• Passionsblomma

Fått fel BF uträknat!

Fått fel BF uträknat på rutin-UL - hjälp!
    I vecka 10 gjorde jag ett privat ultraljud som fastställde BF och det stämde väl överens med sista mensens första dag och min ÄL.

Nu gjorde jag ett rutin-UL i vecka 20, där BM flyttar bak mig 1 vecka dvs, förlossningsdatum en vecka senare än det tidigare uträknade. Jag sa till BM att det kan inte stämma, då jag vet när jag både hade ÄL och plussade, men hon lyssnade inte. Jag oroar mig eftersom med mitt första barn gick jag över tiden med 8 dagar. Detta betyder att går jag över tiden denna gången kan jag tvingas gå över med tre veckor i värsta fall, vilket inte alls är bra då moderkakan är gammal. BM som gjorde rutin-UL sa dessutom att hon mätt fel på skallen, men en vecka fram eller tillbaka kvittade enl henne. Hon sa vidare att enl socialstyrelsen får hon flytta fram och tillbaka BF en vecka. Alltså hon erkänner att hon måttat fel och anledningen var att hon "plattat" till skallen på bebisen med ultraljudsmätaren!

Dagen efter ringer jag BM-direkt för att förhöra mig om möjligheterna att få BF flyttat, men det går inte... tycker inte detta känns ok!!

Fler som varit med om liknande eller har tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Fått fel BF uträknat!
  • anaconda

Hade oxå liknande,

Va på vul v7 och v 13 och då stämde veckorna enligt min uträknande bf, vid rul blev jag flyttad från 15 mars till 21 mars, så nästan en vecka fram, dottern kom 24 mars vägde 4410g och va 53 cm

Ska oxå säga att vi va på tillväxt ultraljud för minskade fosterrörelser 23 februari (en månad innan bf) och då uppskattade dom vikten på ca 3100g, känns konstigt att dottern gick upp ca 1300g på 4 veckor!

Tror dock man inte kan göra så mycket åt fastställt bf!

• Mini liten

Jag fick bf flyttat med 11 dagar, vilket skulle innebära att jag fått positivt gravtest innan jag ens var gravid. Hade dessutom varit på två tidigare vul som båda stämt ganska bra med det datum jag hade enligt senaste mens. Så detta tänkte jag inte gå med på. Bebis kommer när bebis vill såklart, men OM det nu stämmer bättre med det datum jag hade från början och enligt de tidigare vul jag gjort, så skulle en normal övergång på två veckor från det nya bf innebära en egentlig övergång på nästan 4 veckor.

Jag fick prata med en läkare som höll med mig att det gick ju inte alls ihop, och ändrade i min journal så att bf datumet blev utefter vad det tidigare vul räknar ut. Jag kommer säkert föda närmre de datum som rul räknat ut ändå, men det känns iaf tryggare att veta att då kommer jag inte gå onormalt långt över tiden iaf.

• Masken84

Det är ofta så! Men barnet kommer när det kommer oavsett. Dottern blev jag bakåtlutad 2 veckor. Men födde v 38+2 så egentligen var jag i V40 om man räknar efterdebatten mens.

Att man blir flyttad beror på fostrets storlek.

• fannybk

Jag var också på rul v 20 och fick bf framflyttad 1 vecka. Stämde inte heller med min uträkning från när jag hade mens och äl. Sonen föddes bf -9, alltså bf -2 om man räknar med det ursprungliga datumet för bf. Han vägde 3850 gram så det var skönt att han kom lite tidigt!

• Mika86

Jag ha blivit flyttad mellan 8 o 13 dagar på rul trots kub med preliminärt datum som stämt med sm o äl.

Inget att göra nåt åt när rul är +- 2 veckor.

Mina barn ha kommit tidigare o tidigare

• ToveS

Jag är flyttad 18dgr och var alltså inte ens gravid när gravtesten var positiva. Jag har gjort tre ul före RUL som stämt med SM men på RUL flyttades jag då bak 2,5vecka, fick göra tillväxtul 2,5v senare och då hade den växt normalt så då går man på nya datumet. Jag är mest orolig för att gå över tiden, för det blir ju längre än vad som står i journalen. Vid bf är jag ju redan i v42 liksom, men jag tar den fighten då.

• Anonym (C33)

Jag har samma problem, men de har flyttat fram mitt datum med 11 dagar vilket inte alls stämmer.
    Max 7 dagar går jag med på, eftersom min ägglossning kan vara en vecka senare än vanligt pga 35 dagars menscykel. Men jag skulle inte heller fått plus så tidigt om deras beräknade datum stämde. 

Jag tycker du ska hävda din rätt när det väl börjar närma sig, och påpeka när du faktiskt plussat. Kanske kräva igångsättning? Vet inte mycket om det. Jag kommer i alla fall att promenera mycket för att få igång det. Jag ska inte kräva igångsättning, men orolig kommer man ju vara om det går över tiden. 

• ToveS

På mig gjorde man ju tul och kollade storleken, men vad hjälper det, jag vet ju när jag plussade, enl ul kan jag inte ens varit gravid när jag plussade. Alla växer och utvecklas olika, även foster.

• LängtansBlåaBlomma

Jag gjorde tidigt ul i v 9 och 14 och datumet stämde med ägglossning. Då sa de att det här datumet gäller, eftersom vid rul i v 18-20 har fostret hunnit börja växa efter sin egen takt och kurva och då stämmer inte mätningarna lika bra som vid vul.

Jag tycker att om man är osäker på hur långt gången man är ska man få ett tidigt ultraljud. Sen vid rul ska man inte göra mätningar eftersom man då får knasiga datum som -11 dagar - skulle kvinnan då ha plussat innan hon ens var gravid??

kampenmotpco.blogg.se/ - äntligen gravid! BF 1/1 2015
Svar på tråden Fått fel BF uträknat!