• desiiign

Bilförsäkring/Ägare utan körkort

Nu är det så att jag ska köpa min första bil och har en grej jag tänkt på, då jag är under 24 år så kommer bilförsäkringen kosta skjortan. Tänkte låta sambon som är 25 stå som ägare -trots att han inte har körkort. Frågan är om det kan uppstå komplikationer vid skada/olycksfall.. kan försäkringsbolaget neka ersättning för att han inte har körkort? Det är dock jag som bara kommer köra bilen.

Eller om båda står som ägare? Men då kommer väll den extra avgiften tillkomma för min del då jag är under 24 år??

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Bilförsäkring/Ägare utan körkort
  • Pajret

Du får kolla vad som står i avtalet, men försäkringen ska gälla alla som bor i hushållet. Vi har samma grej. Mannen står på bilen då han är lite äldre, men han har inget körkort. Men iom att vi är i samma hushåll så får jag lov att köra bilen och försäkringen har samma villkor som om min man körde (med körkort).

Sen så vet jag inte om det kommer bli så stor skillnad på dig och din sambo i pris. Har ni kollat det?

• desiiign

Tack för snabbt svar! Åh det lät ju lovande. Dock har jag inte kollat specifik försäkrings-bolag då jag ännu inte bestämt för vilken bil det blir, och det brukar skilja i pris för försäkring beroende på vilket bolag det är. Ska nog kolla upp det lite noggrannare isåfall. ????

• LaFontaine

Jag skulle verkligen inte rekommenderar att göra så. Det är att betrakta som bedrägeri och lär leda till att ni inte får någon ersättning vid eventuell skada.

• Pajret
    LaFontaine skrev 2014-11-16 20:20:55 följande:

Jag skulle verkligen inte rekommenderar att göra så. Det är att betrakta som bedrägeri och lär leda till att ni inte får någon ersättning vid eventuell skada.

Nej, det är inte bedrägeri om de bor tillsammans. Försäkringen gäller personer i det hushållet. Hur ska man annars kunna ha en bil i en familj?

Dessutom så kan du ju faktisk låna ut bilen och försäkringen fortfarande gäller.

• LaFontaine
    Pajret skrev 2014-11-16 21:13:19 följande:

Nej, det är inte bedrägeri om de bor tillsammans. Försäkringen gäller personer i det hushållet. Hur ska man annars kunna ha en bil i en familj?

Dessutom så kan du ju faktisk låna ut bilen och försäkringen fortfarande gäller.

Det är inte tillåtet att göra på det sättet. Den huvudsakliga brukaren ska äga bil och försäkring. Om försäkringsbolaget blir varse att någon utan körkort står på bilen, blir man allt som oftast utan ersättning. Det är det vanligaste försöket till bedrägeri.

Försäkringen gäller gör fordonet. Därför gäller försäkringen också om bilen lånats av mormor, grannen eller älskarinnan.
Svar på tråden Bilförsäkring/Ägare utan körkort