Inlägg från: Anonym (Jag med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag med)

Mobbing, vems ansvar?

kaffe skrev 2014-11-16 14:59:20 följande:

Fortfarande 2014 förekommer det att personer som gått ut skolan blivit mobbade under hela sin skolgång utan att någon vuxen inom skolan reagerat. Varför undrar man.

Hur kommer det sej att att dom vuxna inom skolvärden tvärvägrar att ta ansvar och agera för att motverka att barn utsätts för den förnedring som mobbning är? Som förälder undrar man var dom vuxna finns under barnens skoldag, när mobbning kan fortgå dag efter dag, år efter år, utan att någon vuxen reagerar. Vems ansvar är det att se till att barnen kan känna sej trygga på sin "arbetsplats"?  

Inte lätt att se mobbing. Själv blev jag utfryst. Totalt utfryst och kallad saker som de lätt kunde försvara med "Jag ville bara hjälpa henne" eller "Vi kom bara med tips på hur man kan göra" - när de sagt att jag luktade illa och behövde särskild deo (jag luktade inte alls illa har jag förstått nu efteråt). Sån form av mobbing är nog jättesvår att se och inte vågar man säga något heller till nån för man är så nertryckt i skorna.
  • Anonym (Jag med)
    detkanskefunkar skrev 2014-11-18 12:09:06 följande:
    Ja, jag håller med.

Det är ju ofta så att den som mobbar mår väldigt dåligt av någon anledning. Det kan bero på något hemma eller i skolan. Därför tror jag att det är viktigt att hjälpa både den som mobbar och den som blir utsatt för mobbing.

Allra viktigast är det naturligtvis att försöka kväva mobbingen i sin linda. Men det är svårt.
    Jag har å andra sidan läst rapporter om att det är en missuppfattning att mobbaren mår dåligt. I själva verket mår mobbaren utmärkt och tycker sig ha rätt att trycka ner andra.
Svar på tråden Mobbing, vems ansvar?