• FÖ läraren

Ledig dag = ledig dag från förskolan!

Så här är det:

Föräldrar ? ni som med all er kraft försöker försvara varför ni vill ha era barn i förskola, trots att ni är lediga. Ni säger att förskolan är en rättighet för barnen. Att den är bra. Att barnen får lära bra saker av utbildad personal. Att de t o m missar saker om de är lediga från förskolan.

Vi vet att ni inte förstår bättre. Annars hade ni aldrig sagt så. Då menar jag JUST NU, med dessa stora grupper. VI jobbar dagligen i denna förskola. VI vet vad förskolan kan erbjuda just nu. I dessa stora grupper.

Visst är det ni som också brukar klaga att barngrupperna är för stora, att nog är det väl hemskt? HUR går den ekvationen ihop? HUR kan ni vilja lämna era barn på förskolan när ni är lediga (eller inte hämta dem direkt efter arbetet) när ni ?vet? så mycket om förskolan? Har ni läst läroplanen? Vet ni vilka mål pedagogerna på ditt barns avdelning jobbar mot just detta läsår? På vilket sätt gör de det? Vad satte ni upp för mål för ditt barn på ert senaste utvecklingssamtal? Har du koll på vad pedagogerna har förändrat i sin verksamhet efter senaste utvecklingssamtalet för att nå de målen som ni satte upp för ditt barn.

Jag tror att det skulle vara annorlunda om ni visste hur en dag för en 1-3-åring kan se ut. Idag. Med dessa stora grupper. Jag menar att tänk om ni fick vara en fluga på väggen en hel vecka och följa vår vardag. Det ÄR ingen dans på rosor. Eller är det så att ni tycker att det är ok att det bästa ni vet (förhoppningsvis) spenderar sina dagar tillsammans med 15 (i vissa grupper ännu fler) barn. Att tre, under den mesta delen av dagen bara två (!), pedagoger ska se till att de känner sig trygga, blir väl omhändertagna, sedda och SAMTIDIGT lär sig saker och ting.

Tänk att din 1-3-åring ska dela en vuxen med 4-7 andra barn i samma ålder. Den mesta delen av dagen är vi bara två pedagoger med dessa 15 barn. Vi har också raster som ni. Vi har planeringstid som ska användas effektivt. Den mesta delen har jag och min ena kollega alltså 7 och 8 barn var, som vi ska se, trösta, uppfostra, lära. Visst, vi är utbildade, men INTE för barnpassning! För visst var det det förskolan var bra för? De LÄR sig så mycket där. Det är ju därför ni vill ha barnen där. Eller hur?

OM grupperna skulle vara mindre, så hade vi haft TID för barnen. DÅ hade förskolan varit fantastisk! Ni skulle bara veta vad vi skulle kunna hinna se och lära era barn. Vi skulle hinna lyssna på lilla Kalle som berättar om att han har en ny tröja på sig. Vi skulle bekräfta honom och säga att tröjan var fin och fråga om den är skön och varm att ha på sig, säga att tröjan har RÄNDER på sig, fråga honom vilken färg de har. Sedan kanske vi ser att Lisa också har en randig tröja på sig idag. Men att hon har GULA och VITA ränder istället. Under vår konversation kanske lilla Klara börjar kasta klossar på Olle (igen), men jag behöver inte avbryta vår konversation, för min kollega Stina har sett hur Klaras och Olles lek förändrades och hann dit för att ta hand om konflikten. Och lilla Måns som sitter i soffan alldeles tyst och tittar på allt som händer får frågan vilken bok han vill höra, av tredje kollegan Lars.

Vi hinner SE alla barn och förekomma, förstärka, bekräfta på ett HELT annat sätt än det är nu. Med dessa stora barngrupper. Det avbryts hela tiden, det är de barn som låter mest som får uppmärksamhet (oftast negativ för vi får säga till dem), för annars blir det kaos. De tysta, lugna barnen får stå åt sidan. De gör ju inget väsen av sig. De får tid av oss när det är lugnt. I slutet av dagen, när de flesta gått hem. Men då kanske det lugna barnet också gått hem.

Men det finns faktiskt en lösning. Vill du att ditt barn ska få berätta, bli sedd, få vara med i de vardagliga bestyren, lära sig vänta, ha tråkigt, ha roligt? VAR MED DITT BARN när du är ledig!

Vi håller inte på med rocket science på förskolan. Du duger.

Du behöver inte ha en pedagogisk utbildning för att lära ditt eget barn om livet, lära sig prata, bete sig bland folk. Vi vet hur vi ska göra det i med en barngrupp. Du behöver bara låta ditt barn vara med i allt som händer under en dag. Om du kan prata, prata med ditt barn. Fråga, svara, lyssna, sjung, läs. Låt barnen vara med och städa, baka, tvätta, åka buss, låna böcker, handla mat.

Vi har inte möjlighet att göra sådana saker med 15 barn. Fråga, svara, lyssna, sjunga och läsa kan vi göra. Tillsammans. Oftast med många avbrott och konfliktlösningar. Så blir det med 15 barn.

Vi på förskolan måste visa upp vår bästa sida. Vi FÅR inte säga att vi inte känner att vi ser alla barn. Därför ler vi och säger att ?Allt varit bra.? när ni hämtar och frågar hur dagen varit. Oftast försöker vi minnas något som ditt barn gjort eller lekt med den dagen, så att du ska känna att vi sett ditt barn. Vi kanske är för bra på att fejka. Vi vill ju visa vad era barn gjort på förskolan, så fort vi får chansen. På anslagstavlorna, på bloggen, på hemsidan. Såklart hinner vi göra saker också. Men det är sååååå liten del av dagen.

Med detta vill jag att ni ska förstå att SOM DET ÄR NU, med dessa stora grupper, så är inte förskolan som den borde vara. Det står så fint på hemsidor och i läroplaner, men verkligheten är inte så. Just nu. Och den blir inte bättre av att ALLA barn är på förskolan VARJE dag TROTS att en förälder är ledig. Skulle alla ha hemma sina barn när de själva är lediga, skulle de barn som MÅSTE vara på förskolan (för att deras föräldrar jobbar/studerar) så skulle det vara MINDRE grupper nästan varje dag. Då skulle de barn som måste vara på förskolan få mer uppmärksamhet och tid med pedagogerna.

Så:

Politiker ? avsätt pengar till att minska barngrupperna så att vi får 10 barn på 1-3-års avdelningar och 15 barn på 3-5-års avdelningar. 3 pedagoger på varje avdelning. Då kan vi börja arbeta kvalitativt mot målen. Då blir förskolan bra för barnen. Då ger förskolevistelsen resultat längre upp i skolgången. När vi kan göra vårt jobb. Som det är nu kan vi inte göra det vi borde. Förskolan är inte bra för alla barn, som den ser ut nu, med dessa stora grupper.

• Svar på tråden Ledig dag = ledig dag från förskolan!
  • volvo142

Sluta sluta sluta. Det är fan inte kul för ett barn att vara hemma med mamma eller pappa. När dom är lediga och tvättar och städar och betalar räkningar och sånt.  Verkar vara en vädligt känslig punkt för vissa att dom ska visa att ja är minsann den bästa mamman/pappan.

• StevenDiese

Orkade inte läsa allt men jag förstod att vi var eniga.

Tyvärr är ju allt eftersatt i Sverige, vård, skola, barnomsorg och äldrevård.

Är jag hemma är mina barn hemma. Är mitt skolbarn sjukt är mitt dagisbarn hemma även om hen inte är sjuk.

• StevenDiese
    volvo142 skrev 2014-11-12 22:29:25 följande:

Sluta sluta sluta. Det är fan inte kul för ett barn att vara hemma med mamma eller pappa. När dom är lediga och tvättar och städar och betalar räkningar och sånt.  Verkar vara en vädligt känslig punkt för vissa att dom ska visa att ja är minsann den bästa mamman/pappan.

Kul?

De lär sig att sysselsätta sig själva om inte annat. Alla barn får ju en dos adhd för att alla vuxna är så jädra noga med att de ska göra en massa aktiviter hela tiden.

Låt dem chilla.
  • Missimissi

Åhhhh vad jag är trött på dessa trådar... Finns typ 10 st med samma ämne.

Ni förskolelärare är lite som folk som jobbar på Ica iväg klagar på att det är mycket folk som handlar...

• volvo142
    StevenDiese skrev 2014-11-12 22:36:01 följande:
    Kul?

De lär sig att sysselsätta sig själva om inte annat. Alla barn får ju en dos adhd för att alla vuxna är så jädra noga med att de ska göra en massa aktiviter hela tiden.

Låt dem chilla.
    Hur kul är det för föräldrarna då att ha barnen hemma när alla såna saker ska göras? Jag tycker det räcker med allt som folk ska lägga sig alla gör som dom vill och det behöver inte vara ja är en så duktig förälder tävling.
  • FÖ läraren
    volvo142 skrev 2014-11-12 22:29:25 följande:

Just ja, livet är ju kul. Jämt. Glömde bort det.

Försök att sätta in dig i situationen jag berättar om istället. Tänk om. Var inte så envis.

PS. Jag tror att du menar att du tycker att det är ganska skönt att städa, tvätta och betala räkningar utan barnen. Varför skaffade du barn ens? DS.

Jo, nu gick jag j****igt långt, men det behövdes. Punkt.
  • StevenDiese
    volvo142 skrev 2014-11-12 22:39:56 följande:
    Hur kul är det för föräldrarna då att ha barnen hemma när alla såna saker ska göras? Jag tycker det räcker med allt som folk ska lägga sig alla gör som dom vill och det behöver inte vara ja är en så duktig förälder tävling.
    Fattar inte. Folk gnäller på alla andra utgifter i samhället men dagis och skolan och vab kan man visst utnyttja helt utan samvete?!
  • FÖ läraren
    Missimissi skrev 2014-11-12 22:39:00 följande:

Åhhhh vad jag är trött på dessa trådar... Finns typ 10 st med samma ämne.

Ni förskolelärare är lite som folk som jobbar på Ica iväg klagar på att det är mycket folk som handlar...

Och du fattar ändå inte vad problemet är! Du verkar vara en sån som inte kan ta till dig av andras situation.......
  • StevenDiese

Volvo142: det var dumt att citera dig i det sista eftersom du inte gnällt om utgifter. Men, det är ett argument som behövdes lyftas.

• volvo142
    FÖ läraren skrev 2014-11-12 22:41:19 följande:
    Just ja, livet är ju kul. Jämt. Glömde bort det.

Försök att sätta in dig i situationen jag berättar om istället. Tänk om. Var inte så envis.

PS. Jag tror att du menar att du tycker att det är ganska skönt att städa, tvätta och betala räkningar utan barnen. Varför skaffade du barn ens? DS.

Jo, nu gick jag j****igt långt, men det behövdes. Punkt.
    Jag har inga barn för tillfället och det är sjävklart att det är skönt att göra sånt ensam i min värd. Jag vill inte skaffa inte barn för att dom ska vara hemma när jag städar. ja du gick lång när du bara hade personangrepp argument kvar. Jag orkar inte diskutera mer om detta det ät liksom bortkastat tid. Två människor med olika åsikter.
Svar på tråden Ledig dag = ledig dag från förskolan!