• Iarwain

Vilken ålder vände ni stolen framåt?

winnethepooh skrev 2014-11-14 20:10:50 följande:

Vid vilken ålder vände ni bilstolen framåt i bilen? Min lille är sâ oerhört bilsjuk och det har han varit ända sedan han var bebis. Nu vid 15 månaders ålder är han längre och väger mer än de minimirekommendationer angående hur långt och tungt barnet bör bara för att kunna sitta framâtvänt (vid sidan av det att man i Sverige tycker att det är bäst att sitta bakvänd till 4 ârs ålder). Jag skulle helst vilja att han kunde fortsätta att sitta bakvänd sâklart men han mår sâ himla dåligt och ibland måste vi ta bilen. Han fâr homeopati innan vi ska åka men det hjälper inte sâ mycket (starkare medicin är han för liten för), oftast kräks han precis allt han har i magen och sedan galla, och dâ kör vi jätteförsiktigt. Någon som känner igen sig? Vad hade ni gjort?

För det första; Gå inte emot rekommendationen på 4 års ålder.

För det andra;

Homeopati är inte medicin!
  • Iarwain
    winnethepooh skrev 2014-11-14 21:44:47 följande:
    Nej det är mycket svagare än medicin, utskrivet av barnets läkare.
    Det finns stolpskott bland läkare också.

Homeopatiska medel är overksamma. Du kan lika gärna ge barnet ett glas vatten och säga till barnet "ta detta, det hjälper".
  • Iarwain
    winnethepooh skrev 2014-11-14 22:29:49 följande:
    Jo, alltså nu finns det ju skilda meningar om detta. Typ hälften av läkare tror att homeopati inte har någon effekt överhuvudtaget och hälften tror att det har det...  Det kan ju i alla fall inte skada Glad
    Långt från hälften:
    Enligt leverantörsföreningen för homeopati fanns det omkring 3000 homeopatiska terapeuter i Sverige år 2010.
    Samtidigt fanns det 36478 läkare i Sverige, enligt socialstyrelsens statistik.
    Det är långt från hälften, särskilt då man får beakta att långt från alla dessa homeopater är läkare.
    Jag vet inte om du har tillgång till några andra siffror som skulle visa det du påstår.

Det råder vetenskaplig konsensus att homeopati är verkningslöst.
  • Iarwain
    winnethepooh skrev 2014-11-17 14:56:47 följande:
    Men är det egentligen barnets storlek eller ålder som räknas när man ska vända stolen? Mitt barn är stort som en 3-âring men vad betyder det..?
    Det har med muskeltonus att göra. Den korrelerar bättre med ålder än med längd.
Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?