• Skumbollen

totalvägrar plötsligt välling, vad gör man?

Hej alla kloka!

Har en son som fyllde ett i oktober, sedan i somras har han ätit 220ml välling morgon och kväll utan problem. Nu är vi inne på den fjärde dagen av totalvägran. Provade idag att ge vällingen i mugg, glas och på sked men han blev bara arg.

Vad tror ni, är det en fas och att vi skall fortsätta erbjuda välling eller är han helt enkelt färdig med välling från en dag till en annan?

Om det spelar någon roll så verkar han ha kommit in i en arg och frustrerad period överlag den sista tiden.

Ni vars barn inte tar välling, vad ger ni som sista mål? Gröt?

Alla tips mottages tacksamt :)
    /Emma

• Svar på tråden totalvägrar plötsligt välling, vad gör man?
  • Harmagedon

Åhhh! Det låter som en dröm. Jag har fått slita vällingen ifrån mina i treårsåldern. Ge vad sjutton som helst som ungen vill äta. Macka, yoghurt, köttgryta.... Välling är ett himla otyg. Var glad om ni slipper det.

• Skumbollen

Haha, ja så kan man ju se det såklart :)

Som dina barn var, var jag och min syster också så mamma var ingen hjälp ;)

Jag hade gärna sett att han hade fortsatt ett tag till för sin vätskebalans skull, men vill han inte ha mer så får vi ju lösa det på annat vis, smoothie kanske...

• Camillapunktslut

Vatten är ju absolut bästom du vill ha en bra vätskebalans? Annars osötad utspädd juice som finns vid barnmaten.

• Ellie

Som kvällsmål passar vad som helst som man kan äta som mellanmål. Gröt, smörgås med olika pålägg, yoghurt, frukt, keso, pannkaka, äggröra... precis vad som helst. Drick vatten eller mjölk till, det räcker utmärkt för vätskebalansen.

• Skumbollen

Såklart att vatten är det bästa och det har han ju fri tillgång till hela dagarna. Men att avsluta kvällen med vatten känns ju hårt ;)

Nämnde aldrig att vår pojk har ett allvarligt hjärtfel och är lite känslig för uttorkning. Därav min nojja för vätska, men kroppen är ju fantastisk så har han nu plötsligt uteslutit största delen av sitt vätskeintag så korrigerar han väl det automatiskt under dagen med mer vatten får vi hoppas och anta.

Tack för input och det verkar ju inte som någon tycker det är konstigt att han bara vägrar från en dag till en annan. I min värld äter barn välling längre det var därför jag funderade på om det var en fas bara.

• Ellie

Äter han annan varm mat med samma aptit som vanligt? Ibland kan det handla om att tänder är på väg, och vissa barn föredrar då kall mat och kall dryck. Vill du verkligen fortsätta ge välling kan du ju fråga honom igen om ett par veckor, men annars fungerar som sagt annan mat precis lika bra.

• Donum

Våra barn har aldrig fått välling. De får gröt eller smörgås på kvällen. Och mjölk till det.

• mammalovis

Vid tänder på g har mina ibland reagerat med att de inte vill ha varma saker, så kolla om du kan se något på g i munnen. Blir han ovillig att borsta tänderna dessutom, så är det troligen det. Då kan det gå över om bara några dagar.

Min 1,5-åringen äter smörgås och frukt på morgonen och ibland soygurt på kvällen då hon vägrade gröt och välling när vi fick köra mjölkproteinfritt i september. Viktmässigt tror jag inte det går någon nöd på henne även om vi inte fått ordning på magen ännu.

• tomsfru

vår dotter vägrade vällingen på morgonen när hon blev runt ett och äter nu när hon är två om tre mån gröt o och en macka till ibland numer, mannagryn med äppelmos tycker hon är toppen. till dricker hon vatten. hon äter fortfarande välling på kvällen dock men bara om hon sitter i mitt knä och matas när hon är riktigt trött.... inte optimalt menmen.... problemet för oss är att vi får en liten liten om 2 1/2 mån så vi lär få hitta på nåt annat vi med för hon vägrar äta vällingen hos sin pappa...

för övrigt började vi med Sempers gröt med frukt från ett år ett par månader innan vi började med "vanlig" gröt och vi tog mannagryn för att hon skulle få i sig mjölk och vatten då hon dricker vatten till

• Skumbollen

Tusen tack allihopa! Efter att ha läst era svar så inser jag ju att ni har rätt allihopa! Dels i att välling är verkligen inget måste! När vi kikade lite närmre i munnen så ser vi också att de tre kindtänder som bröt igenom tandköttet för ett tag sen har börjat växa på i raskare takt. Tre på en gång skulle ju vem som helst bli störd av.

De två sista kvällarna har han fått Semper fruktgröt på kvällen och det har gått ypperligt. Jag var ju lite orolig för vätskan men det korrigerar han själv genom att dricka mycket mer vatten helt enkelt. Som bonus han sovit en timme längre på mornarna :) hoppas inte det var en tillfällighet :)

Svar på tråden totalvägrar plötsligt välling, vad gör man?