• Dagsmeja

    Hur mycket gör ni hemma?

    Jag har en dotter på elva månader och skulle tycka det var intressant att höra hur mycket hushållsarbete ni med barn i samma ålder hinner göra hemma på dagarna. Städar ni? Lagar mat så att den är klar tills den andra föräldern kommer hem (om ni är två som bor ihop)? Är det ni som sköter all handling? Tvätt? Eller delar ni lite grann på hushållsarbetet och ser det som ett heltidsarbete "bara" att ta hand om barnet? Skulle vara intressant att höra hur andra gör!

  • Svar på tråden Hur mycket gör ni hemma?
  • Donum

    När jag är föräldraledig är jag föräldraledig 40 h/v. All tid därutöver delar vi på.

  • Dagsmeja

    Menar du att du när du är föräldraledig sköter hushållet till 100 %; tvätt, handling, städning, etc, utöver att ta hand om barnet?

  • Donum
    Dagsmeja skrev 2014-11-14 20:55:31 följande:

    Menar du att du när du är föräldraledig sköter hushållet till 100 %; tvätt, handling, städning, etc, utöver att ta hand om barnet?


    Nej, inte alls. Jag tar hand om barnet 40h/v. Tvätten gör jag. Maken är huvudansvarig för matlagningen i vårt hem och oftast också den som handlar.
  • Dagsmeja

    Okej, för min sambo tycker att den (jag) som är hemma ska städa, tvätta, handla och dessutom förbereda middagen under dagen ("du är ju ändå hemma") så att den bara går att värma när han kommer hem halv fem. Minst två timmar per dag borde jag lägga på hushållsarbete tycker han (inkl matlagningen). Jag tycker att det brukar vara fullt upp bara att ta hand om en 11 månaders som går/kryper runt och vill dra ner allt och som är allt annat än lugn om jag ställer mig och lagar mat. Vad säger ni?

  • Donum
    Dagsmeja skrev 2014-11-16 21:38:17 följande:

    Okej, för min sambo tycker att den (jag) som är hemma ska städa, tvätta, handla och dessutom förbereda middagen under dagen ("du är ju ändå hemma") så att den bara går att värma när han kommer hem halv fem. Minst två timmar per dag borde jag lägga på hushållsarbete tycker han (inkl matlagningen). Jag tycker att det brukar vara fullt upp bara att ta hand om en 11 månaders som går/kryper runt och vill dra ner allt och som är allt annat än lugn om jag ställer mig och lagar mat. Vad säger ni?


    Dra iväg en dag och lämna honom ensam med barnet så får han se hur det är.
Svar på tråden Hur mycket gör ni hemma?