Mobbing, vems ansvar?
Som förälder undrar jag mer varför man låtit sitt barn bli mobbat hela skoltiden utan att agera. Varför pratar man inte med lärare och övrig skolpersonal?
Som förälder undrar jag mer varför man låtit sitt barn bli mobbat hela skoltiden utan att agera. Varför pratar man inte med lärare och övrig skolpersonal?
Tror du verkligen att föräldrar inte agerar om deras barn berättar om att dom blir mobbade? Det tror inte jag. Den nomralfuntade föräldern gör nog allt som står i deras makt för att få stopp på det. Problemet är kanske snarare att barnen inte berättar hemma förrän det pågått länge.
I så fall kanske man ska fråga sej varför inga åtgärder har effekt. Kanske använder sej skolan av fel metoder?
Gäller detsamma på arbetsplatser för vuxna? Om en grupp vuxna medvetet och utstuderat mobbar en ensam vuxen, är det då delvis den mobbades fel och kanske den mobbades familj hemma som inte gör något?
Skolan är barnens arbetsplats.
Vidareutveckla sista stycket. Jag förstår inte vad det är du menar.
Och hur ska barnen i skolan som blir mobbade göra? Vems ansvar är det att dom får den hjälp dom behöver?
Om ingen vuxen på skolan har uppmärksammat mobbingen kan inget göras. Det är viktigt att, som förälder, vara lyhörd och fråga jobbiga frågor om vad som händer på skolan o på det viset få reda på om det egna eller nåt annat barn blir illa behandlat.