• kaffe

Mobbing, vems ansvar?

Fortfarande 2014 förekommer det att personer som gått ut skolan blivit mobbade under hela sin skolgång utan att någon vuxen inom skolan reagerat. Varför undrar man.

Hur kommer det sej att att dom vuxna inom skolvärden tvärvägrar att ta ansvar och agera för att motverka att barn utsätts för den förnedring som mobbning är? Som förälder undrar man var dom vuxna finns under barnens skoldag, när mobbning kan fortgå dag efter dag, år efter år, utan att någon vuxen reagerar. Vems ansvar är det att se till att barnen kan känna sej trygga på sin "arbetsplats"?  

• Svar på tråden Mobbing, vems ansvar?
  • Anonym242
    Anonym (^^) skrev 2014-11-16 17:07:58 följande:
    Om ingen vuxen på skolan har uppmärksammat mobbingen kan inget göras. Det är viktigt att, som förälder, vara lyhörd och fråga jobbiga frågor om vad som händer på skolan o på det viset få reda på om det egna eller nåt annat barn blir illa behandlat.
    bli rast vakt vet jag
  • Drottningen70
    kaffe skrev 2014-11-16 15:59:36 följande:

I så fall kanske man ska fråga sej varför inga åtgärder har effekt. Kanske använder sej skolan av fel metoder?

Ja det är ju det man utgått ifrån att man haft i alla år, att det är fel metod och så provar man nåt Annat som verkar bra och superseriöst. Likförbannat blir resultate detsamma. Ytterst kortvarig effekt för att det sedan ska exakt lika sant eller ännu värre för de utsatta eleverna.
  • Anonym (Förälder)
    kaffe skrev 2014-11-16 17:01:55 följande:

Och hur ska barnen i skolan som blir mobbade göra? Vems ansvar är det att dom får den hjälp dom behöver?

Läs inlägg 20 nedan

Om ingen vuxen på skolan har uppmärksammat mobbingen kan inget göras. Det är viktigt att, som förälder, vara lyhörd och fråga jobbiga frågor om vad som händer på skolan o på det viset få reda på om det egna eller nåt annat barn blir illa behandlat.

• Drottningen70
    Anonym (Förälder) skrev 2014-11-16 16:02:02 följande:

Föräldrar har fortfarande huvudansvar i uppfostran dvs uppfostra sina avkommor så de inte blir mobbare el ett offer

Man kan givetvis inte uppfostra sitt barn till att inte bli offer för mobbing. Noll ansvar ligger på mobbad. Och där finns inga gråzoner. I samma stund som vi lägger minsta delat ansvar på den mobbade är samma stund som vi själva riskerar att få ett barn som mobbar.
  • Drottningen70
    Anonym242 skrev 2014-11-16 16:10:15 följande:

Det är barnet själv som inte ska sticka ut från mängden och lära sig att flyta med strömmen vad det gäller om hur man ska va och ur man ska bete sig!

Jag har själv varit mobbad när jag var liten, men tog av mig offerrocken och samlade mig och gav mig på mobbaren så bytte de andra sida och jag var den som mobbade mobbaren ett tag innan vi försonades och blev bästa vänner!

Fruktansvärt tragisk inställning. Man kan ju lugnt säga att mobbarna verkligen lyckades med att bryta ned din självkänsla om du ännu idag som vuxen belastar det barn du en gång var som medskyldig till att bli mobbad. Ett sorgligt och glasklart exempel på hur den som mobbas skadas ända in i själen under lång tid framåt och hur svårt det är att reparera dessa skador. Jag anklagar dig inte. Din inställning är

Nån slags copingstrategi som du behöver för att göra världen förståelig och navigerbar.
  • Anonym242
    Drottningen70 skrev 2014-11-16 17:19:27 följande:
    Fruktansvärt tragisk inställning. Man kan ju lugnt säga att mobbarna verkligen lyckades med att bryta ned din självkänsla om du ännu idag som vuxen belastar det barn du en gång var som medskyldig till att bli mobbad. Ett sorgligt och glasklart exempel på hur den som mobbas skadas ända in i själen under lång tid framåt och hur svårt det är att reparera dessa skador. Jag anklagar dig inte. Din inställning är

Nån slags copingstrategi som du behöver för att göra världen förståelig och navigerbar.
    det tog tid men jag tog saken i egna händer
  • alexs mamma

En del av problematiken för iaf lite äldre barn idag är att mcyket av mobbning, kränknigar och trakaserier sker utan för de vuxnas räckhåll. Mobbningen har flyttat sig från skolans bakgårdar och in i cyberrymden. Här kan ungdomar härja fritt utan vuxnas insyn. För vi som vuxna i skolan har inte befogenhet att ta ifrån eleverna sina mobiltelefoner eller granska vad som sker i dem. Detta gör att man kan mobba, kränka och trakasera någon i många är utan ett enda uttalat ord yppas. Det är näst intill omöjligt för lärare att upptäcka denna typa av mobbning. Här ligger ett stort ansvar på barnen själva och inte minst en mobbade att tala om vad som försegår för att de vuxna ska få möjlighet att träda in på denna annars slutna arenan.
    Sedan kan man oxåa fråga sig, hur långt ska skolans ansvar sträcka sig? Är/ska vi vara ansvariga för vad som händer och sker med barn och ungdomar under deras fritid? är det skolans skuldighet att reda ut och renas upp i det som sker på nätet efter skoltid som smittar av sig även under skoltid. När träder föräldraansvaret in?

• Anonym242
    alexs mamma skrev 2014-11-16 17:33:18 följande:

En del av problematiken för iaf lite äldre barn idag är att mcyket av mobbning, kränknigar och trakaserier sker utan för de vuxnas räckhåll. Mobbningen har flyttat sig från skolans bakgårdar och in i cyberrymden. Här kan ungdomar härja fritt utan vuxnas insyn. För vi som vuxna i skolan har inte befogenhet att ta ifrån eleverna sina mobiltelefoner eller granska vad som sker i dem. Detta gör att man kan mobba, kränka och trakasera någon i många är utan ett enda uttalat ord yppas. Det är näst intill omöjligt för lärare att upptäcka denna typa av mobbning. Här ligger ett stort ansvar på barnen själva och inte minst en mobbade att tala om vad som försegår för att de vuxna ska få möjlighet att träda in på denna annars slutna arenan.
    Sedan kan man oxåa fråga sig, hur långt ska skolans ansvar sträcka sig? Är/ska vi vara ansvariga för vad som händer och sker med barn och ungdomar under deras fritid? är det skolans skuldighet att reda ut och renas upp i det som sker på nätet efter skoltid som smittar av sig även under skoltid. När träder föräldraansvaret in?

Barnet kan låta det rinna av en
  • kaffe
    Min gissning är att det är tämligen vanligt att barn som blir mobbade gör allt dom kan för att dölja det hemma. När dom väl berätta har det kanske gått många år.
  • Anonym (^^)
    kaffe skrev 2014-11-16 17:48:57 följande:
    Min gissning är att det är tämligen vanligt att barn som blir mobbade gör allt dom kan för att dölja det hemma. När dom väl berätta har det kanske gått många år.
    Visst är det så. Då kan man heller inget göra.
    Det är därför viktigt att man som förälder säger att man MÅSTE berätta för att något ska kunna göras redan från tidig ålder.  Varesig det gäller barnet självt, en mobbare eller ett barn som blir mobbat. 
Svar på tråden Mobbing, vems ansvar?