• Anonym (Snart arbetslös?)

Hur mycket ska man begära som avgångsvederlag?

Ja, vad är standard? 
    Själv är jag i en situation att jag jobbar på ett stort företag och har gjort sedan 2007. Nu vill de bli av med mig för att mina händer pga. en arbetsskada gör att jag inte kan jobba heltid längre. Jag jobbade innan en kort tjänstledighet deltid och hade ett lättare arbete deltid så jag kunde ändå vara på mitt arbete full tid. Nu påstår de att de lättare arbetena är borta efter en omorganisering och att "det vore väl bäst om vi kunde hitta en lösning där du säger upp dig själv"... 

Jag undrar då: Vad är "standard" i avgångsvederlag? Vad anses som bra? Jag känner ju inte för att bli arbetslös och stå utan jobb då vi funderar på att köpa hus och skaffa ett barn till.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur mycket ska man begära som avgångsvederlag?
  • Kjell2
    Anonym (Snart arbetslös?) skrev 2014-11-14 15:13:49 följande:

Ja, vad är standard? 
    Själv är jag i en situation att jag jobbar på ett stort företag och har gjort sedan 2007. Nu vill de bli av med mig för att mina händer pga. en arbetsskada gör att jag inte kan jobba heltid längre. Jag jobbade innan en kort tjänstledighet deltid och hade ett lättare arbete deltid så jag kunde ändå vara på mitt arbete full tid. Nu påstår de att de lättare arbetena är borta efter en omorganisering och att "det vore väl bäst om vi kunde hitta en lösning där du säger upp dig själv"... 

Jag undrar då: Vad är "standard" i avgångsvederlag? Vad anses som bra? Jag känner ju inte för att bli arbetslös och stå utan jobb då vi funderar på att köpa hus och skaffa ett barn till.

Tacksam för svar.

En övre gräns är 24 månadslöner. Skadeståndet enl LAS om de felaktigt säger upp dig.

Felaktigt säger upp mig? Tja. Jag gissar ju att de kommer tvinga mig vara fulltidssjukskriven om jag inte går med på deras "deal". Och hur bra ser det ut i ett CV? 

• Kjell2
    Anonym (Snart arbetslös?) skrev 2014-11-14 15:30:03 följande:
    Felaktigt säger upp mig? Tja. Jag gissar ju att de kommer tvinga mig vara fulltidssjukskriven om jag inte går med på deras "deal". Och hur bra ser det ut i ett CV? 

Felaktigt i att om ni inte kommer överrens och de säger upp dig ändå så kan du via domstol få 24 månadslöner i skadestånd.

Alltså kan det vara svårt att få mer av företaget vid en frivilig överrenskommelse.

De kan inte tvinga dig att bli sjukskriven.
  • Lena

Jag hade gått med på att bli uppsagd med min lön i ett år samtidigt som jag var arbetsbefriad. Jag hade inte sagt upp mig. Jag hade dessutom kontaktat mitt fack för förhandling.

Finns det någon "standardlösning"? 

• padelin

Hej

Som tidigare inlägg, skadeståndet för dig kan uppgå till 24 månadslöner om du blir felaktigt uppsagd.

Tycker inte du skall säga upp dig själv! Försök få till en överrenskommelse istället vilket är juridiskt bindande för bägge parter där man helt kringgår uppsägningsmomentet. Man kommer överrens om en slutdatum och en eventuell ersättning, samt reglerar semesterskulden.

Jag hade varit nöjd om jag hade fått ett avgångsvederlag och en överrenskommelse mellan mig och företaget där det står arbetsbrist som anledning till att anställningen avslutas. Detta ger dig rätt till omställningsstöd vilket du kan ha stor nytta av om du måste hitta ett nytt arbete utanför det område du idag arbetar med. Hur stort avgångsvederlaget ska vara avgör du själv, utgå ifrån en förhandlingsnivå som du kan sänka lite.

Detta kan vara avstampet på något bra, man vill ju inte vara kvar hos en arbetsgivare som inte visar uppskattning.

Lycka till!!1

• Kjell2
    Anonym (Snart arbetslös?) skrev 2014-11-14 15:37:14 följande:
    Finns det någon "standardlösning"? 

Nej. Hänger lite på vilka alternativ parterna har.

Har den anställd t ex lätt att få nytt jobb så är viljan att acceptera lägre avgångsvederlag större en om den antällde har svårt att få jobb.
  • Anonym (Anonym)

Tänk på att företaget har väldigt stora skyldigheter enligt lagen att rehabilitera dig. Framförallt om du kan bevisa att det är en arbetsskada. Jag hade inte sålt mig billigare än 24 månadslöner. Förhandla även fram att pengarna betalas ut olika beskattningsår. På så sätt slår inte skatten lika hårt som om du får allt i en klumpsumma.

Får väl göra det. Men de har redan förvarnat att det enbart är en klumpsumma som gäller. Ska försöka ringa facket och be dem vara med på mötet på måndag, men få mötet är på fredag hoppas jag att de kan komma med rätt kort varsel.

Har haft svårare att söka annat jobb pga. att jag saknar erfarenhet inom det område jag har utbildning för. :( 

Puffar i hopp om att någon annan har tips eller råd eller mer info ang. detta.

Svar på tråden Hur mycket ska man begära som avgångsvederlag?