• Anonym (??)

Mobbing, vems ansvar?

Anonym242 skrev 2014-11-16 16:24:08 följande:
    Det är barnet själv som inte ska sticka ut från mängden och lära sig att flyta med strömmen vad det gäller om hur man ska va och ur man ska bete sig!

Jag har själv varit mobbad när jag var liten, men tog av mig offerrocken och samlade mig och gav mig på mobbaren så bytte de andra sida och jag var den som mobbade mobbaren ett tag innan vi försonades och blev bästa vänner!
    Vad menar du med att man inte ska sticka ut från mängden? Hur ska de barn då göra som rent fysiskt sticker ut från mängden? Ex. Min kompis kom i puberteten mycket sent, hennes kompisar började mobba och utesluta henne pga av hon fortfarande var barn i kroppen när kompisarna redan var unga kvinnor. Denna mobbing blev början till livslångt dåligt mående, slutade med självmord.
  • Anonym (??)
    Anonym (Förälder) skrev 2014-11-16 15:51:15 följande:
    Jo det tror jag de gör men innan det går för långt så måste ju föräldrar agera och de känner ju sina avkommor så de måste öppna ögonen om nåt är fel, du kan inte lägga allt ansvar enkom på skolan som kanske har 300-800 elever och ha koll på
    Barn har skolplikt. Skolan har i princip hela ansvaret för att ingen mobbing förekommer. Idag  prioriteras skolans pengar helt fel. Självklart ska resurserna i första hand gå till att se till att inga barn mobbas först därefter kommer att barnen ska lära sig något i skolan.
Svar på tråden Mobbing, vems ansvar?