Receptfritt ångestdämpande? Hjälp!
Finns det något receptfritt som är ångestdämpande eller lugnande? Har otrolig ångest och måste fokusera på en sak men det går inte. Vad kan jag göra?
Finns det något receptfritt som är ångestdämpande eller lugnande? Har otrolig ångest och måste fokusera på en sak men det går inte. Vad kan jag göra?
Johannesört, finns på hälsokosten
Det bästa man kan göra när man har ångest är som någon skrev mindfullness.
Det man inte kan påverka ska man släppa,
Man kan även öva sig på att utsätta sig för saker som man tycker är obehagligt.
Alla har vi mer eller mindre ångest, var öppen, prata om det. Ta djupa andetag, slappna av.
Man ska inte låta ångesten styra över sitt liv, man lever bara en gång.
Se till att ha en plan B, vid såna tillfälllen som ger stark ångest. Ex vid en föreläsning, sätt dig nära utgången så att du kan gå ut och andas frisk luft eller gå på toa.
Tack för tipset om magnesium! Jag har varit trött, nedstämd och apatisk i två-tre månader. Jag är gravid i v15 och förra gången gav tröttheten och illamåendet med sig i v12. Inte denna gång, dock. Enligt Fass är magnesiumtillskott ok under graviditet så jag testade. Idag har jag varit en ny människa! Mer som jag är i vanliga fall. En som får saker gjorda.
Hoppas det håller i sig! Tack gör tips!
Annars funkar Valetina Forte mot lindrigare ångest och sömnsvårigheter. Har aldrig haft allvarligare ångest så vet inte hur effektivt det är.
Som användarnamnet antyder, självmedicinering är aldrig bra.
Men, mot ångest finns många olika bra hjälpmedel som inte är receptfria.
Om man inte vill ta antihistaminer, dvs allergimedicin, som finns att köpa överallt helt utan recept. Så kan man alltid arbeta med mindfullness av olika slag men, om det är akut, kan man identifiera en kvadrat eller något med fyra hörn. Börja med att kolla på hörnet upp till vänster, sedan hörnet ner till vänster, därefter hörnet ner till höger och till sist hörnet upp till höger. Vill man så kan man räkna samtidigt, dvs. 1, 2, 3 och sist 4. Sedan börjar man. På det viset får man "kontroll" på tankar och känslor. Det har fungerat för mig många gånger då ångest är ett symptom på min sjukdom arbetar jag mycket med det. Sedan så fungerar cannabis väldigt bra men inget man går ut och röker på en liten rast innan ledningsgruppsmötet.
Kom ihåg, din hjärna är starkare än vad du tror
Neurol är receptfritt mot oro.
Funkar hyfsat bra. Försökte även förgifta mig själv med dem när jag var sjuk/långsam i huvudet/slutade bry mig om allt. Rekommenderar att inte göra det.
Att gå en långpromenad på en mil hjälper garanterat.
Undvik tabletter! Det kommer bara göra saker värre i längden. Ångest är helt ofarligt och det är en del av livet. Mediciner kommer göra dig sämre, hamna i ände i det träsket!
Penna och papper
En kopp te
En lång promenad
Möt det som.är jobbigt
Positiva tankar
Undvik tabletter! Det kommer bara göra saker värre i längden. Ångest är helt ofarligt och det är en del av livet. Mediciner kommer göra dig sämre, hamna i ände i det träsket!
Penna och papper
En kopp te
En lång promenad
Möt det som.är jobbigt
Positiva tankar
Öva på avslappning. Ångest är kroppens ätt att säga ifrån