

Hur går det för er?
    Själv är jag idag i vecka 24+3.
    Hade lite förhöjt blodtryck i måndags, men ingen protein i urinen, så det är bara att hoppas på att det sjunker igen tills kontrollen nästa vecka.
    Har haft lite ont i övre delen av magen och huvudvärk till och från, dock så har jag inte haft någon huvudvärk alls dom senaste 2 dagarna! Yeey!
    Hoppas det går bra för er också.

har dom tagit dina toxprover och kollat så att smärtan i övre delen av magen inte beror på påverkan på levern?
Svar på tråden Grav havandeskapsförgiftning, hur gick det andra graviditeten?