• winnethepooh

Vilken ålder vände ni stolen framåt?

Vid vilken ålder vände ni bilstolen framåt i bilen? Min lille är sâ oerhört bilsjuk och det har han varit ända sedan han var bebis. Nu vid 15 månaders ålder är han längre och väger mer än de minimirekommendationer angående hur långt och tungt barnet bör bara för att kunna sitta framâtvänt (vid sidan av det att man i Sverige tycker att det är bäst att sitta bakvänd till 4 ârs ålder). Jag skulle helst vilja att han kunde fortsätta att sitta bakvänd sâklart men han mår sâ himla dåligt och ibland måste vi ta bilen. Han fâr homeopati innan vi ska åka men det hjälper inte sâ mycket (starkare medicin är han för liten för), oftast kräks han precis allt han har i magen och sedan galla, och dâ kör vi jätteförsiktigt. Någon som känner igen sig? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?
  • winnethepooh
    Lena skrev 2014-11-14 20:15:00 följande:

Jag mådde jätteilla om jag var för varm, för mätt eller för hungrig. Min systerdotter fick åksjukaarmband då slappnade hon av och slutade spy.

Vi har försökt âksjukearmband, funkar inte.
  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-14 20:45:54 följande:
    För det första; Gå inte emot rekommendationen på 4 års ålder.

För det andra;Homeopati är inte medicin!
    Nej det är mycket svagare än medicin, utskrivet av barnets läkare.
  • winnethepooh

Tack för era förslag, vi brukar ha fönstret lite nedvevat och inte mycket kläder pâ men ska testa att ha det ännu lite kallare. Medicin för âksjuka finns nog inte förrän barnet är några âr gammalt har läkare sagt till mig.

• winnethepooh
    Sisisisi skrev 2014-11-14 21:46:29 följande:

Rekommendationen är inte att man ska vända barnen framåt när de är 4 år. Den är att man ska ha barnen bakåt så länge som möjligt, helst till 25 kg och ca 120 cm (vilket är de största stolarnas maxlängd) men aldrig vända innan barnet är 4-5 år och väger 18 kg.

Det finns många bra tips mot åksjuka, ett tips som verkar funka för många är plåster över naveln.

Om du inte får tillräckligt med tips så fråga gärna i gruppen Bilbarnstolar på Facebook, där diskuteras det ofta.

Tack. Hur kan plâster över naveln göra någon skillnad..?
  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-14 22:17:49 följande:
    Det finns stolpskott bland läkare också.

Homeopatiska medel är overksamma. Du kan lika gärna ge barnet ett glas vatten och säga till barnet "ta detta, det hjälper".
    Jo, alltså nu finns det ju skilda meningar om detta. Typ hälften av läkare tror att homeopati inte har någon effekt överhuvudtaget och hälften tror att det har det...  Det kan ju i alla fall inte skada Glad
  • winnethepooh
    Lena skrev 2014-11-15 08:00:13 följande:
    Det funkar nog bättre när barnet blir större för det funkar genom att man tror det funkar.
    Aha ok Flört
  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-14 22:43:50 följande:
    Långt från hälften:
    Enligt leverantörsföreningen för homeopati fanns det omkring 3000 homeopatiska terapeuter i Sverige år 2010.
    Samtidigt fanns det 36478 läkare i Sverige, enligt socialstyrelsens statistik.
    Det är långt från hälften, särskilt då man får beakta att långt från alla dessa homeopater är läkare.
    Jag vet inte om du har tillgång till några andra siffror som skulle visa det du påstår.

Det råder vetenskaplig konsensus att homeopati är verkningslöst.
    Mycket möjligt att det reportage jag sâg om läkares förhållningssätt till homeopati inte var frân Sverige. Men den läkaren som skrev ut anti-illamâendehomeopatin till min son var ingen särskild homeopatiläkare utan barnets vanliga barnläkare (pediatrician). Kanske ville han hellre skriva ut något än att säga till oss att det inte fanns något att göra.
  • winnethepooh

Vi tog bilen idag och trots homeopati, kallt i bilen sâ till och med min man frös (väldigt varmblodig) och plâster pâ naveln sâ kräktes han upp vad som sâg ut att vara större delen frukosten (ca 2 timmar efter att den intagits) Rynkar på näsan

• winnethepooh
    pigglet skrev 2014-11-14 20:49:19 följande:

Barnen har varit 5-6 år när de fått börja sitta i framåtvänd bältesstol.

Före 4 års ålder är barnets nacke inte stark nog (huvudet är för stort i proportion till kroppen) för att klara en kollision om de sitter framåtvända. De bryter nacken.
    I Sverige har det sista åren inte hänt en enda gång att ett bakåtvänt barn dött i en bilolycka.
    Jag har sett flera tidningsartiklar där resten av passagerarna dött, men det bakåtvända barnet klarat sig i princip oskatt.

Tips mot åksjuka:
    Ha KALLT i bilen! Det är a och o. Riktigt kyligt alltså.
    Inte för mätt, men inte heller vrålhungrig.
    Undvik mycket flytande innan bilfärden, välling tex kommer lätt upp.
    Något salt att knapra på, som salta pinnar eller salta kex. Även syrligt funkar bra, som en bit äpple. Absolut inget sött, som saft eller godis.
    Skaffa sådana där kräkpåsar som har en plast-ring överst (här finns de på sjukhus, men har även läst att de säljs på apotek?), enkelt att kräkas i, sedan snurrar man bara ihop den.

Förresten, jag lyckades bara fånga upp typ hälften av "kräket" med en vanlig plastpåse idag. Operation rengöra bilstolen och hela baksätet blir det i kväll, som vanligt...

En speciell kräkpâse med ring överst, dâ måste ju hålet att kräkas i bli ännu mindre tänker jag mig? Är det inte svârt att fånga upp det när ett sånt litet barn kräks dâ? När jag kommer med vanliga plastpåsen försöker han i alla fall vifta bort den.
  • winnethepooh
    Kira2 skrev 2014-11-15 22:32:35 följande:

Hur lång är han och vad väger han? Vad har han för stol? Vissa stolar är högre upp då ser barnet ut mer. Sen funkade det för min dotter att sitta i framsätet bättre än baksätet!

84-85 cm och 13,5 kg. Stolen är en Klippan Triofix Isofix (ska vara särskilt bra för lânga barn). Vet inte om det skulle funka lika bra att ha den i framsätet, den är sâ stor. Men kanske det.
  • winnethepooh
    alla har olika åsikter skrev 2014-11-16 18:30:14 följande:

Jag.har för mig.att jag har läst att små barn inte kan bli åksjuka eller få huvudvärk

Ja garanterat fel Glad Smâ barn blir ofta âksjuka (de som har benägenhet till det), själv var jag väldigt âksjuk som barn. Däremot inte som bebis, detta är mycket ovanligare. Men min son har alltid varit âksjuk, redan som liten bebis faktiskt. Det sägs att om man har bra balanssinne sâ blir man lättare âksjuk.
  • winnethepooh
    Kira2 skrev 2014-11-17 13:59:50 följande:
    Ja isofix stolarna är ju jäkligt stora, men den med isofix vi har är iaf högre än våra andra stolar och den satt dottern bäst i. Man ska ju inte vända dom innan 4 år och 15kg och tills ögonen är i kant med stolen. Men det är ju jättejobbigt som förälder att koncentrera sej på körningen när barnet mår dåligt! Svårt!
    Men är det egentligen barnets storlek eller ålder som räknas när man ska vända stolen? Mitt barn är stort som en 3-âring men vad betyder det..?
Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?