• pigglet

Vilken ålder vände ni stolen framåt?

Barnen har varit 5-6 år när de fått börja sitta i framåtvänd bältesstol.

Före 4 års ålder är barnets nacke inte stark nog (huvudet är för stort i proportion till kroppen) för att klara en kollision om de sitter framåtvända. De bryter nacken.
    I Sverige har det sista åren inte hänt en enda gång att ett bakåtvänt barn dött i en bilolycka.
    Jag har sett flera tidningsartiklar där resten av passagerarna dött, men det bakåtvända barnet klarat sig i princip oskatt.

Tips mot åksjuka:
    Ha KALLT i bilen! Det är a och o. Riktigt kyligt alltså.
    Inte för mätt, men inte heller vrålhungrig.
    Undvik mycket flytande innan bilfärden, välling tex kommer lätt upp.
    Något salt att knapra på, som salta pinnar eller salta kex. Även syrligt funkar bra, som en bit äpple. Absolut inget sött, som saft eller godis.
    Skaffa sådana där kräkpåsar som har en plast-ring överst (här finns de på sjukhus, men har även läst att de säljs på apotek?), enkelt att kräkas i, sedan snurrar man bara ihop den.

• pigglet
    winnethepooh skrev 2014-11-15 17:24:43 följande:
    Förresten, jag lyckades bara fånga upp typ hälften av "kräket" med en vanlig plastpåse idag. Operation rengöra bilstolen och hela baksätet blir det i kväll, som vanligt...

En speciell kräkpâse med ring överst, dâ måste ju hålet att kräkas i bli ännu mindre tänker jag mig? Är det inte svârt att fånga upp det när ett sånt litet barn kräks dâ? När jag kommer med vanliga plastpåsen försöker han i alla fall vifta bort den.
    Jo, det blir en liten öppning, så det vill ju till att barnet förstår vitsen med den och inte försöker vifta bort den.
    Då blir mitt tips i stället att skaffa en grund hink med hyfsat stor öppning, och så trä fast en påse i den. Påsen ska sitta så pass tight att den sitter fast.

Ett annat tips är att alltid ha en stor filt eller badlakan över barnets underkropp, ben osv. Så kan man bara knöla ihop badlakanet när barnet kräkts, så slipper du tvätta så mycket.
Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?