• Allaupptagna

Flytta till Norge med barn

Vi funderar på att flytta med våra två barn, 2 och 4 år till Norge och jobba. Tanken är att flytta dit för att stanna, alltså inte bara för att tjäna pengar.

Vi tänker oss en liten Stad med ca 50000-100000 invånare, tex Ålesund, haugesund, Kristiansand.

Frågan är: Om man utgår från barnens bästa, (trygghet, bra förskola, skola, låg brottslighet, lite narkotika, osv). Vet ni något om dessa städer eller liknande städer i Norge som skulle kunna passa oss?

• Svar på tråden Flytta till Norge med barn
  • daimstrut

Jag har bott här i Norge i åtta år. Kristiansand har jag bara hört gott om och det är en mysig stad. Haugesund är väl också rätt mysigt men en mindre stad än Kristiansand med sämre utbud generellt. Har ett stort varv som största arbetsplats och kan kanske bli lite dåliga tider där nu framöver då oljeindustrin har vänt och går neråt. Jag skulle helt klart välja Kristiansand framför Haugesund! Ålesund har jag aldrig varit i så den staden kan jag inte uttala mig om.

• daimstrut

Sandefjord tycker jag verkar rätt ok också, speciellt om man vill ha nära hem till Sverige. Går färja till Strömstad. Men Kristiansand tror jag är en roligare stad, Sandefjord är nog lite mer dött. Men har säkert billigare hus än Kristiansand

• Frontline
    daimstrut skrev 2014-11-13 22:10:07 följande:
    Sandefjord tycker jag verkar rätt ok också, speciellt om man vill ha nära hem till Sverige. Går färja till Strömstad. Men Kristiansand tror jag är en roligare stad, Sandefjord är nog lite mer dött. Men har säkert billigare hus än Kristiansand smile1.gif
    Sandefjord är ju underbart, brukar vara där och fiska ibland och så härligt ställe det är...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Havstroll

Ålesund är världens vackraste stad. Men hur det är att bo där vet jag inte.

Vi är väldigt nöjda här i Norge, det är hjemme och jag kommer aldrig flytta tillbaka till Svea. Vi bor i en stad med ca 22 000 invånare.

Vill du ha råd så pm'a mig gärna

• Havstroll

Ja just det, när någon stjäl en cykel här blir det skriverier i tidningen så det är inte direkt någon hög brottslighet

• Allaupptagna

Tusen tack för alla svar!

Berätta gärna mer om hur ni tycker dagis, skolor osv fungerar i Norge, och hur ni upplever livet i Norge?

Ni som känner till städer i Norge får gärna lägga in era erfarenheter också, vi är tacksamma för all information vi kan få!

Svar på tråden Flytta till Norge med barn