Återkommande eksem i nacken
Hej!Skriver här i förhoppning om att någon råkat ut för något liknande och har lite tips och råd att ge.
Det hela började i somras. Helt plötsligt hade det börja klia lite grann i nacken, jag tänkte inte mer på det då det inte kliade särskilt mycket. Det blev dock värre och värre, och jag blev till slut tvungen att ta kontakt med vårdcentralen. Fick då utskrivet en stark kortisonkräm som jag använde från september till oktober någon gång.
Allt försvann då och jag var sjukt lättad. Men sen dök det upp igen efter några veckor och nu sitter jag här igen med en nacke som är röd (mot hårfästet) och som kliar under natten (något jag inte kan hejda).
Vill inte kortisonbehandla igen utan fhv hitta något mer "naturligt" som fungerar.
Har kört med ekologiskt schampo i över ett år innan eksemen började så jag tror inte det beror på det. Använder i övrigt inga andra hårprodukter.
Har börjat lägga om min kost nu och dra ner på socker och vitt mjöl. Vet inte hur mycket det kan hjälpa men det är värt ett försök antar jag.
* Är det någon som upplevt något liknande och hur har ni isåfall löst det?
* Vad kan man göra för att inte klia under natten? Har nästan tänkt köpa handbojor (!) för att jag inte ska omedvetet klia...
* Tips om bra krämer (helst naturliga) som går att återfukta nacken med?