Varför tror DU att män begår mer självmord än kvinnor i Sverige?
Vad beror det på?
Vad beror det på?
Att kvinnor är så jobbiga att männen tvingas avsluta sina liv för att stå ut
För att det inte alltid anses ok att prata känslor och gråta om man är man.
Kan vara någon tabu kring det.
För att dom väljer andra metoder. Inräknat självmordsförsök så kommer kvinnorna säkert upp i samma liga som män. Men kvinnor tar sällan steget fullt ut.
Som jag har förstått det så är det främst två orsaker och det är att män mer sällan än kvinnor pratar om sina problem eller har den möjligheten med kompisar eller familj. Kvinnor brukar ha lättare att prata om sina problem med vänner och sina familj och kan därav få råd och stöd oftare.
Sedan handlar det även om sättet det görs, män tar oftast till mer drastiska metoder som oftare leder till att man avlider medan kvinnor väljer val som inte är lika drastiska och att överlevnadschansen är större om det upptäcks som tex piller.
Jag tror att det (åtminstone) beror på att män generellt har svårare att prata om sina känslor och att be om hjälp.
Utan att vara allt för öppen av respekt så upplever åtminstone jag att jag får spela med på hans nivå och villkor då han indirekt berättar som sina tankar. Jag måste med andra ord verkligen leva mig in i den miljö och den mentalitet som lever vidare i min väns tankar när han inte är på topp. Det är lite som att behöva tänka som en man, men ändå vara en kvinna för honom. Inser att det handlar om att kunna ha balans på ett mer krävande sätt, i synnerhet pga hans bakgrund. Kvinnor fungerar oftast lite annorlunda, men även dom om dom varit i samma tjänst har ett visst tänk i bakre hjärnan som också spelar in. Jag tror att män vill ha mer kontroll än vad dom kanske har när dom mår dåligt och det kan givetvis upplevas som ett nederlag, man biter hellre ihop och så.
Män förväntas i vår kultur vara starka i högre grad än kvinnor. Därför är det svårare för en man att erkänna svaghet och prata om sina problem. Dessutom är ensamheten ännu större bland män. Ännu färre män än kvinnor har någon att prata med om han skulle vilja. Eftersom män är mindre vana att tala om sitt inre och sina känslor känns det svårare att söka vård eller prata med en präst, ventilera sig på ett forum etc.
Man kan ju t.ex jämföra vilka ämnen som dominerar på kvinnoinriktade FL jämfört med vad som står i fokus på Flashback.
Dessutom håller med om att kvinnor i högre grad gör självmordsförsök, och kanske fångas upp av vården där män istället genomför sitt självmord. Alkoholkonsumtionen är högra bland män. Ingen bra kombination med ovan.
Dessutom tror jag att många män upplever det som att hur de än gör så är det fel. Kläms mellan gamla och nya ideal vad som är önskvärt och inte minst av oss kvinnors inkonsekvens. I att vi vill ha en gammeldags gentleman som samtidigt ska vara jämställd och jämlik och förföra med storm. My two cent!
feminismen
För att den manliga könsrollen är om möjligt ännu trängre än den kvinnliga. Traditionella könsroller gör så enormt mycket skada för alla människor, låser in människor i fack och roller de inte mår bra i och känner sig bekväma med. Börjar vi öppna upp när det gäller sånt och tillåta att varje människas individualitet fullt ut lär självmorden hos alla kön minska.