• winnethepooh

Vilken ålder vände ni stolen framåt?

Vid vilken ålder vände ni bilstolen framåt i bilen? Min lille är sâ oerhört bilsjuk och det har han varit ända sedan han var bebis. Nu vid 15 månaders ålder är han längre och väger mer än de minimirekommendationer angående hur långt och tungt barnet bör bara för att kunna sitta framâtvänt (vid sidan av det att man i Sverige tycker att det är bäst att sitta bakvänd till 4 ârs ålder). Jag skulle helst vilja att han kunde fortsätta att sitta bakvänd sâklart men han mår sâ himla dåligt och ibland måste vi ta bilen. Han fâr homeopati innan vi ska åka men det hjälper inte sâ mycket (starkare medicin är han för liten för), oftast kräks han precis allt han har i magen och sedan galla, och dâ kör vi jätteförsiktigt. Någon som känner igen sig? Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?
  • Mercurialis

Första barnet var omkring fyra år, när vi vände honom framåt. Andra barnet är snart fem år och åker fortfarande bakåtvänd i min bil.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mimmi77

Vid närmare eftertanke var hon nog 3.5 faktiskt.

Man kan få medecin utskrivet av läkare till små barn. Vi har en flaska i skåpet som används vid längre resor(5 timmar typ) inte ofta alltså. Kortare resor måste vi va 2 i bilen. En som sitter mellan barnen och tar emot spyorna.

• winnethepooh
    Lena skrev 2014-11-14 20:15:00 följande:

Jag mådde jätteilla om jag var för varm, för mätt eller för hungrig. Min systerdotter fick åksjukaarmband då slappnade hon av och slutade spy.

Vi har försökt âksjukearmband, funkar inte.
  • winnethepooh
    Iarwain skrev 2014-11-14 20:45:54 följande:
    För det första; Gå inte emot rekommendationen på 4 års ålder.

För det andra;Homeopati är inte medicin!
    Nej det är mycket svagare än medicin, utskrivet av barnets läkare.
  • Sisisisi

Rekommendationen är inte att man ska vända barnen framåt när de är 4 år. Den är att man ska ha barnen bakåt så länge som möjligt, helst till 25 kg och ca 120 cm (vilket är de största stolarnas maxlängd) men aldrig vända innan barnet är 4-5 år och väger 18 kg.

Det finns många bra tips mot åksjuka, ett tips som verkar funka för många är plåster över naveln.

Om du inte får tillräckligt med tips så fråga gärna i gruppen Bilbarnstolar på Facebook, där diskuteras det ofta.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • winnethepooh

Tack för era förslag, vi brukar ha fönstret lite nedvevat och inte mycket kläder pâ men ska testa att ha det ännu lite kallare. Medicin för âksjuka finns nog inte förrän barnet är några âr gammalt har läkare sagt till mig.

• winnethepooh
    Sisisisi skrev 2014-11-14 21:46:29 följande:

Rekommendationen är inte att man ska vända barnen framåt när de är 4 år. Den är att man ska ha barnen bakåt så länge som möjligt, helst till 25 kg och ca 120 cm (vilket är de största stolarnas maxlängd) men aldrig vända innan barnet är 4-5 år och väger 18 kg.

Det finns många bra tips mot åksjuka, ett tips som verkar funka för många är plåster över naveln.

Om du inte får tillräckligt med tips så fråga gärna i gruppen Bilbarnstolar på Facebook, där diskuteras det ofta.

Tack. Hur kan plâster över naveln göra någon skillnad..?
  • Sisisisi
    winnethepooh skrev 2014-11-14 22:05:53 följande:

Tack. Hur kan plâster över naveln göra någon skillnad..?

Ingen aning! Men googla så kan du läsa att det funkar för många :) Även där inget annat har funkat.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
Svar på tråden Vilken ålder vände ni stolen framåt?